۲۹ تیر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۲
برهم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا عامل افزایش قیمت دلار است
رئیس کل اسبق بانک مرکزی:

برهم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا عامل افزایش قیمت دلار است

مظاهری، رئیس کل اسبق بانک مرکزی نوسانات و افزایش قیمت ارز را حاصل برهم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا دانست و گفت: ارز بر خلاف کالاهای دیگر وقتی قیمت آن در بازار افزایش پیدا می کند، تقاضا نیز برای آن افزایش پیدا می کند.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، طهماسب مظاهری گفت: ارز بر خلاف کالاهای دیگر وقتی قیمت آن در بازار افزایش پیدا می‌کند، تقاضا نیز برای آن افزایش پیدا می‌کند درحالی‌که کالاهای دیگر وقتی گران می‌شود، مصرف آن کاهش پیدا می‌کند و به تعادل می‌رسد.

وی افزود: خاصیت ارز این است که مردم برای حفظ دارایی از آن استفاده می‌کنند و وقتی سیر صعودی پیدا می‌کند، مردمی که نگران حفظ دارایی‌شان هستند و قصد دارند پس انداز کنند به آن ورود می‌کنند و در واقع از ارز، به عنوان ابزاری جهت حفظ ارزش دارایی استفاده می‌شود. این افزایش تقاضایی که ناشی از افزایش نرخ ارز است، باعث شدت بیشتر افزایش قیمت ارز می‌شود.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی با تأکید بر اینکه دولت و بانک مرکزی به جز حرف‌های شفاهی، باید در عمل و در واقعیت آرامش را ایجاد کنند، عنوان کرد: اگر این شیب صعودی را آرام کنند و مقداری نیز از قیمت ارز کاهش دهند، تقاضای آن به شدت کاهش پیدا می‌کنند و کسانی که ارز را به عنوان ابزار حفظ دارایی خودشان خریده‌اند، اقدام به فروش می‌کنند.

وی به دیگر دلایل افزایش قیمت ارز اشاره و اظهار کرد: عده‌ای صادراتی را انجام داده‌اند که واقعی نبود و این سبب شده است ارز حاصل از صادرات به دست بانک مرکزی نرسد و حتی چون ارزی برای صادرکنندگان وجود ندارد، خود آن‌ها اقدام به خرید ارز می‌کنند تا با دولت تصویه کنند و این موضوع سبب ایجاد تقاضای کاذب شده است.

کد خبر: ۳۰٬۷۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha