۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
بخش خصوصی در طرح جهش تولید دانش‌بنیان جایگاهی ندارد
رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران:

بخش خصوصی در طرح جهش تولید دانش‌بنیان جایگاهی ندارد

در نشست کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران طرح «جهش تولید دانش‌بنیان» بررسی و از بی‌توجهی به جایگاه بخش خصوصی در این طرح انتقاد شد. به عقیده اعضا، این طرح قانونی برای بخش خصوصی در حال تدوین است؛ اما در آن جایگاهی برای بخش خصوصی دیده نشده که سوال برانگیز است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، در نشست کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران که به‌صورت مجازی برگزار شد، طرح جهش تولید دانش‌بنیان، سیاست‌های اجرایی تشویق و حمایت از کارآفرینان پیشرو و کاربرد رمز ارز در واردات و صادرات مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در نشست افشین کلاهی، رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران و سایر اعضای کمیسیون حضور داشتند؛ در ابتدای جلسه مفاد و بندهای طرح «جهش تولید دانش‌بنیان» مورد بررسی قرار گرفت.

 افشین کلاهی با اشاره به این طرح که توسط فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان مجلس شورای اسلامی تدوین شده است، گفت: اینکه تلاش می‌شود بعد از چند سال که از اجرای یک قانون می‌گذرد آن را بازبینی کنند تا بهبود یابد اقدام مثبتی است؛ باتوجه به اینکه شاهد هستیم در برخی حوزه‌ها همچنان از قوانین ۵۰ سال گذشته استفاده می‌شود.

او افزود: طرح جهش تولید دانش‌بنیان بسیار گسترده و پراکنده است؛ مشخص نشده در چه صنایعی خوب هستیم و باید روی آن تمرکز کنیم. ضمن اینکه با دید مقاومتی و درون‌زا تدوین شده و به نظر بیشتر در جهت خودکفایی کشور برای دوران تحریم است.

کلاهی با اشاره به جای خالی بخش خصوصی در این طرح، گفت: مهم‌ترین نکته‌ای که در این قانون دیده نشده، بخش خصوصی است. طبق معمول قانونی برای بخش خصوصی در حال تدوین است ولی جایگاهی برای اتاق ایران و بخش خصوصی دیده نشده است.

رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران در ادامه گفت: در بخشی از بندهای این طرح امکان رانت و سواستفاده وجود دارد باید ابزار جلوگیری و نظارت در نظر گرفته شود و به درستی هم اجرا شود. همینطور بازار در این طرح به صورت دستوری دیده شده در صورتی‌که برای نفع شرکت‌ها هم شده باید بازار را رقابتی دید.

محمدعلی چمنیان نیز با بررسی بند به بند مفاد این طرح مزیت‌ها و نواقص آن در زمینه ماهیت طرح، ضمانت‌نامه‌ها و وثیقه‌ها، دایره شمول طرح به کل اکوسیستم، نقش معاونت علمی و فناوری، ارزیابی‌ها، بانک مرکزی، گمرک و غیره توضیحاتی را به اعضا ارائه کرد.

فرزین فردیس، نایب‌رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران در ادامه نشست با بیان اینکه نباید فراموش کنیم که بستن درهای کشور منجر به پیشرفت نمی‌شود، گفت: این طرح روحیه تعامل بین المللی بسیار اندکی دارد. باید بر توسعه صنایعی که توان رقابت جهانی دارد، تمرکز کنیم از بنگاه‌هایی حمایت کنیم که بتوانند صادارت کنند و سهم از بازار جهانی را از آن خود کنند وگرنه سهم تولید ناخالص داخلی در همین حد باقی می‌ماند و پیشرفتی نخواهیم داشتیم.

محسن میرصدری هم گفت: ماده ۲۶ که از پذیرش دارایی‌های نامشهود به عنوان وثیقه در بانک‌ها خبر می‌دهد، بسیار خوب است ولی ماده ۶ در اقدامی بسیار عجیب، شرکت‌های دانش‌بنیان را معطوف به بازار داخل می‌کند؛ مطلوب نیست. ضمن اینکه شرایط ارائه گواهینامه بین المللی در داخل برای کمک به ارتقا کیفیت تولید و توسعه صادرات باید تسهیل شود.

او افزود: باید امکان ارائه گواهینامه و تست رکورد در سطح بین‌المللی در کشور فراهم شود اگر دولت نمی‌تواند بخش خصوصی آمادگی کامل دارد و باید به آنها سپرده شود.

ویدا سینا، عضو دیگر کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران هم با تاکید بر اینکه برای پیشرفت در تولید باید نگاه بین‌المللی داشته باشیم، گفت: اگر امکانات استاندارد کردن در ایران نباشد، برون‌سپاری به خارج قابل توجیه است ولی اگر این امکانات آزمایشگاهی در داخل وجود داشته باشد چرا نباید از آنها استفاده کنیم ضمن اینکه هزینه‌ها و سرمایه گذاری‌های بسیاری در این حوزه انجام شده است.

مجید زندی، هم گفت: متن از نظر ساختاری دارای ایرادهای اساسی است. بسیاری موارد در حوزه‌های بیان شده در کسب‌وکارهای دانش‌بنیان دیده نشده است. همچنین فناوریهای نوین و جدی جهت تأمین امنیت پایدار غذایی، امنیت پایدار آبی، امنیت پایدار انرژی، امنیت پایدار محیط زیست در کسب‌وکارهای نوپا و دانش‌بنیان در تولید ثروت ملی لحاظ نشده است. در ادامه این نشست نماینده صندوق نوآوری و شکوفایی هم درباره این طرح گفت.

سیاست‌های اجرایی تشویق و حمایت از کارآفرینان پیشرو
در ادامه آیین نامه سیاست‌های اجرایی تشویق و حمایت از کارآفرینان پیشرو شرح داده شد. کلاهی گفت: در کشور ما از شرکت‌ها و افراد به شکل‌های مختلف تقدیر و حمایت می‌شود ولی حفظ منزلت فرد سرمایه گذار در جامعه فرهنگ سازی نشده است.

با توجه به اینکه بهره مند شدن از مزایای طرح شامل حال شرکت‌های دانش‌بنیان یا کارآفرینان پیشرو می‌شود، اعضای کمیسیون پیشنهاد کردند شرایطی را برای شرکت یا فردی که هر دو شرط را دارا باشد در نظر گرفته شود.

کاربرد رمز ارز در واردات و صادرات
سهیل نیک زاد در ادامه به ارائه گزارشی در خصوص کاربرد رمز ارز در واردات و صادرات پرداخت و گفت: سهم ایران در ماینینگ در دنیا به ۸ درصد رسیده که گردش مالی قابل توجهی در خرید و فروش رمز ارزها به شمار می‌رود.

او با بیان اینکه استفاده از رمز ارزها در امر صادرات و واردات راه حل‌های فناورانه ای است که در این دوران وجود دارد، افزود: تاکنون جریان‌های مالی استوار ناشی از صادرات و واردات با کمک رمز ارزها ثبت نشده است. بانک مرکزی هم پیش نویسی دراین حوزه منتشر کرده است و نشان می‌دهد به این حوزه بی میل نیست. باید به عنوان بخش خصوصی اعلام آمادگی کنیم و پیشنهاداتی را مطرح کنیم. به صورت پایلوت آماده سازی هایی را انجام دهیم. پیش از اینکه قانون متقنی تصویب شود.

فردیس نهم تاکید کرد که باید به یک راهکار توافق شده از سوی دانش‌بنیان‌ها، صادرکنندگان و وارد کنندگان برسیم و به بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کنیم. ابتدای کار هر چقدر هم رقم و ابعاد کوچکی داشته باشد ولی می‌تواند برای آینده راهگشا باشد.

کد خبر: ۳۱٬۳۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha