۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸
دلیل عقب نشستن شاخص کل در معاملات سه‌شنبه
بازار بررسی می کند

دلیل عقب نشستن شاخص کل در معاملات سه‌شنبه

بازار با مقاومت سنگین در کانال ۴۱۰ هزار واحد روبرو شده که این عامل دلایل مختلفی دارد.

بازار- وحید بلالی: شاخص کل بورس امروز با ریزش ۳۷۹۸ واحدی در معاملات سه شنبه مواجه شد،  شاخص کل در ابتدای معاملات امروز ۸۹۸ واحد ریزش کرد و به تدریج با اضافه شدن عرضه ها در نمادهای بزرگ و تاثیرگذار در شاخص این ریزش به ۳۷۹۸ واحد رسید. شاخص کل امروز ریزش داشت، ریزشی که آن را تا به امروز در محدوده کانال ۱۰ هزارتایی در شاخص ۴۰۰ هزار واحدی نگه داشته و اجازه پیشروی بیشتر به آن را نداده است، در جا زدن شاخص بورس در این میزان به چند دلیل است که در زیر آن ها را توضیح خواهیم داد:

تمام شدن قدرت حقیقی ها

قدرت حقیقی‌ها در معاملات شنبه این هفته تمام شده و به تدریج بازار به سمت عرضه بیشتر پیش رفت، شاخص مالکیت حقوقی به حقیقی در معاملات امروز ۱۱۲ میلیارد تومان بود که نسبت به ابتدای هفته گذشته ۹ برابر کاسته شده است، بازار در ۱۰ روز گذشته در حال تغییر مالکیت شدید حقوقی به حقیقی ها بود که این میزان وقتی به پایان رسید، فشنگ گلوله رشد نیز خالی شد.

البته تمایل نداشتن حقوقی ها به فروش بحث مهمی است، حقوقی ها نیز نمی خواهند از این بازار ایمپالسیو جا بمانند و می خواهند تا جایی که ممکن است از آن سود ببرند و تمایل به فروش و نگاه روزانه در بین برخی از حقوقی ها از بین رفته است، صندوق های بازارگردان نیز در این میان نتوانسته اند بازار را به سمت مثبت پیش ببرند و سعی بر حفظ سهام خود داشته اند.

نیاز به اصلاح شاخص

نیاز به اصلاح  عامل دیگری است که باعث کشیده شدن ترمز رشد در بازار شده است، اگر اصلاح نباشد نمادها به صورت حبابی  بالا رفته و در این میان تنها سهامداران خرد و حقیقی ضرر خواهند کرد، به قاعده عمل کردن بسیار بهتر از هیجانی رفتار کردن بازار است، بالا رفتن ۱۰ هزار واحدی در معاملات روز شنبه به هیچ وجه با قاعده بازار هماهنگ نبود و از این رو بازار باید به قاعده چند روز بایستد و سپس باز هم رشد خود را آغاز کند.

 سردرگم بودن برخی از تحلیلگران

برخی از تحلیلگران با سابقه بورس رشد شاخص بیش از ۴۰۰ هزار واحد را حبابی می دانند و از این رو به بازار به تردید می نگردند و در اصلاح های قیمتی مانند امروز به صورت هیجانی برخورد کرده و نمادهای خود را در معرض فروش قرار می دهند، برخی از تحلیلگران بنیادی نیز با روش های بنیادی نمی توانند شاخصی بالاتر از ۴۰۰ هزار را تصور کنند و به همین دلیل با تمام قدرت وارد بازار نمی شوند. برخی از این دست تحلیلگران مشاور شرکت ها و کارگزاری های بزرگ بوده و در نگاه آنان تردید ایجاد می کنند.

گزارش های ۹ ماهه نمادها

گزارش های ۹ ماهه نمادها همانگونه که می تواند باعث رشد نمادها شود به همان صورت نیز می تواند بازار را در رکود پیش ببرد، بسیاری از سهامداران با دقت گزارش ها را رصد کرده و در پرتفوی سهام خود تغییراتی ایجاد می کنند، از این رو نوسان در نمادهای ارزنده نیز بیشتر و از تقاضا برای نمادها کاسته خواهد شد. علاوه بر این گزارش شرکت ها از وضعیت خود نیز تعیین کننده بوده و ممکن است نمادی تا روز قبل گزارش پرتقاضا باشد ولی گزارش آن را به سمت پرعرضه تغییر وضعیت دهد.

افزایش سرمایه

افزایش سرمایه تیغی دوبر است هم می تواند تقاضا را افزایش دهد و هم عرضه را. در برخی از نمادها که اوج قیمتی خود را آغاز کرده اند افزایش سرمایه به معنی توقف روند مثبت و صعودی آن نماد تمام می شود.

کد خبر: ۳٬۱۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha