۲۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱
حجم روابط ایران با اوراسیا به ۲ میلیارد و ۴۱۷ میلیون دلار رسیده است
معاون امور بین‌الملل اتاق ایران:

حجم روابط ایران با اوراسیا به ۲ میلیارد و ۴۱۷ میلیون دلار رسیده است

کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران گفت: حجم روابط ایران با اتحادیه اوراسیا پیش از پیوستن در مجموع ۶۰۵ میلیون دلار صادرات و ۱۴۸۶ میلیون دلار واردات با کشورهای عضو بوده ولی تا خرداد ماه امسال با ۱۴ درصد رشد به دو میلیارد و ۴۱۷ میلیون دلار رسیده است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، بررسی آخرین وضعیت تردد کالا در مرزهای ایران و روسیه و مشکلات جاری، ارائه مشکلات موجود و پیشنهادات جهت رفع آنها توسط معاونت امور بین‌الملل، ارائه اقدامات انجام شده و پیشنهادات جهت رفع موانع ترانزیتی و تجاری جهت صادرات و واردات کالا با کشور روسیه با توجه به محدودیت‌ها توسط ریاست اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه، ارائه آخرین وضعیت حمل و نقل دریایی کالا در دریای خزر و برنامه‌های آتی، شرح آخرین اقدمات گمرک و بیان پیشنهادات برای تداوم همکاری‌های تجاری روسیه از جمله مهم‌ترین موضوعاتی بودند که در نشست معاون امور بین‌الملل اتاق ایران با سفیر ایران در روسیه بحث و بررسی شد.

در این نشست که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، رایزن اقتصادی سفارت ایران در روسیه، سرپرست کنسولی در آستاراخان، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه، مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌المللی گمرک، نمایندگان سازمان توسعه تجارت و وزارت امور خارجه و برخی از روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران نیز حضور داشتند.

کمبود کانتینرهای یخچال‌دار، مشکلات حمل و نقل، مشکلات بانکی، عدم وجود امکان گشایش LC و همچنین مشکلات انتقال پول از جمله مهم‌ترین موضوعاتی بود که حاضران در این نشست مجازی به عنوان موانع بهبود تجارت ایران و روسیه بیان کردند.

محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در این نشست به بیان آمار و ارقامی در خصوص تجارت با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا پرداخت و گفت: حجم روابط ایران با این اتحادیه پیش از پیوستن در مجموع ۶۰۵ میلیون دلار صادرات و ۱۴۸۶ میلیون دلار واردات با کشورهای عضو بوده ولی تا خرداد ماه امسال با ۱۴ درصد رشد به دو میلیارد و ۴۱۷ میلیون دلار رسیده است. وا در همین زمینه حرکت به سمت تجارت آزاد با کشورهای اوراسیا با محوریت روسیه را مورد توجه قرار داد و افزود: با توجه به اهمیت روسیه، اولین دفتر نمایندگی اتاق ایران در آستاراخان روسیه در آینده نزدیک فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

به گفته معاون امور بین‌الملل اتاق ایران ظرفیت خوبی برای صادرات کالاهای مختلف از جمله محصولات لبنی، آبزیان، کشاورزی و میوه و تره‌بار، شوینده‌ها و مصالح ساختمانی به روسیه وجود دارد و خوشبختانه طی ۴ ماه گذشته علیرغم انتشار ویروس کرونا، مرزهای دو کشور برای مبادلات همواره فعال بوده است.

کرباسی خاطرنشان کرد: مرز آبی بندر آستاراخان ظرفیت توسعه حمل و نقل کالا را دارد ولی به دلیل کمبود کشتی های رو رو حجم حمل و نقل پایین است که باید تقویت شود. مرز زمینی از طریق کشورهای واقع در مسیر ترانزیت هم با مشکلاتی روبرو است.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران بر ضرورت ایجاد شبکه عمده فروشی مویرگی در روسیه و سرمایه گذاری مشترک در تولید کالاهای مورد نیاز دو کشور را مورد توجه قرار داد و در خصوص حل اختلافات تجاری خواستار پیگیری آن‌ها از طریق حکمیت اتاق‌های ملی و مشترک دو کشور شد.

در ادامه کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه به مشکل کمبود کانتینرهای یخچال‌دار اشاره کرد و خواستار تکمیل هرچه سریعتر راه‌آهن آستارا به رشت شد.

به باور سفیر ایران در روسیه، شبکه مویرگی طرحی است که باعث ساماندهی حضور تجار ایرانی در روسیه خواهد شد.

او اعلام کرد: مقامات روسی جهت سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری اعلام آمادگی کرده‌اند، که به دلیل روابط موجود با آذربایجان لازم است ایران برای این موضوع پیشقدم شود.

او همچنین به منظور  بهره‌برداری از کریدور سبز گمرکی، از اتاق ایران خواست تا شرکت‌های معتبر را معرفی کند.

جلالی همچنین خبر داد: مذاکرات برای خرید کانتینرهای یخچالی با سرمایه‌گذاری طرف گیلانی در حال انجام است و مشکل این است که به دلیل تحریم ها جهت حمل کانتینر موانعی وجود دارد که در آینده نزدیک حل خواهد شد؛ همچنین مذاکره برای خرید ۲۰۰ دستگاه کانتینر انجام شده که ۲۵ دستگاه به صورت آزمایشی به همراه کمپرسورهای اضافی وارد ایران خواهند شد.

به گفته سفیر ایران در روسیه، کارگروهی بین منطقه آزاد انزلی و منطقه آزاد لوتوس ایجاد و در قالب کمیسیون همکاری‌های مشترک ایران و روسیه، منطقه آزاد چابهار هم به آن اضافه شد؛ چند منطقه آزاد دیگر از جمله ترکمن‌باشی، سن پترزبورگ و آکتائو و ... به آن پیوسته‌اند که این موضوع باعث خواهد شد مناطق آزاد در حوزه کریدور شمال-جنوب فعال شوند.

ضعف زیرساخت‌ها و امکانات تجاری

هادی تیزهوش تابان رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه با بیان اینکه زیرساخت‌ها و امکانات برای انجام تجارت با روسیه ضعیف است، ارایه تسهیلات در این خصوص را کارگشا دانست و به بیان برخی از مهم‌ترین مشکلات تجار ایرانی و روسی پرداخت.

به گفته او، به دلیل عدم امکان ورود رانندگان ایرانی به کشور روسیه، برای حمل کالای ایرانی از رانندگان روسی استفاده می‌شود که قیمت‌های حمل با ماشین روسی در مقایسه با ماشین ایرانی پایین‌تر است. او در همین زمینه به عدم نظارت بر ورود و تردد رانندگان روس در پایانه‌های ایران اشاره کرد و برای حل این مشکل پیشنهاد داد تا توافقنامه‌ای بین مقامات دو کشور امضا شود.

کد خبر: ۳۰٬۶۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha