۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
پناه تولیدکنندگان فارس به نمایشگاه؛ خبری از تسهیلات کرونایی نیست
گزارش بازار؛

پناه تولیدکنندگان فارس به نمایشگاه؛ خبری از تسهیلات کرونایی نیست

شیراز- تولیدکنندگان استان فارس از ترس مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا برای جبران خسارتها به حضور در نمایشگاه روی آورده اند.

بازار؛ گروه استان ها: نمایشگاه بین المللی شیراز پس از وقفه ای چندین ماهه و تعطیلی دوره های عمومی، این روزها میزبان صاحبان مشاغل مرتبط با صنعت نوشت افزار، تولیدکنندگان اسباب بازی و صنایع مادر و کودک و سلامت به صورت تخصصی است.

در این راستا و در همین نمایشگاه صاحبان مشاغل به دنبال رفع مشکلات خود به گونه هایی دیگر هستند که در این خصوص امین صادقی یکی از غرفه داران این نمایشگاه و پخش کننده تجهیزات پزشکی و بهداشتی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به رشد بی سابقه قیمت ها گفت: قیمت لوازم پزشکی و تجهیزات هر روز تغییر می کند و با افزایش مواجه هستیم.

وی در پاسخ به اینکه این تجهیزات و لوازم، برخی تولید شرکت های داخلی و برخی وارداتی است، افزود: در هر دو بخش با رشد قیمت ۵۰ تا ۶۰ درصدی مواجه هستیم و حتی قیمت کالاها به صورت فاکتور باز و لحظه ای محاسبه می شود.

قیمت دستگاه وارداتی فشار خون از ۳۰۰ هزار تومان به ۴۵۰ هزار تومان رسیده، یا پد الکلی تولید استان فارس از بسته ای ۱۵ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان تغییر کرده است

وی ادامه داد: به طور مثال قیمت دستگاه وارداتی فشار خون از ۳۰۰ هزار تومان به ۴۵۰ هزار تومان رسیده، یا پد الکلی تولید استان فارس از بسته ای ۱۵ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان تغییر کرده است.

وی در پاسخ به اینکه دلیل اصلی این افزایش قیمت ها از سوی تولیدکنندگان چیست، گفت: دلایلی همچون کمبود مواد اولیه، بالا رفتن قیمت ارز و گرانی دستمزد و وسایل از اصلی ترین دلایل مطرح شده است.

صادقی در خصوص سابقه شرکت در نمایشگاه شیراز نیز گفت: پنج سال است که در نمایشگاه شرکت می کنیم و خوشبختانه بخشی از فروش و معرفی محصولات و ارتباط با مشتریان از همین طریق صورت می گیرد هر چند مسلما در نمایشگاه فعلی شرایط ناشی از کرونا تاثیر خواهد داشت.

کارآفرینان و تولیدکنندگان چشم انداز تحقق وعده ها و شعارها
آرزو ساعدی از کارآفرینان و مدیران زن بخش خصوصی با اشاره به اینکه در راستای توانمندی بانوان تمامی پرسنل این شرکت از میان خانم ها انتخاب شدند، گفت: متاسفانه حمایتی از کارآفرینان در فارس صورت نمی گیرد و با شیوع ویروس کرونا با مشکلات بسیاری روبرو هستیم.

وی در پاسخ به اینکه تسهیلات وعده داده شده و بیمه بیکاری پرسنل به این شرکت تعلق گرفته است، یادآور شد: متاسفانه پس از تعطیلی از اسفند تا اردیبهشت با اینکه تمام مراحل ثبت نام در سامانه خسارت کرونا و دریافت بیمه بیکاری را طی کردیم اما هیچ پاسخی دریافت نکردیم و ناچارا با مشکلات بسیاری حق بیمه کارکنان را پرداخت کردیم.

ساعدی با یادآوری اینکه از سوی مسئولان استانی و دولتی بارها در خصوص حمایت از کارآفرینان وعده داده داشته است، گفت: تاکنون شاهد هیچ اتفاق مثبتی در این زمینه نبودیم، هر چند به عنوان یک تولید کننده داخلی تلاش کردیم با کیفیت ترین کالاها با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد و حتی در دوران کرونا با هزینه در زمینه فروش مجازی و اینترنتی بتوانیم بار مشکلات خرید را کم کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شرکت در این نمایشگاه فرصتی در جهت معرفی کالا و خدمات افزود: توقع اصلی تمام تولید کنندگان داخلی استان این است که در این شرایط سخت مورد توجه ویژه قرار گیرند.

کرونا بر تمامی مشاغل و فعالیت های اقتصادی تاثیر گذاشته است
علیرضا زارع  از عرضه کنندگان دوچرخه، وسایل ورزشی در خصوص شرایط اقتصادی ناشی از شرایط شیوع کرونا، گفت: تعطیلی های اخیر به تمامی مشاغل ضربه زده است و زمانی که بقیه مشاغل در رکود باشند بر کار و فعالیت همه تاثیر منفی می گذارد.

رکود در بازار و کاهش توان خرید مردم عملا در بخش فروش اقساطی هم ما را در تنگنا قرار داده است و برای نخستین بار است در نمایشگاه شرکت کرده ایم شاید بتوانیم بخشی از هزینه های این مدت را جبران کنیم

زارع ادامه داد: رکود در بازار و کاهش توان خرید مردم عملا در بخش فروش اقساطی هم ما را در تنگنا قرار داده است و برای نخستین بار است در نمایشگاه شرکت کرده ایم شاید بتوانیم بخشی از هزینه های این مدت را جبران کنیم.

وی با اشاره به اینکه بیشتر محصولات عرضه شده وارداتی هستند، تاکید کرد: برخی از شرکت ها با وارد کردن قطعات به صورت مجزا و مونتاژ در داخل کشور محصولات را به عنوان تولید داخلی عرضه می کنند که عملا تفاوتی در قیمت ندارند.

زارع در پاسخ به افزایش قیمت ها نسبت به پیش از کرونا، گفت: دوچرخه کودکان که پیش از این ۶۰۰ هزار تومان به فروش می رسید هم اکنون با قیمت یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی فروخته می شود  ارسال محصولات تولیدی فارس به سایر استانها به صفر رسیده است.

رحیم بهاری از تولیدکنندگان مصنوعات چرمی با گلایه از اینکه هیچ حمایتی از تولیدکنندگان کوچک نمی شود افزود: تا پیش از دوران کرونا ۳۵ نیرو در کارگاه مشغول فعالیت بودند اما متاسفانه به دلیل عدم حمایت مجبور به تعطیلی شدیم.

وی در خصوص بیمه بیکاری یا دریافت تسهیلات وعده داده شده در این مدت افزود: متاسفانه بیشتر نیروهای مشغول به کار در این حرفه فاقد بیمه هستند چون به صورت تکه دوزی و دانه ای کار می کنند.

بهاری در ادامه با اشاره به اینکه بخش عمده ای از خانواده های کم بضاعت توسط همین کارگاه ها و در منزل فعالیت می کردند، یادآور شد: چرخ های دوخت و وسایل اولیه توسط کارگاه تامین و به این خانواده ها داده شده بود تا در منزل فعالیت کنند تا محل درآمدی برای ایشان باشد که متاسفانه تمامی آنها این روزها با مشکلات بسیار روبرو هستند.

وی با یادآوری اینکه به بیش از ۸۰ شهرستان کشور محصولات خود را ارائه می کرده است، افزود: با توجه به گرانی مواد اولیه و افزایش قیمت دو تا ۱۰ برابری مواد اولیه عملا ارسال محصولات هم متوقف شده است هرچند ما همچنان اجناس تمام شده خود را با کمترین افزایش قیمت عرضه می کنیم.

برپایی نمایشگاه های تخصصی با رعایت پروتکل های بهداشتی در جهت کمک به رونق اقتصادی مشاغل در دوران کرونا است

اما مدیرعامل شرکت نمایشگاه های استان فارس نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار، با اشاره به اینکه نمایشگاه بین المللی شیراز بهترین مکان برای ارائه خدمات به تولیدکنندگان در استان فارس و منطقه است، گفت: برپایی نمایشگاه های تخصصی با رعایت پروتکل های بهداشتی در جهت کمک به رونق اقتصادی مشاغل در دوران کرونا است.

محمود موسوی تصریح کرد: درآمد شرکت نمایشگاه ها از طریق نمایشگاه های دوره ای تجاری و عرضه مستقیم است اما برای کمک به تولید نمایشگاه های تخصصی را مد نظر قرار دادیم تا گام گوچکی در جهت رونق اقتصادی، آشنایی صاحبان مشاغل با تولیدکنندگان داخلی است.

وی تاکید کرد: اینگونه نمایشگاه های کاملا تخصصی بوده و زمینه تجاری و تفریحی آن حذف شده است.

رفع مشکلات تولیدکنندگان دغدغه اصلی دولت است
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز در گفت و گو با بازار با اشاره به اینکه تمامی تلاش ما در این دوران کرونایی حمایت از تولید و به خصوص صنایع کوچک است، گفت: در بحث ارائه تسهیلات کارهای اولیه و نام نویسی ها انجام شده اما به طور حتم پرداخت آن زمانبر خواهد بود.

حمیدرضا ایزدی تاکید کرد: در بحث رفع موانع تولید نیز جلسات مختلف با مصوبات بسیار خوب داشتیم تا بتوانیم دغدغه های تولیدکنندگان استان فارس را کاهش دهیم.

این وضعیت در حالی برای تولیدکنندگان استان فارس روی داده که در این استان بعد از کشاورزی، موضوع خدمات مطرح است به همین دلیل اگر مسئولان نتوانند هر چند اندک به وعده های کرونایی خود در قبال تولیدکنندگان استان فارس اقدام کنند به طور حتم شاهد تعطیلی همین تعداد واحد تولیدی کوچک در شهر شیراز و استان فارس خواهیم بود.

کد خبر: ۳۱٬۳۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha