۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴
آمادگی مجلس برای رفع موانع جهش تولید
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس عنوان کرد

آمادگی مجلس برای رفع موانع جهش تولید

اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مجلس آماده است تا موانع بر سر راه جهش تولید را بردارد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، عزت الله اکبری تالارپشتی در حاشیه نشست مشترک کمیسیون‌های تخصصی مجلس با اعضای هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، افزود: به سرعت جلساتی را با دستگاه‌های اجرایی و مرکز پژوهش‌های مجلس و کارشناسان ذیربط و صاحب نظر برگزار می‌کنیم و در حال احصاء اولویت‌های کمیسیون صنایع هستیم، اما هنوز به جمع بندی نرسیده ایم.

وی ادامه داد: تلاش ما این است که موانع بر سر راه جهش تولید را برداریم؛ آن جایی که حذف قوانین دست و پاگیر لازم است، جایی که نیاز به وضع قانون دارد و آن جایی که در حوزه نظارت مستلزم اقداماتی است که قوی ظاهر شویم.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در سال جهش تولید ما باید در فکر صادرات باشیم؛ در جلسه‌ای که با وزیر امور خارجه داشتیم در بحث دیپلماسی اقتصادی سه حوزه کشورهای همسایه، کشورهای منطقه و دیگر کشورهای جهان مورد نظر قرار گرفت و مقرر شد بیشتر با کشورهایی که ما با آن‌ها هم سو هستیم و مراودات خوبی داریم و امکان عرضه کالاهای ایرانی در آن جا فراهم است، در تعامل باشیم.

اکبری تالارپشتی افزود: ان شاء الله تا حدود یک هفته الی ۱۰ روز آینده نتایج این بررسی‌ها که در کمیسیون صنایع و معادن مجلس صورت گرفته، اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره برنامه کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای کنترل قیمت خودرو، اظهار داشت: وظیفه کمیسیون در حوزه اجرایی نیست، اما در این حوزه بی نظمی حاکم است؛ برای مثال دولت در ایرانخودرو ۱۴ درصد سهام و در سایپا ۱۷ درصد سهام دارد، اما در عمل در مدیریت دخالت‌های ۲۰۰ درصدی دارد؛ این با ذات یک بنگاه اقتصادی منافات دارد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: این دخالت‌های دولت، اوضاع را به هم می‌ریزد ما باید کاری کنیم که بنگاه اقتصادی بر مبنای ساز و کار بنگاه اقتصادی مثل همه جای دنیا اداره شود؛ دولت از تولید کننده، فروشنده و مصرف کننده مالیات می‌گیرد، اما به هیچ کدام سرویس نمی‌دهد، این ساز و کار باید درست شود.

اکبری تالارپشتی افزود: ما به دولت توصیه می‌کنیم تصدی گری نکند و در امور اقتصادی هم مسائل را به مردم بسپارد؛ اما متاسفانه اجازه عرض اندام به بخش خصوصی داده نمی‌شود.

وی درباره نقش مجلس در کمک به رفع این مشکلات، گفت: مجلس در حال آماده کردن ساز و کار قانونی این مسئله است و در آینده نزدیک چند طرح دو فوریتی ولو به صورت ماده واحده آماده خواهد شد و فوری جلوی بی نظمی‌ها را خواهیم گرفت.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه تلاش ما این است که مشکلات سر راه تولید را برداریم و واردات را کم کنیم، افزود: ما سالی بیش از یک میلیارد دلار آلومینیوم وارد می‌کنیم، اما اگر همین مقدار برای یکبار ۲۰۰ میلیون دلار در شهر سراب سرمایه گذاری کنیم تا ۵۰۰ سال مشکل آلومینیوم نداریم. چرا این کار را دولت انجام نمی‌دهد!؟ خب معلوم است که دولت اولویتش مشخص نیست. دولت الان صحبت از حقوق کارمندان می‌کند، اما آیا حقوق اضافه کردن مهم است، یا قدرت خرید مردم را بالا بردن؟ از نظر ما باید قدرت خرید بالا برود.

اکبری تالارپشتی ادامه داد: شما اگر حقوق را بالا می‌برید از آن طرف کالاها به صورت افسار گسیخته قیمت‌ها بالا می‌رود و این راه کار خوبی نیست.

وی با اشاره به اینکه فضای مجلس کمیسیون محور شده است، تاکید کرد: قطعاً در آینده‌ای نزدیک به جمع بندی‌های خوبی خواهیم رسید و واقعاً نمایندگان مردم در این دوره انگیزه بالایی برای رفع مشکلات مردم دارند و کمیسیون صنایع و معادن هم که من رئیسش هستم، تلاش بی وقفه‌ای را انجام می‌دهد و امیدواریم به زودی در این باره به جمع بندی برسیم.

کد خبر: ۳۰٬۸۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha