۲۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴
کاهش تعداد واحدهای خالی از سکنه در ۲ سال گذشته
عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مطرح کرد

کاهش تعداد واحدهای خالی از سکنه در ۲ سال گذشته

محتشم، عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن تهران با بیان اینکه آمار تعداد واحدهای خالی از سکنه در دو سال گذشته کاهش داشته گفت: توزیع نامناسب تولید مسکن باعث شده تا شاهد بالا رفتن واحدهای خالی در یک دهه گذشته باشیم.

بازار؛ گروه راه و مسکن: وجود خانه های خالی از سکنه طی چند سال گذشته روندی صعودی به خود گرفت بطوریکه برای اولین بار در دولت یازدهم اعلام شد که کشور با ۲.۵ میلیون خانه خالی و با انباشت تقاضا مواجه است. اما به راستی تاکید دولت یازدهم در ابتدای فعالیت خود بر وجود خانه های خالی از سکنه چه بود؟ اعلام بی محابای وجود خانه های خالی از سکنه به نظر می رسید که باید در پس آن برنامه ای بوده باشد.

کارشناسان اقتصاد مسکن و انبوه سازان همواره وجود ۲.۵ میلیون مسکن خالی را رد می کردند و اعلام می کردند که به هیچ وجه کشور با این تعداد خانه خالی مواجه نیست. برخی از سازندگان و انبوه سازان مدام اعلام می کردند که اعلام خانه های خالی از سکنه بدین معنا است که کشور با افزایش تولید مسکن مواجه است در حالیکه  اغلب انبوه سازان از انجمن انبوه سازان تا کانون انبوه سازان معتقد بودند که این آمارها دادن آدرس غلط به جامعه است و این خانه های خالی به این معنی نیست که تقاضای مسکن اشباع شده وکشور سالهاست که کمبود تولید مسکن داشته و با عقب ماندن عرضه از تقاضای مسکن رنج می برد.

آمار ۲.۵ میلیون مسکن خالی مربوط به چند سال پبش است
حسن محتشم عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن تهران در گفت و گو با خبرنگار بازار با تاکید بر اینکه به نظر می رسد آمار ۲.۵ میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در دو سال گذشته کاهش پیدا کرده است، گفت: آمار ۲.۵ میلیون مسکن خالی مربوط به چند سال پیش است و آمار جدید نداریم و به نظر می رسد که از تعداد این واحدهای مسکونی کاسته شده است.

وی افزود: اگر این تعداد از خانه خالی از سکنه هم آمار دقیقی باشد به هیچ وجه این موضوع پذیرفتنی نیست که تقاضای واقعی مسکن اشباع شده است. متقاضی مسکن داریم اما قدرت خرید ندارند. نکته ای که باید به آن تاکید کرد این است که شورای عالی معماری و شهرسازی باید به موضوع توزیع مناسب ساخت و ساز ورود کند چرا که این عدم توزیع مناسب ساخت باعث شده تا شاهد وجود خانه های خالی از سکنه در سطح کشور که عمدتا هم لاکچری هستند، باشیم.

محتشم خاظر نشان کرد: اگر شورای عالی معماری و شهرسازی به موضوع توزیع مناسب ساخت و متراژ مناسب ورود کند قطعا بدانید که اگر واحدهای مناسب چه از لحاظ قیمتی و چه از لحاظ متراژی تولبد و متقاضیان واقعی راحت تر صاحب مسکن می شوند.  

در کنار طرح اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه باید به موضوع تولید و توجه به ساخت و ساز نیز مورد توجه قرار گیرد. پس اگر قرار باشد عرضه مسکن افزوده شود اما به تولید مسکن توجهی نشود نمی توان به موفقیت طرح دل خوش بود

وی در پاسخ به این پرسش که اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه در مجلس تصویب شده آیا این طرح می تواند موجب کاهش قیمت مسکن شود؟ گفت: در کنار طرح اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه باید به موضوع تولید و توجه به ساخت و ساز نیز مورد توجه قرار گیرد. پس اگر قرار باشد عرضه مسکن افزوده شود اما به تولید مسکن توجهی نشود نمی توان به موفقیت طرح دل خوش بود.

وی با انتقاد از شرایط ساخت و ساز و افت صدور پروانه های ساختمانی افزود: سختگیریهای زیادی برای ساخت و ساز می شود بنابراین سرمایه گذاران ترجیح می دهند به جای ورود به ساخت و ساز سرمایه خود را در بورس که سود بیشتر و بدون اخذ مالیات می دهد ببرند. اگر چه امیدواریم که با دستور رئیس جمهور شرایط صدور پروانه ساختمانی تسهیل شود.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن تهران ا اشاره به اینکه رونق این روزهای بورس باعث شده تا سرمایه گذاران به جای ساخت و ساز سرمایه های خود را به بورس ببرند گفت: سرمایه معمولا در جایی وارد می شود که آسانتر و سودآورتر باشد. این روزها بسیاری از سازنده ها به جای ورود به ساخت و ساز، سرمایه خود را وارد بورس و یا سایر بازارهای موازی مثل ارز و سکه کرده اند.

قطعا کاهش صدور پروانه ساختمانی منجر به افت تولید مسکن و کاهش تولید منجر به افزایش بیکاری و قیمت مسکن می شود

محتشم تاکید کرد: قطعا کاهش صدور پروانه ساختمانی منجر به افت تولید مسکن و کاهش تولید منجر به افزایش بیکاری و قیمت مسکن می شود. اثر این کاهش تولید مسکن در آینده به فاقدین مسکن اثر بیشتری خواهد داشت چرا که با کاهش عرضه و به هم خوردن تعادل در بازار مسکن قدرت خرید مسکن این فاقدین مسکن بیشتر از گذشته کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه نمی توان با زور به سرمایه گذاران گفت که سرمایه های خود را وارد ساخت و ساز کنند تاکید کرد: اگر می خواهیم سازنده ها به ساخت و ساز ترغیب شوند و هر چقدر هم که سایر بازارهای موازی وسوسه کننده بود وارد آن بازارها نشوند باید مشوق های تاثیرگذار به تولیدکنندگان مسکن داده شود. در حالیکه برخوردهای ایضایی با سازندگان مسکن آنها را از ساخت و ساز فراری می دهد.

کد خبر: ۳۰٬۳۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha