۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸
سقف وام مستاجران تا پایان هفته تعیین تکلیف می شود/ فرصتی که هر روز به هدر می رود
بازار گزارش می دهد

سقف وام مستاجران تا پایان هفته تعیین تکلیف می شود/ فرصتی که هر روز به هدر می رود

در حالیکه یک ماه از آغاز فصل نقل و انتقال مسکن و جا به جایی مستاجران می گذرد هنوز از بسته حمایتی دولت و پرداخت تسهیلات به مستاجران خبری نشده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: با گذشت یک ماه از فصل نقل و انتقالات مسکن و جا به جایی مستاجران، دولت هنوز نتوانسته بسته حمایتی و وام مستاجران را تصویب و نهایی کند. تعلل دولت و دادن پیشنهادهای متفاوت از سوی وزارت راه و شهرسازی باعث شده تا دولت بر سر دوراهی قرار بگیرد. که آیا تسهیلات داده شده می تواند مفید باشد و اینکه میزان سقف و یا چگونگی پرداخت و میزان نرخ سود چقدر باشد؟ 

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی دور روز پیش در گفت و گو با خبرنگار بازار از ارائه بسته پیشنهادی وام ودیعه مسکن به دولت خبر داد و گفت: سقف پرداخت وام به مستاجران بستگی به تامین منابع دارد و دولت تا چند روز آینده میزان وام ودیعه را اعلام می کند. حال امروز در یک مصاحیه کاملا تنظیم شده از سوی پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی می گوید که به زودی در آینده نزدیک جزئیات و شرایط پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن اعلام خواهد شد و تا اعلام رسمی رسانه ها از گمانه‌زنی و ارائه برخی پیشنهادها به عنوان موارد نهایی پرهیز شود.

محمودزاده با تأکید بر همکاری موثر  و مستمر مجلس برای رفع نگرانی ها در بخش مسکن، یادآور شد: مجلس یازدهم در حوزه مسکن به طور فعال ورود کرده است که وزارت راه وشهرسازی از این موضوع استقبال می کند و در همفکری و مشارکت با نمایندگان مجلس طرح‌های موضوع مسکن امیدواریم مسائل سکونتی مردم سریعتر و راحتر حل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد: در خصوص میزان مبلغ ودیعه مسکن و جزئیات دیگر آن، پیشنهادهای مختلفی برای پرداخت تسهیلات موثر مطرح شده است اما در این خصوص نهادهای مالی کشور به ویژه بانک مرکزی با توجه به توان تأمین مالی و جامعه هدف جمع بندی لازم را خواهد داشت و جزئیات را اعلام خواهند کرد.

وی اظهار امیدواری کرد: به زودی در آینده نزدیک جزئیات و شرایط پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن اعلام خواهد شد و تا اعلام رسمی رسانه ها از گمانه‌زنی و ارائه برخی پیشنهادها به عنوان موارد نهایی پرهیز کنند.

نکته ای که حائز اهمیت است این است که اگر طبق دستور رئیس جمهور پرداخت وام مستاجران از مرداد ماه اجرایی و عملیاتی شود اکثر مستاجران خانه جدید خود را پیدا کرده و دیگر به این تسهیلات نیازمند نخواهند بود. در ضمن هنوز مشخص نیست که این تسهیلات با نرخ سود چند درصد و اینکه تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ موضوعی که حائز اهمیت است این است که این مصوبه با تغییر دولت دوازدهم آیا در دولت بعدی نیز بانک ها به آن استناد و زیر بار اجرای آن خواهند رفت؟ 

البته گفته می شود نرخ سود این تسهیلات ۱۸ درصد است بنابر این بانک ها به نظر نمی رسد حتی با تغییر دولت هم به اعطای آن تن ندهند.

پرداخت تسهیلات به مستاجران ساکن در واحد های ۷۵ متری
بر اساس این طرح قرار است به مستاجرانی که در واحدهای ۷۵ متری سکونت دارند تسهیلات مسکن پرداخت شود. البته گفته می شود که این وام قرار نیست به مستاجران داده شود بلکه به مالکان داده شده و تا پایان موعد مقرر در حساب مالک باقی می ماند و بعد از اتمام زمان قرارداد وام ودیعه مسکن به بانک عودت داده می شود.

سقف وام ودیعه مسکن را در چند پیشنهاد امروز تقدیم دولت کردیم
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سئوال که با توجه به اینکه رئیس‌جمهور خطاب به وزیر راه و شهرسازی بر اختصاص وام ودیعه مسکن به مستاجرین در ماه آینده تاکید کرده آیا سقف این وام مشخص شده است؟ گفت: سقف وام ودیعه مسکن را در چند پیشنهاد امروز تقدیم دولت کردیم. البته در پیشنهاد خود که به صورت یک بسته است مقرر کردیم که سقف های مورد نظر می تواند بر اساس میزان تامین منابع باشد.

محمودزاده با اشاره به اینکه نیاز بازار مسکن و اجاره متفاوت است و تعیین سقف وام ودیعه بر اساس تامین منابعی که دولت انجام دهد خواهد بود اظهار داشت: به هر حال اگر میزان تامین منابع برای این طرح مشخص شود می توانیم جامعه هدف را شناسایی و راحت تر تحت پوشش این برنامه قرار دهیم.

گزارشها از بازار مسکن حاکیست که میزان اجاره بها امسال افزایش زیادی داشته است. اما با تعیین سقف اجاره بها از سوی دولت برای مراکز استانها و تهران که ۲۵ درصد بوده تا حدودی بازار مسکن از آن التهاب خود خارج شده است.  

کد خبر: ۳۰٬۹۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha