۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰
سهم ناچیز رنگین کمان پلکانی از اقتصاد گردشگری مازندران
بازار گزارش می دهد؛

سهم ناچیز رنگین کمان پلکانی از اقتصاد گردشگری مازندران

ساری - سهم چشمه سورت، رنگین‌کمان پلکان ایران از اقتصاد گردشگری مازندران تقریبا صفر است این درحالیست که به عنوان و دومین اثر طبیعی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

بازار - گروه استان‌ها: چشمه هزار رنگ باداب سورت،با آنکه دومین اثر طبیعی ثبت ملی شده در کشور است اما به دلیل نبود زیرساخت های لازم و چند تولی گری سهمش از اقتصاد گردشگری صفر است.

در حال حاضر رنگین کمان گردشگری مازندران درآمد ناچیزی از درآمدهای گردشگری دارد که سالانه بیش از ۵۰ میلیون مسافر به استان سفر می کنند و سهم چشمه سورت تنها، تخریب و ترک برداشتن پلکانش زیر چرخ خودروها و مسافران است.

چشمه سورت، نگین گردشگری، سال ۸۷ پس از کوه دماوند به‌عنوان دومین میراث طبیعی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. این چشمه پلکانی تراورتنی که در روستای اروست بخش کوهستانی چهاردانگه شهرستان ساری واقع است، دومین چشمه آب‌شور جهان پس از پاموک کاله ترکیه محسوب می‌شود که به ثبت جهانی رسیده است.

ناچیز بودن سهم چشمه سورت از درآمدزایی اقتصادی در حالی است که این چشمه زمانی به روی گردشگران بسته شد و چند تولی گری چشمه سورت، نبود زیرساخت‌های لازم، عبور کامیون‌ها و خودروهای سنگین از حاشیه چشمه همه و همه دست‌به‌دست هم داده تا حال‌وروز این چشمه طبیعی چندان خوب نباشد و سهمش از اقتصاد گردشگری ناچیز و در حد صفر باشد.

در حال حاضر مدیریت چشمه سورت با منابع طبیعی است و اداره کل میراث فرهنگی مازندران بر اجرای درست ضوابط میراثی این اثر منحصربه‌فرد ملی در کشور نظارت می‌کند. مهم‌ترین زیبایی این چشمه قرار گرفتن درشیب دامنه کوه است که سبب شده در طول میلیون‌ها سال ده‌ها حوضچه کم‌عمق و زیبا به رنگ‌های کرم، نارنجی، زرد و قرمز را به وجود آورد و املاح آب آن حاوی سدیم، یون‌های کلر، آهن، گوگرد و گچ است.

یک کارشناس امور اقتصادی در مازندران می گوید: وجود چشمه طبیعی سورت در مازندران درحالی است که نتوانستیم از حوزه گردشگری آن درآمد زایی برای اقتصاد استان داشته باشیم و هنوز زیرساخت ها در آن سنتی و اولیه است.

محمد اسدی اظهار داشت: وجود چنین اثر طبیعی و گردشگری به تنهایی می تواند سهم و توان اقتصادی حاشیه نشینان و منطقه را ارتقاء دهد در حالی که شاهد آن هستیم حاشیه نشینان منطقه از اقتصاد گردشگری چشمه سورت بهره ای نبرده اند و چند تولی گری و نبود زیرساخت ها سبب شده که سهم چشمه سورت از گردشگری و اقتصاد آن تنها تخریب باشد.

وی ادامه داد: سالانه شمار زیادی مسافران به مازندران سفر می کنند و درصد قابل توجهی به روانه دیدن جاذبه های چشمه سورت می شوند اما باید این واقعیت را درک کنیم که نتوانستیم از این جاذبه طبیعی و گردشگری، درآمدزایی داشته باشیم.

وی اجرای طرح واگذاری چشمه سورت به بخش خصوصی را در مجموع به ضرر این چشمه طبیعی و ثبت ملی شده دانست و گفت: باید طرح چندمنظوره و جامع برای چشمه سورت نوشته شود تا علاوه بر حفظ منظر گردشگری، به اقتصاد گردشگری نیز در آن توجه شود.

ایجاد زیرساخت ها در چشمه سورت برای ارتقای توان اقتصادی منطقه

کمبود زیرساخت ها از جمله عواملی است که موجب شده تا دومین چشمه طبیعی ایران سهم ناچیز در اقتصادی گردشگری مازندران داشته باشد، از اینرو، سیف‌الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی مازندران نیز با اشاره به تخصیص ۲۰ میلیارد ریال برای ایجاد زیرساخت‌ها نظیر راه دسترسی، روشنایی با پنل های خورشیدی، خط انتقال آب و غیره در چشمه سورت اظهار داشت: قطعا ایجاد این زیرساخت ها می تواند ماندگاری گردشگران را برای بهره مندی از جاذبه های چشمه طبیعی و رنگین کمان پلکانی افزایش دهد و در نتیجه این امر سبب افزایش درآمد اقتصادی حاشیه نشینان خواهد شد.

وی با اظهار اینکه اداره کل میراث فرهنگی مازندران نیز بر اجرای درست ضوابط میراثی این اثر منحصربه‌فرد ملی در کشور نظارت می‌کند گفت: مسئله گردشگری و اقتصاد آن امری مهم به شمار می رود و توسعه اقتصاد گردشگری در جاذبه های طبیعی استان می تواند منجر به توانمندسازی شود.

فرزانه همچنین به طرح واگذاری چشمه سورت به بخش خصوصی اشاره و اضافه کرد: اجرای این طرح در حفظ این اثر طبیعی کمک‌کننده خواهد بود.

آغاز واگذاری چشمه طبیعی سورت گامی برای افزایش سهم در اقتصاد گردشگری

فرماندار ساری نیز بابیان اینکه سازه طبیعی چشمه آب‌معدنی سورت دارای ارزش ویژه و از ظرفیت‌های توسعه گردشگری شهرستان ساری است، با تأکید بر ساماندهی هرچه سریع‌تر این اثر طبیعی، تصریح کرد: در صورت عدم توجه به این چشمه خدادادی احتمال بروز آسیب جدی به این چشمه وجود دارد.

وی با اعلام اینکه فرآیند واگذاری چشمه باداب سورت از امروز آغاز می‌شود، گفت: آگهی مزایده واگذاری چشمه باداب سورت  از صبح فردا در روزنامه کثیرالانتشار منتشر خواهد شد.

فرماندار شهرستان ساری با تشکر از حمایت‌های استاندار مازندران  و تعامل ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و شرکت آب منطقه‌ای استان، تصریح کرد: در این واگذاری به مقولات مهمی چون تأمین منافع و حقوق مردم بومی، ضمن حفظ حقوق و مالکیت ملی میراث طبیعی توجه جدی شده است.

باداب که گویش مازندرانی آن «بادو» یا « وا او » است به چشمه‌هایی گفته می‌شود که آب آن‌ها گازدار یا شور است و یا خاصیت درمانگری بیماری‌هایی مانند روماتیسم را دارد. نام چشمه باداب نیز برگرفته از روستای سورت است که سال‌ها پیش در نزدیکی آن واقع بوده و امروزه ازمیان‌رفته است. سورت در گویش محلی منطقه کوهستانی هزارجریب مازندران به معنای صدای سوت است. گفته می‌شود نام باداب سورت درواقع بیانگر شدت اثر آب گازدار چشمه این منطقه است.

چشمه باداب سورت که در بلندای ۱۸۴۱ متری از تراز دریا جای دارد شامل چندین حوضچه با آب‌های کاملاً متفاوت ازلحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب است. حوضچه یا چشمه پرآب باداب سورت دارای آب بسیار شور و استخری با قطر حدود ۱۵ متر و عمق زیاد است. چشمه دوم که در بالادست و شمال غربی این چشمه واقع است، ترش‌مزه و دارای آبی به رنگ قرمز و نارنجی است و در اطراف آن نیز رسوب آهن نشسته است.

جریان آب‌های رسوبی و معدنی این چشمه‌ها طی سال‌ها درشیب پایین‌دست کوهستانی خود صدها طبقه و ده‌ها حوضچه پلکانی بسیار زیبا به رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز در اندازه‌های مختلف پدید آورده است که جاذبه اصلی و ویژگی منحصربه‌فرد چشمه‌های باداب سورت به شمار می‌روند.

کد خبر: ۳۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha