۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
ظرفیت‌های گردشگری ایلام در نبود سرمایه گذاری/ زیرساخت‌هایی که فراهم نشد
بازار گزارش می‌دهد؛

ظرفیت‌های گردشگری ایلام در نبود سرمایه گذاری/ زیرساخت‌هایی که فراهم نشد

ایلام- ظرفیت‌های متعدد بخش گردشگری استان ایلام به دلیل نبود زیرساخت‌ها و مشوق‌های لازم مورد استقبال سرمایه گذاران قرار نگرفته و این بخش مهم برای توسعه و اشتغال در استان مورد غفلت واقع شده است.

بازار؛ گروه استان ها: استان ایلام در غرب ایران از جمله مناطق محروم کشور است که دارای ظرفیت های متعددی در بخش گردشگری است و می تواند نقش اساسی در توسعه و اشتغال استان ایفا کند.

این استان که به دلیل نبود سرمایه گذاری کافی از  نبود طرح های بزرگ صنعتی رنج می برد، ظرفیت های گردشگری استان فرصتی مناسب برای اشتغال و توسعه کل را فراهم کرده است.

تنگه کافرین و ویژدرون دو منطقه گردشگری استان ایلام هستند که در سال های اخیر به واسطه زیبایی های منحصربه فرد مورد استقبال گردشگران خارجی هم قرار گرفته اما متاسفانه در این منطقه مهم گردشگری استان خبری از امکانات گردشگری نیست.

تنگه کافرین در پشت سد سیمره واقع در شهرستان بدره هم اکنون یکی از مناطق پرظرفیت گردشگری استان که به رغم همه وعده ها هنوز پای سرمایه گذاران به این منطقه برای اجرای طرح های گردشگری امکانات رفاهی باز نشده است.

همچنین تنگه ویژدرون که مورد استقبال بسیاری از تورهای گردشگری داخلی و خارجی قرار گرفته از نبود امکانات رفاهی می برد.طبق گفته کارشناسان زمینه و مشوق های لازم برای حضور سرمایه گذاری در این مناطق در استان فراهم نشده است.

نبود زیرساخت های لازم در مناطق گردشگری استان
یک کارشناس مسائل اقتصادی در استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: مهمترین علت عدم استقبال سرمایه گذاران در مناطق گردشگری استان نبود زیرساخت های لازم در این مناطق است.

علیرضا پوراحمد بیان کرد: راه ارتباطی، آب و برق در بسیاری از مناطق گردشگری استان وجود ندارد و در واقع زمینه برای اجرای طرح های گردشگری توسط سرمایه گذار در استان فراهم نیست.

وی افزود: عامل دیگر که باعث عدم سرمایه گذاری در مناطق گردشگری استان شده، بحث عدم ارائه مشوق های لازم مثل زمین رایگان است، بسیاری از سرمایه گذاری در استان با مشکل زمین مواجه هستند.

 عامل دیگر که باعث عدم سرمایه گذاری در مناطق گردشگری استان شده، بحث عدم ارائه مشوق های لازم مثل زمین رایگان است، بسیاری از سرمایه گذاری در استان با مشکل زمین مواجه هستند

وی تصریح کرد: اکثر زمین ها بعد از یک مدت معارض پیدا می کنند، یا زمین ها با قیمت های بسیار گزاف به سرمایه گذار ارائه می شود.

وی با اشاره به اینکه عوامل متعدد دیگر نیز در عدم سرمایه گذاری در بخش گردشگری استان دخیل است، گفت: استان ایلام و ظرفیت های گردشگری این منطقه در کشور به خوبی برای سرمایه گذاران معرفی نشده است.

تذکر چندباره استاندار ایلام به مسئولان میراث فرهنگی استان
ظرفیت های منحصربه فرد بخش گردشگری استان ایلام برای سرمایه گذاری در سال های اخیر همواره مورد انتقاد استاندار ایلام از مسئولان میراث فرهنگی استان نیز قرار گرفته است.

قاسم سلیمانی دشتکی روز گذشته در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان اظهار کرد: با توجه به قدمت بالای تاریخی استان، وجود فرهنگ غنی بومی و محلی، وجود جاذبه های تاریخی و طبیعی، آب و هوای خوب، منابع سرشار خدادادی، یادمان های هشت سال دفاع مقدس و مقوله اربعین و ... اما متاسفانه تاکنون از این ظرفیت های بی نظیر برای توسعه و اشتغال در استان به خوبی استفاده نشده است.

وی گفت: امروز خیلی از کشورها و حتی استان های کشور با صنعت مهم گردشگری اداره می شوند اما در استان ایلام به رغم ظرفیت های بی نظیر نتوانسته ایم در این حوزه موفق ظاهر شویم.

استاندار ایلام عنوان کرد: استان ایلام ظرفیت ۱۰ هزار اشتغال در حوزه گردشگری دارد، با توجه به ظرفیت های موجود در حوزه گردشگری مذهبی، طبیعی، آثار باستانی و گردشگری خارجی انتظار است یک تحرک قوی با الگو برداری از استان های موفق در این حوزه ایجاد شود.

پرداخت ۳۸ میلیارد تومان تسهیلات به طرح های گردشگری استان
مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام نیز در گفت و گو با بازار اظهار کرد: میراث فرهنگی استان ایلام تمام سعی و تلاش خود را برای حضور سرمایه گذراران بخش خصوصی در استان انجام داده است.

عبدالمالک شنبه زاده بیان کرد: سال گذشته و چهار ماهه نخست سال جاری ۳۸ میلیارد تومان برای اجرای طرح های گردشگری در استان تسهیلات پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه طی سال گذشته و چهار ماهه نخست سال جاری موافقت اصولی با اجرای ۵۰ طرح گردشگری به میزان سرمایه گذاری ۳۱۰ میلیارد تومان در استان انجام شده است، گفت: این طرح ها شامل بوم گردی، سفره خانه، خانه مسافر و دیگر تاسیسات و امکانات گردشگری بوده است.

طی سال گذشته و چهار ماهه نخست سال جاری موافقت اصولی با اجرای ۵۰ طرح گردشگری به میزان سرمایه گذاری ۳۱۰ میلیارد تومان در استان انجام شده است

مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام با اشاره به ظرفیت های گردشگری منطقه تنگه کافرین در شهرستان بدره نیز اظهار کرد: در حال سه پروژه زیرساختی شامل راه ارتباطی از دو مسیر و برق رسانی به این منطقه در حال انجام است، گفت: با تکمیل زیرساخت های این منطقه گردشگری، شرایط برای حضور سرمایه گذاران در این منطقه فراهم می شود.

وی افزود: رایزنی های متعددی برای ایجاد طرح های گردشگری در این منطقه از جمله پل معلق و دیگر طرح های رفاهی با بخش خصوصی انجام گرفته و در آینده قطعا امکانات این منطقه افزایش چشمگیری خواهد یافت.

وی با اشاره به مشکلات استان در سال های قبل برای سرمایه گذاری در ساخت هتل های چهار و پنج ستاره در استان نیز اظهار کرد: در حال حاضر ساخت دو هتل چهارستاره در شهر با سرمایه گذاری بیش از ۳۸ میلیارد تومان در حال انجام است که یکی از این هتل ها تا دهه فجر تکمیل می شود.

شنبه زاده با اشاره به اینکه تسهیلات لازم برای جبران خسارت به واحدهای گردشگری نیز آغاز شده است، گفت: بیش از سه میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای خسارت دیده گردشگری استان در نظرگرفته شده است.

سرمایه گذاری در حوزه گردشگری استان ایلام از آنجا اهمیت پیدا می کند که سطح درآمد مردم استان بسیار پایین و بیکاری بسیار بالا است، در صورت اجرای طرح های گردشگری در استان می توان برای بسیاری از جوانان استان شغل ایجاد کرد.

همچنین فراهم کردن شرایط برای ایجاد کسب و کارهای مختلف در کنار مناطق گردشگری استان نیز می تواند برای بسیاری از جوانان منطقه شغل ایجاد کند.

آنچه مسلم است سرمایه گذاری گردشگری راه مناسبی برای توسعه کل استان فراهم می کند، امیدواریم مسئولان زیرساخت ها و مشوق های لازم برای سرمایه گذاری در این بخش استان فراهم کنند.

کد خبر: ۳۱٬۱۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha