۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
پیشرفت صنعت گاومیش‌داری خوزستان در گروی تاسیس بازارچه اختصاصی
در گفتگو با بازار عنوان شد

پیشرفت صنعت گاومیش‌داری خوزستان در گروی تاسیس بازارچه اختصاصی

اهواز- نبود بازارچه اختصاصی عرضه تولیدات حوزه گاومیش‌داری، تولیدکنندگان این عرصه را در استان خوزستان در تنگنا قرار داده است.

مدیرعامل تعاونی گاومیش‌داران خوزستان در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اهمیت وجود بازارچه و مجتمع بزرگ نگهداری از گاومیش در کنار رود کارون اظهار کرد: پس از سال‌ها خشکسالی و سیر نزولی که در صنعت گاومیش‌داری شاهد بودیم؛ خوشبختانه در سال‌های اخیر روند چه در کمیت و چه در کیفیت به صورت صعودی در حال پیشرفت است و این امر برای تداوم نیاز به حمایت دارد.

جواد ناصری ادامه داد: در کنار فعالیت دامداران که سختی‌ها و مشقت‌های بالایی به همراه دارد نیاز به وجود بازارچه جهت عرضه محصولات و تولیدات شدیدا احساس می‌شود و این امر خود به ایجاد انگیزه در میان این افراد ختم می‌شود. همینکه دامدار با خیال راحت از بابت بازار فروش خود به امر تولید بپردازد خود سبب توسعه و پیشرفت می‌شود در نتیجه این موضوع باید در اولویت قرار گیرد.

ظرفیت بالای گاومیش در صنعت توریسم
وی افزود: گاومیش دام بومی خوزستان است و تفاوت‌های بسیار بالایی با سایر دام‌ها دارد و شدیدا به آب و رودخانه وابسته و شناگر ماهری است و مانند اسب اصیل عرب ایرانی داری اصالت است و گوشت و لبنیات آن نیز از ارزش غذایی بالایی بهره‌مند است؛ طبیعتا این امر برای سایر هموطنان و همچنین گردشگران خارجی تازگی دارد و از این ظرفیت باید به منظور جذب توریسم  بهره برد.

مدیرعامل تعاونی گاومیش‌داران خوزستان ادامه داد: بازارچه‌ای که در توضیحات قبل به آن اشاره کردم در این حوزه نیز بسیار کمک کننده است و حتی می‌تواند سبب توسعه و پیشرفت این منطقه از شهر شود. طبیعتا گردشگرانی که به منظور بازدید از مراحل نگهداری و زندگی گاومیش‌ها به این منطقه می‌آیند مشتریان بالقوه محصولات و صنایع دستی منطقه خواهند بود.

مجتمع بزرگ گاومیش‌داران
ناصری در ادامه با اشاره به افزایش جمعیت گاومیش‌های منطقه گفت: عمده تولیدکنندگان ما به صورت سنتی و در منازل شخصی خود خصوصا در منطقه گاومیش آباد شهرستان کارون فعالیت می‌کنند و خوشبختانه با توجه به شرایط موجود با افزایش روز افزون جمعیت گاومیش‌ها مواجه هستیم و در آینده‌ای نزدیک منازل شخصی، دیگر پاسخگوی این تعداد دام نخواهد بود و به این منظور پیش بینی ایجاد مجتمع بزرگ گاومیش‌داران را کرده‌ایم ولی در مکان‌یابی با مشکل مواجه شدیم.

وی افزود: ایجاد این مجتمع حداقل به ۱۰ هکتار زمین آن هم در کنار رود کارون نیاز دارد که چند نقطه در محدوده شهر کارون به این منظور شناسایی شده اما با مخالفت سازمان آب و برق با توجه به قانون رعایت حریم رودخانه مواجه هستیم. امیدوارم این موضوع هر چه سریع‌تر رفع شود؛ درصورت ایجاد این مجتمع، بخشی از فضا را می‌توان به بازارچه مورد اشاره نیز اختصاص داد.

گاومیش‌داران بیمه بازنشستگی می‌شوند
مدیرعامل تعاونی گاومیش‌داران خوزستان در خصوص حمایت‌های دولت از صنعت گاومیش‌داری یادآور شد: هم اکنون تمامی دامداران عضو اتحادیه از خدمات بیمه تامین اجتماعی همانند سایر اصناف و حتی با شرایط و تسهیلات بهتر بهره‌مند هستند. هفته گذشته نیز دولت قول خرید تضمینی گوشت گاومیش را به مبلغ ۷۲۵ هزار ریال داد و شرکت پشتیبانی امور دام را در این خصوص مکلف کرد که این خبر خوب با استقبال اعضا همراه بود.

ناصری بیان کرد: در این مدت نیز امام جمعه شهرستان کارون با ورود به بحث اشتغالزایی جوانان در این صنعت به طور ویژه به حمایت از دامداران پرداخت و همچنین معاونت بهبود تولیدات دامی، مدیریت جهاد کشاورزی،  سازمان تعاون روستایی کارون و اتحادیه دامداران هر کدام به نحوی همچون اعطای یارانه خوراک دام و ایجاد شناسنامه برای دام‌های منطقه به رغم سنتی بودن کمک کردند و مجموعه این مساعدت‌ها نوید روزهای خوش سابق در این حوزه می‌دهد.

جلوی قاچاق گرفته شد
وی اظهار کرد: بیش از دو سال است که با همکاری خوب مرزبانی جلوی قاچاق این دام ارزشمند گرفته شده است. در شرایط فعلی ما مخالف صادر کردن گاومیش به خارج هستیم زیرا جزو ذخایر ملی است و این نژاد موجود در خوزستان در انحصار ایران است که یکی از تفاوت‌های بارز آن شیردهی حدودا سه برابر نسبت به نژادهای دیگر است و خوشبختانه نسل و نژاد آن توسط مردم بومی ما به خوبی حفظ شده و در صورت ادامه حمایت‌ها، این روند به نحو مطلوب ادامه می‌یابد.

مدیرعامل تعاونی گاومیش‌داران خوزستان اضافه کرد: صادر کردن دام زمانی به صرفه است که به تولید بالا آن هم در دامداری‌های صنعتی رسیده باشیم البته دام بومی خوزستان در نقطه دیگری از کشور یعنی در استان سمنان با همکاری و مساعدت ما و با کارفرمایی بنیاد مستضعفان به صورت صنعتی و در مجتمعی با ۵۰۰ راس گاومیش در حال تولید و بهره‌برداری است و دام‌های موجود در این مجتمع با قیمت‌های پایین‌تر از نرخ بازار عرضه می‌شوند.

ناصری در همین خصوص اظهار کرد: این موضوع با استقبال از سوی دامداران ما برای خرید و افزایش تعداد راس‌ها در گله‌هایشان مواجه شده است؛ انتظار می‌رفت همچنین اراده‌ای در استان خوزستان نیز وجود داشته باشد و با حمایت بنگاه‌های بزرگ اقتصادی به امر پرورش صنعتی گاومیش در کنار سنتی پرداخته می‌شد.

کد خبر: ۳۰٬۸۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha