۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵
تعطیلی و تحول در طراحی چشم انداز شعبه های بانکی
آینده صنعت بانکداری در دنیا

تعطیلی و تحول در طراحی چشم انداز شعبه های بانکی

با توسعه بانکداری دیجیتالی در دنیا، تقاضا برای وجود شعبات بانکی در تمامی محله ها و منطقه های شهرها کاهش یافت. پیش بینی می شود در آینده نزدیک بسیاری از شعبه های بانکی تعطیل شوند و شعبه های باقی مانده با طراحی و عملکرد تازه به فعالیت بپردازند.

بازار؛ گروه بین الملل: همه گیری کرونا باعث تغییرات زیادی در زندگی ما شده است. این تغییر  از نوع کار کردن تا نوع ارتباط با اعضای خانواده و حتی برگزاری جلسات کاری مشاهده می شود. اما صنعتی که در این روزها دستخوش تغییرات زیادی شده است، صنعت بانکداری است که با معرفی بانکداری دیجیتال با شرایط کاملا متفاوتی روبرو شده است.

 اخیرا نشریه بنکر مطالعه ای در مورد آینده صنعت بانکی در دنیا تهیه کرد و در این گزارش به این نکته پرداخت که با توسعه بانکداری دیجیتال  و کاهش مراجعه مردم به شعبه های بانکی، وجود تعداد زیادی از شعبه ها غیر ضروری است و به نظر می رسد تعطیل شدن آنها در آینده ای نه چندان دور حتمی است. این نشریه در این مورد نوشت: «اداره کردن شعبه های بانکی هزینه های زیادی در بر دارد و طبق آمارهای ارایه شده توسط فدرال رزرو امریکا حدود ۵۰ درصد از هزینه های اجرایی بانکها، برای اداره شعب بانکی صرف می شود. از طرف دیگر بانکداری دیجیتالی هم در دنیا رشد کرده است و تقاضا برای حضور در شعبه های بانکی کمتر از قبل شده است. هر دو این مسایل سبب شد تا این نظریه مطرح شود که تعداد شعبه های فیزیکی بانکها در کشورها کاهش یابد که دیدگاهی قابل قبول و منطقی است. البته در امریکا این طرح از سال ۲۰۱۷ میلادی اجرا شده است و بانک امریکا در این بازه سه ساله ۱۰ درصد از شعبه های خود را تعطیل کرده است.»

کاهش تعداد شعبه ها و تغییر طراحی شعبه های باقی مانده
بنابراین در دنیای آینده شعبه های فیزیکی بانکها کمتر خواهد بود. ولی سوال این است که در شعبه های باقی مانده، نحوه خدمات رسانی چگونه است و آیا سازو کار عملیاتی شعبه ها مانند شعبات کنونی خواهد بود؟

بنکر در این زمینه نوشت: «باید شعبه های کوچک که خدمات مالی کمی ارایه می دهند، شناسایی و تعطیل شوند و به جای ان شعبه های مهم و بزرگ در مناطق مناسب ایجاد شوند. از طرف دیگر باید نوع خدمات رسانی تغییر کند مثلا دیگر پرداخت و دریافت وجه نقد در شعب بانکی انجام نشود و استفاده از بانکداری دیجیتال به عنوان راهی برای این خدمات رسانی استفاده شود. قرار گرفتن ای تی ام های مخصوص  که امکان پرداخت مبالغ بالا، جابجایی مبالغ بالا و حتی دریافت وجه نقد از مشتری را دارند  در داخل شعب می تواند جایگزین حضور فیزیکی کارمندان بانکی شود. در بانکهای آینده  سرمایه گذاری اصلی روی ایجاد فضایی امن برای مشتری هایی است که قصد دریافت خدمات مشاوره مالی و سرمایه گذاری را دارند، افرادی که قصد دریافت وام دارند و یا افرادی که برای تصمیم گیری های مالی خود نیاز به دریافت اطلاعات روز هستند.»

 در بانکهای آینده به راحتی می توان رسوخ اینترنت و دنیای دیجیتال را مشاهده کرد. قرار گرفتن بخشهایی برای ارایه خدمات مالی دیجیتال و ارایه پشتیبانی های ضروری برای افرادی که در این زمینه ضعف دارند، یکی از کارکردهای شعبه های بانکی است، از طرف دیگر در بانکها خبری از کارمندان زیاد و صف های طولانی مشتری نیست بلکه تعداد زیادی اتاق جلسه کوچک و راحت طراحی شده است تا مشتری ها بتوانند با کارشناسان صحبت کنند و فرصت کافی برای بررسی و تصمیم گیری در زمینه های مختلف اقتصادی را داشته باشند.

دیگر در بانکها خبری از کارمندان زیاد و صف های طولانی مشتری نیست بلکه تعداد زیادی اتاق جلسه کوچک و راحت طراحی شده است تا مشتری ها بتوانند با کارشناسان صحبت کنند و فرصت کافی برای بررسی و تصمیم گیری در زمینه های مختلف اقتصادی را داشته باشند

طراحی داخلی شعبات تغییر می کند
در آینده ای نه چندان دور شعبه های بانکی تغییرات زیادی را تجربه می کنند. تغییر در مکان شعبه، وسعت شعبه و حتی دکور و طراحی داخلی شعبه  جزو ملزومات دنیای آینده است. در این فضا باید بهترین تجربه برای مشتری رقم بخورد و او احساس امنیت  بکند. مشتری باید فرصت داشته باشد از اطلاعات روز دنیا استفاده کند، مشاوره های صحیح دریافت کند و در نهایت تصمیم مناسبی را اتخاذ کند. فضای بانکهای آینده، فضایی آرام و به دور از تنش و التهاب شعبه های بانکی کنونی است و بیشتر شبیه دفاتر کاری آرام است.

بنکر نوشت: «دریافت بهترین خدمات مالی و مشاوره ای و قرار گرفتن فضایی برای تفکر و تصمیم گیری در طراحی شعبه های بانکی در آینده اهمیت زیادی دارد. حتی می توان در این مسیر پا را فراتر نهاد و ارایه خدمات مالی را در فضایی آرام مانند کافی شاپ مقدور کرد. اخیرا بانکی در کشور امریکا اقدام به ایجاد یک کافی شاپ در داخل شعبه کرد  تا افرادی که قصد استفاده از خدمات بانک را دارند بتوانند در این فضا با مشاوران صحبت کنند و بعد از صرف قهوه در بهترین وضعیت تصمیم گیری کنند.»

با توجه به اینکه در آینده تقاضا برای شعبه های فیزیکی بانکها کمتر می شود، باید از همین امروز سرمایه گذاری برای این تغییرات بزرگ آغاز شود. در مرحله اول باید شناسایی شعبه هایی کند باید تعطیل شوند آغاز شوند و شعبه هایی که ظرفیت خدمات رسانی دارند هم شناسایی شوند

از همین امروز شروع کنید
با توجه به اینکه در آینده تقاضا برای شعبه های فیزیکی بانکها کمتر می شود، باید از همین امروز سرمایه گذاری برای این تغییرات بزرگ آغاز شود. در مرحله اول باید شناسایی شعبه هایی کند باید تعطیل شوند آغاز شوند و شعبه هایی که ظرفیت خدمات رسانی دارند هم شناسایی شوند. اصلاح طراحی داخلی شعبه های بانکی و متناسب کردن آن با نیازهای دنیای آینده، اولین و مهمترین گامی است که باید برداشته شود. البته بانکها می توانند به تدریج شعبه های کوچک که مشتری های کمی دارند را تعطیل کنند تا از این طریق بودجه های لازم برای کارهای عمرانی جدید نیز تامین شود.

به هر حال به نظر می رسد دنیای آینده با تغییرات زیادی همراه باشد ولی همه گیری ویروس کرونا و توسعه سریع تکنولوژی، سرعت این تغییرات را افزایش داده است و می توان در سالهای پیش رو شاهد همه این تغییرات در دنیا بود. صنعت بانکداری هم از این قاعده مستثنی نیست و در سالهای آتی تجربه ای متفاوت در جریان استفاده از خدمات مالی را شاهد خواهیم بود.

کد خبر: ۳۰٬۷۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha