۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹
بندر چابهار در ۱۱ ماه گذشته با ۱۰ کشور تبادل کالا داشته است
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان:

بندر چابهار در ۱۱ ماه گذشته با ۱۰ کشور تبادل کالا داشته است

چابهار - مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از تبادل کالایی ۱۰ کشور با بندر چابهار در ۱۱ ماه گذشته خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، بهروز آقایی اظهار داشت: بندر چابهار در حوزه زیرساخت ها و روبنا به عنوان یکی از بنادر بزرگ کشور در منطقه جایگاه بسیار بالایی دارد.

وی ادامه داد: بزرگترین بندر اقیانوسی کشور به عنوان دروازه ملل برای تجارت آزاد و آسان پذیرای تمام کشورها به منظور ایجاد منافع متقابل با بهره گیری و تعامل با بنادر کشورهای منطقه است و هیچ محدودیتی در خصوص سرمایه گذاری و فعالیت کشورها در این بندر وجود ندارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با تاکید بر این که سازمان بنادر و دریانوردی هیچ زمانی بندر چابهار را به صورت انحصار در اختیار کشوری قرار نداده است و نخواهد داد، اظهار کرد: ۱۰ کشور در ۱۱ ماه میلادی گذشته با بندر شهید بهشتی چابهار مبادله کالایی داشته اند.

آقایی با اشاره به تقاضای پسکرانه خارجی بندر چابهار و تمایل دولت افغانستان به ترانزیت کالا از ایران افزود: افغانستان ۱.۲ میلیارد تن ذخایر معدنی دارد که می توان بخش اعظم آن را از طریق بندر چابهار به دیگر کشورها انتقال داد، همچنین ۹۰ درصد تجارت این کشور از محل واردات انجام می شود و میزان تجارت بین المللی آن ۷ میلیارد دلار است.

وی به پتانسیل بالای محصولات کشاورزی صادراتی در افغانستان اشاره و اضافه کرد: ترانزیت میوه و خشکبار افغانستان از طریق این بندر در سال جاری آغاز شده و با نرم خوبی در حال انجام است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان میزان تجارت فعلی هند با افغانستان را ۱.۱ میلیارد دلار و برنامه تجارت این ۲ کشور تا سال ۲۰۲۰ را ۲ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: هند تا سال ۲۰۲۰، ۳۰ میلیارد دلار تجارت با روسیه، اکراین و آسیای میانه دارد که می طلبد بخشی از این رقم را در بندر چابهار جذب کنیم.

آقایی با اشاره به قرارداد اپراتوری بندر چابهار با هند در راستای تسریع در اجرای قرارداد بلند مدت با این کشور اظهار کرد: قرار است هند حداقل ۸۵ میلیون دلار تجهیزات مورد توافق سرمایه گذاری در این بندر را تامین کند.

وی اضافه کرد: همچنین تامین ۳۷ دستگاه تجهیزات دریایی و بندری در دست اقدام است و در آینده به چرخه بهره برداری وارد خواهد شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به برنامه های دولت جهت رقابت پذیری حمل و نقل جاده ای در استان ادامه داد: مجوز خرید ۱۵۰۰ دستگاه کامیون با پلاک منطقه آزاد برای انتقال کالا از این بندر تا مرز میلک صادر شده است و به زودی تامین می شود.

آقایی با اشاره به اقدام های انجام شده در راستای مسئولیت های اجتماعی بیان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی در این حوزه بیشترین سطح تسهیلات اجتماعی را به سواحل سیستان و بلوچستان داده و ۶ موج شکن در طول سواحل این استان ایجاد کرده است.

وی با بیان این که ضرورت دارد تبدیل بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه ویژه اقتصادی جزو اولویت ها و نیازهای اصلی کشور باشد، اظهار کرد: در صورت تحقق این مهم علاوه بر کاهش قیمت تمام شده کالا، این بندر از نظر جذابیت بخش های خصوصی در گردونه رقابت با سایر بنادر کشورهای منطقه قرار خواهد گرفت و در انتفاع مالیاتی کشور نیز خللی ایجاد نخواهد شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان درباره کالاهای وارداتی نیز گفت: مقرر شد ۵۰ درصد کالاهای اساسی دو شرکت پشتیبانی امور دام و بازرگانی دولتی از طریق بندر چابهار وارد شود که این امر محقق و از ابتدای مهرماه امسال حدود ۳۵۰ هزار تن کالای اساسی وارد این بندر شد.

کد خبر: ۳۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha