۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۸
«گردشگری» صنعتی پولساز اما در حاشیه؛ ظرفیت‌ها بلااستفاده مانده‌اند
بازار از استان سمنان گزارش می‌دهد؛

«گردشگری» صنعتی پولساز اما در حاشیه؛ ظرفیت‌ها بلااستفاده مانده‌اند

سمنان- گردشگری یکی از مزیت‌های استان سمنان درزمینه‌های اقتصادی محسوب می‌شود چراکه دارای استعدادها و ظرفیت‌های فراوانی در این زمینه است، ظرفیت‌هایی که هر کدام می‌توانند به مانند یک معدن عمل کرده و سالانه صدها میلیارد تومان پول را به این استان هدیه دهند اما این موضوع چندان جدی گرفته نمی‌شود.

بازار، گروه استان‌ها: گردشگری در استان سمنان به لحاظ موقعیت جغرافیایی و قرارگیری در دامنه جنوبی البرز می‌تواند رونق زیادی داشته باشد چراکه از ویژگی‌های طبیعت جنوب البرز می‌توان به سرسبزی، وجود منابع آبی، هوای دل‌نشین و آب گوارا و مناظر خارق‌العاده اشاره کرد اما داشته‌های گردشگری این استان تنها درزمینهٔ طبیعت‌گردی خلاصه نمی‌شود.

استان سمنان دارای ظرفیت‌های گردشگری ویژه‌ای نیز در بخش‌هایی مانند گردشگری ورزشی شامل مسابقات اتومبیل‌رانی کویر و بیابان، دوچرخه‌سواری و دو ماراتون در جنگل و کویر و ...، گردشگری معنوی مانند مقبره بزرگانی چون علاءالدوله، ابوالحسن و بایزید بسطامی، گردشگری درمانی چون وجود ده‌ها مرکز تخصصی درمانی، گردشگری مذهبی چون وجود امامزادگان و بقاع متبرکه فراوان، گردشگری علمی شامل وجود بانک ژن شتر ایران در طرود شاهرود، دانشگاه‌های متعدد و ... است که هرکدامشان برای یک استان و حتی کشور کافی هستند اما در این استان همه‌شان باهم در زیر یک سقف قرار دارند پس باید از آن‌ها استفاده کرد.

گردشگری صنعت مغفول
رئیس اتاق بازرگانی سمنان قلب تپنده اقتصاد این استان دراین‌باره به خبرنگار بازار، می‌گوید: ترویج گردشگری یک ضرورت برای اقتصاد استان است از سوی دیگر ظرفیت‌های فراوان گردشگری استان مغفول مانده و می‌بایست بر روی این ظرفیت‌ها کار بیشتری صورت دهیم.

توسعه توریسم و سرمایه‌گذاری بر روی آن اولویت‌هایی هستند که اگر به آن‌ها توجه کنیم، می‌توانیم اشتغال و توسعه اقتصادی خوبی را برای استان به ارمغان بیاوریم

علی‌اصغر جمعه‌ای بابیان اینکه ظرفیت‌های عظیم گردشگری می‌توانند اقتصاد استان سمنان را متحول کنند، بیان می‌کند: باید به دنبال سرمایه‌گذاری روی زیرساخت‌های گردشگری استان باشیم تا در راستای جذب گردشگر، موفق عمل کنیم.

وی درباره اهمیت گردشگری نیز، توضیح می‌دهد: توسعه توریسم و سرمایه‌گذاری بر روی آن اولویت‌هایی هستند که اگر به آن‌ها توجه کنیم، می‌توانیم اشتغال و توسعه اقتصادی خوبی را برای استان به ارمغان بیاوریم پتانسیل‌هایی که امروز درزمینه‌های مختلف در سطح استان وجود دارد قادر است تا این دیار را در صدر توجهات گردشگری ملی و بین‌المللی قرار دهد.

تدوین برنامه جامع
تدوین برنامه جامع گردشگری استان سمنان اما در راستای استفاده از ظرفیت‌های گردشگری این استان اهمیت دارد در زمان چاوشی استاندار سابق سمنان این طرح پیگیری شد و در آن ۴۲ دستگاه نیز حضور داشتند اما با رفتن وی باید دید سرانجام آن به کجا می‌رسد و آیا آشناگر، استاندار جدید سمنان می‌تواند این طرح را به سرانجام برساند.

اما ضرورت تدوین برنامه جامع گردشگری در استان چیست؟ گردشگری می‌تواند مزیت‌های فراوانی درزمینهٔ های مختلف اقتصادی و اشتغال‌زایی به همراه آورد و این امر از هیچ‌کس پوشیده نیست اما ظرفیت‌های هر منطقه با دیگر منطقه متفاوت است لذا به معنای ساده طرح جامع گردشگری احصاء تمام ظرفیت‌های مناطق مختلف است تا مجموعه‌ای از ظرفیت‌های گردشگری در استان گرد یک قاب جمع شوند و یک برنامه جامع از وضعیت گردشگری استان سمنان ارائه دهند.

مزیت‌ها چیستند؟
مزیت‌های این برنامه جامع اما چیست؟ در پاسخ به این سؤال، مسعود شریعتی فعال گردشگری می‌گوید: اگر به دنبال سرمایه‌گذاری بر روی بخش‌های مختلف گردشگری باشیم این طرح جامع به ما می‌گوید که در کجا بر روی چه چیزی سرمایه‌گذاری کنیم مثلاً می‌توانیم از عشایر سنگسر درزمینهٔ تولیدات صنایع‌دستی و لبنیات بهره گیریم و یا در رمل و ماسه‌های جنوب استان سمنان مثلاً دو صحرا نوردی برگزار کنیم پس درنتیجه اگر فیلم‌سازی برای فیلم‌برداری به این استان آمد یا توری از گردشگران خارجی خواستند به این استان سفر کنند دقیقاً می‌دانند که باید کجا بروند و چه‌کاری انجام دهند.

طرح جامع گردشگری بسیار خوب است اما درباره آن ابهامات زیادی وجود برای مثال در این طرح اصلاً شهر مجن در شمال شاهرود که دارای حداقل ۱۴ مکان گردشگری و بنا است دیده نشده بود

شریعتی می‌گوید: طرح جامع گردشگری بسیار خوب است اما درباره آن ابهامات زیادی وجود برای مثال در این طرح اصلاً شهر مجن در شمال شاهرود که دارای حداقل ۱۴ مکان گردشگری و بنا است دیده نشده بود که با پیگیری‌های مکرر نماینده و مسئولان شاهرود این امر صورت گرفت که بسیار جالب‌توجه بود لذا از مسئولان خواهش داریم بدون هیچ طرفداری از جا و مکان خاصی به‌طور کامل صرفاً طرح جامع را تهیه کنند.

برگزاری رویدادها نیاز است
کارشناس اقتصادی با بیان اینکه برگزاری رویدادهای معنوی و برپایی نمایشگاه‌ها، راه‌اندازی آموزشگاه‌های گردشگری و استارتاپ ها می‌تواند این ظرفیت‌های ناشناخته را برای فعالان گردشگری بیشتر معرفی کند. وی همچنین می‌گوید: فعالیت فعالان گردشگری در چهارچوب صنف و تشکل می‌تواند به بهبود شاخص‌های این بخش کمک شایانی کند.

محمد حسن خسروی آشیانی بیان کرد: سمنان ۱۴۰۰ شعار گردشگری استان تعیین‌شده است یعنی باید تا سال ۱۴۰۰ اتفاقات بسیار خوبی در استان رقم بخورد که ما از لحاظ گردشگری بتوانیم امتیازات خوبی را بگیریم و از سوی دیگر ازآنجاکه ۸۰ درصد زیرساخت‌های گردشگری استان در پنج سال اخیر ایجادشده، می‌توان انتظار داشت افق روشنی در انتظار استان سمنان قرار دارد.

وی بیان کرد:  به دنبال تغییر استان از معبر به مقصد هستیم چراکه زائران رضوی می‌توانند ظرفیت‌های عظیمی برای ما باشند از سوی دیگر استان سمنان در مجاورت با هشت استان دیگر قرار دارد و این امر می‌تواند در راستای توسعه گردشگری مؤثر باشد.

استفاده از شهرهای نمونه گردشگری
این کارشناس اقتصادی بابیان اینکه در استان سمنان دو شهر نمونه گردشگری بسطام و مهدی‌شهر وجود دارد، تأکید کرد: این شهرها در منار ده‌ها روستای هدف گردشگری نشان‌دهنده ظرفیت‌های گردشگری استان هستند و ما باید از این موارد استفاده کنیم از سوی دیگر باید گفت امروز بیش از ۷۰ بومگردی در استان فعال است که امیدواریم تا پایان سال این تعداد به ۱۰۰ مورد برسد.

خسروی بابیان اینکه در استان تلاش‌های خوبی برای گردشگری و ارتقای آن شده است، تأکید کرد: افتتاح نخستین هتل هوشمند و ده‌ها طرح در زمره اقدامات انجام‌شده در استان سمنان است همچنین بهره‌برداری از ۱۱۰ پروژه بااعتبار هزار میلیارد تومان در زمره مصوباتی است که طی سال‌های آتی به دنبال اجرایی کردن آن‌ها هستیم.

اجرایی کردن طرح‌های گردشگری قطعاً می‌تواند به رونق این صنعت در استان منجر شود اما باید در نظر داشت که همه‌چیز، طرح و هتل و تفرجگاه نیست بلکه ما باید فرهنگ مهمان‌پذیری و گردشگری پذیری‌مان را نیز تقویت کنیم.

تفکر مدیران عوض شود
به عقیده محمد رضا اسلامی فعال گردشگری باید نگاه مدیران ما تغییر کند زیرا گردشگران برای هتل های پنج ستاره به استان سمنان نمی آیند بلکه برای دیدار از میراث فرهنگی و باستانی و زندگی بومی و بومگردی های ما می آیند لذا بجای هزینه یک هتل ۵۰ میلیارد تومانی می توان ۵۰ بومگردی را با هزینه یک دهم یک هتل تجهیز کرد.

گردشگری در زمره صنایع پیشرو در جهان است هرچند در ایران اسلامی و به‌خصوص استان سمنان هنوز آن‌چنان‌که بایدوشاید جا نیفتاده اما در سال‌های اخیر اقدامات خوبی دراین‌باره صورت گرفته است یکی از این اقدامات بومگردی است به عبارت ساده‌تر بومگردی دقیقاً حکم همان اجاره دادن اتاق‌های مهمان‌خانه‌ای را دارد که در خانه‌های قدیمی وجود داشت و غالباً خالی بود.

به‌عبارت‌دیگر تجربه زندگی در یک بومگردی یعنی تجربه زندگی در یک فرهنگ میزبان باهمان آداب‌ورسوم و سنت‌ها و باهمان پذیرایی؛ این امر در استان سمنان به‌زودی فراگیر شد چراکه ظرفیت‌های آن در این استان بسیار وسیع بود. ظرفیت‌هایی که از عشایر غرب استان تا روستانشینان شرقی، می‌تواند برای گردشگریان داخلی و خارجی جذابیت‌های ویژه‌ای داشته باشد و به اقتصادی و اشتغال‌زایی در استان نیز کمک کند.

کد خبر: ۳۰٬۸۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha