۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶
نمایش یا خدمات رسانی؟/ سرعت و زیر ساخت های اینترنت مهمتر از۵G
فناوری ۵G به بهره‌برداری رسید

نمایش یا خدمات رسانی؟/ سرعت و زیر ساخت های اینترنت مهمتر از۵G

فناوری ۵G امروز رسما وارد کشور شد اما هنوز تا استفاده از این فناوری راه درازی داریم که شاید بهتر بود اولویت های دیگری را در دستور کار قرار می دادیم.

بازار؛ گروه فناوری: نسل پنجم اینترنت امروز وارد کشور شد. با بهره‌برداری از نخستین سایت ۵G ایران توسط رئیس‌جمهوری، فناوری نسل پنجم تلفن همراه به صورت رسمی وارد ایران شد.

البته راه اندازی و اجرای پایلوت اینترنت ۵Gمدت ها زمان می برد و دوران گذاری دارد. بسیاری از کارشناسان تصور می کنند اقدام مناسبی است و موجب ورود تکنولوژی های پیشرفته به کشور می شود. همواره مردم و کاربران از عقب بودن ایران نسبت به جهان در زمینه فناوری شاکی هستند. اما با وجود  ایجاد محدودیت در شبکه های اجتماعی، مشکلات زیرساختی اینترنت، عدم نیاز به فناوری G۵ در صنعت، کشاورزی، عدم واردات تجهیزاتی مانند خودروهای هوشمند و خودران، ممنوع بودن واردات لوازم خانگی و در نتیجه نبود لوازم خانگی هوشمند به صورت واردات قانونی در کشور، نیازی به اینترنت G۵ داریم؟ با وجود مشکلات بی شماری که در سامانه های دولتی، بانکی و نهادهای مختلف داریم، هسته مرکزی بورس و سامانه های کارگزاری ها که همواره دچار اختلال می شوند، نیازهای ضروری تری وجود ندارد که نخست به آن ها پرداخته شود؟ این اقدام به نظر می رسد بیشتر رقابت با دیگر کشورها و اعلام این نکته بود که کاری انجام داده ایم.  

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سال گذشته درباره اینترنت نسل پنج‌ گفته بود مقدمات پیاده‌سازی ۵G در ایران انجام شده است و از اجرایی کردن اولین نسخه ۵G و ارائه خدمات اینترنت نسل ۵ به‌ عنوان یک مطالبه جدی و نیازمندی کسب‌ و کارها در کشور خبر داده بود. او همچنین ۱۶ خرداد ماه سال جاری، ‌از نصب اولین سایت ۵G طی یک ماه خبر داده و اظهار کرد که مطابق برنامه تا شهریورماه، پنج منطقه تاریخی تهران زیر پوشش نسل پنجم تلفن همراه قرار می‌گیرد.

ستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات امروز با انتشار ویدیویی از اظهارات حسن روحانی رئیس جمهوری در جلسه هیات دولت، در توییتر نوشت: اولین شبکه نسل پنجم تلفن همراه (۵G) در ایران و در شهر تهران راه‌اندازی شد. نسل ۵ فقط یک ابزار ارتباطی نیست و در کنار هوش مصنوعی سکوی پرش اقتصاد دیجیتال ایران است.

حسن روحانی در جلسه امروز هیات دولت گفته بود: در حال ورود به اینترنت نسل پنجم هستیم و از روزهای آینده این نسل کار خود را در تهران آغاز می کند و به تدریج گسترش پیدا می‌کند. این تحولی بزرگ در عرصه دیجیتال است؛ نسل پنجم فقط برای ارتباطات نیست، بلکه برای اقتصاد دیجیتال کشور است. سال قبل مرکز هوش مصنوعی را افتتاح کردیم و امسال اعلام می کنیم که فعالیت نسل پنجم را آغاز کردیم و از وزارت ارتباطات می خواهم در روزهای آینده برای مردم توضیحات لازم را ارائه کند.

تحول بزرگ دیجیتال
نخستین سایت ۵G ایران، با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و ایرانسل، در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، واقع در خیابان کارگر شمالی تهران راه‌اندازی شده است. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، امروز چهارشنبه اول مرداد ۱۳۹۹، در آیین افتتاح این سایت که در حاشیۀ جلسۀ هیأت دولت برگزار شد، با اعلام این موضوع به عنوان «یک خبر خوش»، راه‌اندازی نسل پنجم تلفن همراه را «یک تحول بزرگ دیجیتال» دانست.

ایرانسل، اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، پیش از این نیز در شهریورماه ۱۳۹۶، نخستین آزمایش شبکه ۵G در ایران را انجام داده و نمونه‌ای از شبکه کامل (End to End) نسل پنج، شامل هستۀ شبکه و رادیو را در حضور محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آزمایش کرده بود.

حرکت به سمت فناوری ۵G یک دوران گذار دارد. اکنون زیرساخت ها آمادگی دارند تا دوران گذار شروع شود و سپس بتوانیم از سرویس­ های ۵G که سرویس اینترنت پرسرعت جزء کوچکی از آن است در کشور استفاده کنیم.

۵G فناوری متفاوت
فناوری۵G با دیگر نسل های ارتباطی تفاوت های زیادی دارد و توسعه ارتباطات با استفاده از این فناوری نیز متفاوت است. کارشناسان بر این باورند که نسل پنجم ارتباطات فناوری گسترده ­ای است که می تواند توسعه عظیمی در صنایع و کسب و کارها ایجاد کند.

مهدی سمیع، مدیر گروه ارتباطات ثابت و شبکه پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره گفت: توسعه  ۵G در کشور به صورت صفر و یک نیست که گفته شود اکنون آن را در اختیار نداریم اما فردا بطور کامل به دست خواهیم آورد یا اینکه اپراتورها به ناگهان تصمیم بگیرند از فردا ارتباطات نسل پنجم را در کشور در اختیار مردم قرار دهند.

او افزود: حرکت به سمت فناوری ۵G یک دوران گذار دارد. اکنون زیرساختها آمادگی دارند تا دوران گذار شروع شود و سپس بتوانیم از سرویس­ های ۵G که سرویس اینترنت پرسرعت جزء کوچکی از آن است در کشور استفاده کنیم.

سمیع با اشاره به اینکه فناوری ۵G مولفه­ های بسیاری دارد تاکید کرد: بخشی از این مولفه ­ها مربوط به زیرساخت های دسترسی و هسته شبکه هستند که لازم است توسعه داده شوند و بخش دیگر مربوط به سرویس های۵G و زیست بوم ارائه این سرویس­ ها به شمار می روند.

او افزود: در میان سرویس های۵G برخی از سرویس ها به دلیل تولید داده بسیار زیاد و برخی دیگر به خاطر سرعت زیاد و تاخیر کم مطرح هستند.

سمیع تاکید کرد: در حال حاضر بسیاری از سرویس ها را می توان در بستر همین نسل چهارم ارتباطی موجود ارائه داد. دوران گذاری که ما در پژوهشگاه مطرح می­ کنیم این است که در شبکه ۴G موجود سرویس­ های قابل ارائه را توسعه و در اختیار عموم قرار دهیم و از امکانات شبکه موجود حداکثر استفاده را داشته باشیم تا با شکل­ گیری کسب و کارها و زیست بوم ارائه سرویس­ ها راحت تر به نسل پنجم ارتباطات وارد شویم.

او گفت: در واقع بحث درباره یک دوران گذار است. به تدریج سرویس ­ها به استفاده­ کنندگان ارائه می­ شوند، بر این اساس نیازهای جدید شکل­ می­ گیرد و سپس زیرساخت­ های بخش دسترسی شبکه توسعه داده می­ شوند و در آخرین مرحله هسته شبکه متحول می­ شود که مدیریت منابع را بهینه می کند. بدون در نظر گرفتن دوران گذر و عدم توجه به آن ممکن است فردا اعلام کنیم که۵G داریم ولی مصرف کننده ه­ای نداشته باشیم.

او در پاسخ به این پرسش که برای ایجاد مصرف کننده می بایست موبایل ­های ۵G عرضه کنیم یا خیر، تاکید کرد: فناوری ۵G بسیار گسترده ­تر از استفاده در موبایل است. بسیاری تصور می­کنند فناوری ۵G همانند ۴G و ۳G است و تنها مربوط به گوشی­ های موبایل در دست مردم است و تنها ابزار استفاده از نسل پنجم ارتباطات گوشی­ های موبایل ۵G است اما اینگونه نیست.

سمیع تاکید کرد: تحول ۵G تحول بسیار گسترده تر از صنعت موبایل است. در نسل چهارم مردم می­ توانند از صوت و تصویر به صورت فراگیر استفاده کنند، پیام تصویری ارسال کنند و از سرویس اینترنت بهره ­مند شوند اما این سرویس­ ها بخشی از سرویس­ های نسل پنجم ارتباطات محسوب می­ گردد. ۵G  کارخانه­ ها، صنایع مختلف، اشیاء، ساختمانها، خودروها، جاده ­ها و همه اجزاء مختلف شهر هوشمند را به هم متصل می­ کند و با استفاده از آنها و برای آنها سرویس­ های مناسب ارائه می کند. ارائه بسیاری از این سرویسها بدون زیرساخت رایانش ابری در هسته شبکه ناممکن است.

او با اشاره به اینکه ۵G می­ تواند صنایع را متحول سازد تاکید کرد: پیش از توسعه۵G باید به این مسئله فکر کرد که آیا کارخانجات ما نیاز به این فناوری دارند؟ آیا خودروهایمان هوشمند هستند؟ آیا صنایع مختلف کشورمان هوشمند هستند؟ جایگاه هوشمند سازی در استراتژی این صنایع کجاست؟

سمیع تاکید کرد: در نسل پنجم ارتباطات کارخانجات، خودروها، صنایع، معادن و همه بخشهایی که نیاز به ارتباطات برای توسعه دارند به عنوان استفاده کنندگان فناوری۵G مطرح می­ شوند. توسعه زیرساخت ­های ارتباطی لازم است همراه توسعه رویکردهای استفاده کنندگان صورت گیرد تا با ظهور فناوری ۵G بتوان سرویس ­های بیشتری نسبت به ۴G ارائه کرد.

او افزود: قبل از ساخت و تامین تجهیزات انتهایی مانند گوشی موبایل یا حسگرهای تولید کننده داده در شبکه نسل پنجم باید به شکل ­گیری اکوسیستم مصرف­ کننده فکر کرد. باید نیاز را در صنایع ایجاد نمود. در بعضی از بخش­ ها مانند هواشناسی و کشاورزی شرایط مناسبتر از بخش­ های دیگر است ولی در برخی بخش­ ها مانند خودرو هوشمند فاصله زیادی تا ایجاد نیاز وجود دارد. بنابراین قبل از توسعه و خرید تجهیزات مورد نیاز باید نیاز به فناوری۵G را ایجاد کنیم.

سمیع گفت: کسب و کار اپراتورها بر اساس تقاضا و نیاز مشتریان است، هر زمان و در هر بخش جغرافیایی که نیاز ایجاد شود اپراتورها نیز قطعا توسعه را صورت خواهند داد.

او در رابطه با ۵G در جهان و اینکه چه کشورهایی از فناوری ۵G استفاده می­ کنند، بیان کرد: بعضی از وندورها مانند هوآوی تجهیزاتی ارائه می­ دهند که ۵G را گسترش دهند. در انگلستان یا یکی دو کشور دیگر که شهر هوشمند در حال اجرایی شدن است منطقه ­ای به عنوان پایلوت ۵G انتخاب شده است تا شهر هوشمند در آن اجرایی شود و خودروها، ساختمان ها و مسیرهای شهری به فناوری ۵G تجهیز می­ شوند. برخی از کشورها نیز بستر تست ۵G ایجاد نموده ­اند تا بخش­ های مختلف آمادگی توسعه با استفاده از این بستر را کسب کنند.

سمیع گفت: پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز برنامه ه­ایی برای توسعه بستر تست با همکاری اپراتورها دارد که به زودی اجرایی خواهد شد اگر چه بخش ­هایی بصورت آزمایشگاهی به مرحله بهره­برداری رسیده است.

 نیازهای ضروری تری وجود داشت
عادل طالبی، دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی نیز در رابطه با کیفیت پایین زیرساخت های اینترنت در ایران و ضروری نبودن ورود ۵G به کشور گفت: سرعت اینترنت و کیفیت آن یک موضوع کاملا زیرساختی است. این مبحث که اینترنت ۵G در کشورمان امکانات مورد نیاز را دارد و این نکته که مردم و صنایع می توانند از آن استفاده کنند یاخیر موضوع ثانویه است.

او افزود: با این همه باید دولت به این امر توجه کند که آیا ضروری بود نسل پنجم اینترنت را وارد کشور کند یا این که اولویت های دیگری وجود داشت. با وجود تمامی این انتقادات ورود اینترنت ۵G به کشور ایده بسیار خوبی است و می توان این فناوری را وارد کشور کرد و به تدریج آن را وفق داد.

طالبی گفت: زمانی که پیامک به گوشی های موبایل اضافه شد نیز عده ای مقاومت کردند، بسیاری می گفتند نیازی به پیامک نداریم و می توانیم تماس تلفنی بگیریم اما در عرض دو سال تمامی گوشی ها عوض شدند.

او افزود: فناوری بلوتوث هم که به گوشی ها اضافه شد بسیاری از آن استقبال نکرده و با آن مخالفت می کردند اما بعد از این که پتانسیل های این فناوری کشف شد بسیاری از بلوتوث استفاده می کردند.

طالبی گفت: اینترنت ۵G هم به همین صورت است. اگرچه هنوز نیاز آن در بازار وجود ندارد اما بازار می تواند خود را با این فناوری وفق دهد. البته بازهم این پرسش ایجاد می شود که آیا به راستی نیازی بود که در شرایط حساس کنونی برای واردات فناوری ۵G هزینه کنیم؟ آیا این اقدامات بیشتر برای نمایش روابط عمومی بوده یا نیاز عمومی؟

او افزود: بسیاری از نهادهای دولتی مشکلات عدیده ای دارند. زمانی که درخواستی را برای وزارت ارشاد ارسال می کنید ۱۲ روز طول می کشد تا پاسخ دهد.

فناوری ۵G چیست
اینترنت ۵G فناوری بسیار متفاوت از دیگر نسل های اینترنت است. دستیابی به این فناوری نیازمند یک دوران گذار است.

تکنولوژی ۵G یک استاندارد صنعتی است که جایگزین استاندارد رایج کنونی یعنی ۴G LTE خواهد شد، همان طور که قبلا ۴G جایگزین ۳G شد. این فناوری پنجمین نسل از این استاندارد است. طراحی این استاندارد به گونه ای است که سرعت آن از تکنولوژی ۴G LTE بسیار سریع تر است. البته هدف این استاندارد صرفا افزایش سرعت اتصالات اینترنتی تلفن های هوشمند نیست. این استاندارد، اینترنت بی سیم بسیار پر سرعتی را در همه جا و برای همه چیزها از جمله خودروهای متصل، خانه های هوشمند و ابزارهای اینترنت اشیا (IoT)، فراهم خواهد کرد. در آینده تلفن هوشمند شما و تمام ابزارهای مجهز به اتصالات سلولی به جای فناوری ۴G LTE از استاندارد ۵G استفاده خواهند کرد.

استاندارد ۵G برای دستیابی به این سرعت های فوق العاده از تکنولوژی های متعددی بهره می گیرد. استاندارد جدید از یک باند بسامد رادیویی کاملا جدید از ۴G استفاده می کند. ۵G ”امواج میلی متری“، که در فرکانس های بین ۳۰ و ۳۰۰ گیگاهرتز منتشر می شوند را به کار می گیرد، در حالی که در گذشته از باندهای کمتر از ۶ گیگاهرتز استفاده می شد. پیش از این از فرکانس های مذکور صرفا برای برقراری ارتباط میان ماهواره ها و سیستم های رادار استفاده می شد اما امواج میلی متری قادر به عبور آسان از ساختمان ها یا سایر اشیا سخت و محکم نیستند، از این رو ۵G برای حل این مشکل از ”Small Cells“ یا به تعبیری ”سلول های کوچک“ کمک خواهد گرفت؛ سلول های کوچک در حقیقت ایستگاه ها بسیار کوچکی هستند که می توان در مناطق متراکم شهری آنها را در فواصل ۲۵۰ متری قرار داد. به این ترتیب معضل عدم پوشش مناسب در این مکان ها مرتفع خواهد شد.

کد خبر: ۳۱٬۳۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha