۲۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵
مالیات بر عایدی سرمایه یک ابزار تکمیلی است
رئیس مرکز آموزش سازمان امور مالیاتی:

مالیات بر عایدی سرمایه یک ابزار تکمیلی است

زمانی، رئیس مرکز آموزش و برنامه ریزی مالیاتی سازمان امورمالیاتی بابیان اینکه لازمست سیاستها در بخشهای مختلف کشور همچون ارز، سکه و خودرو درست اجرا شود، گفت: مالیات بر عایدی سرمایه یک ابزار تکمیلی است.

به گزارش بازار به نقل از صدا و سیما، احمد زمانی رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه ریزی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در برنامه گفتگوی اقتصادی با موضوع «مالیات بر عایدی سرمایه» گفت: مالیات به طور عمده ۲ هدف را دنبال می کند، [اشاره به درآمدزایی و تنظیم گری اقتصادی] گفت: در سیستم های دنیا مالیات ها با هدف تامین درآمد است. اهداف دیگری هم دارند. در قانون مالیات بر عایدی سرمایه نقش تامین درآمدی بیشتر دیده شده است.

وی افزود: اگر اجرای یک قانون مالیاتی درآمدی نداشته باشد و تامین درآمد نکند باید از آن صرف نظر کرد. یک طرح مالیات حتما وصولی دارد.

مالیات بر خانه خالی کی موثر نیست؟
وی همچنین گفت: مالیات خانه های خالی اگر با نرخ پایین باشد موثر نیست. تامین درآمد یکی از اجزای مهم اجرای یک قانونی مالیاتی است. اگر می خواهیم مالیات بر عایدی سرمایه را با هدف تنظیم گری اجرا کنیم باید از آن صرف نظر کرد.

زمانی گفت: طرح مالیات بر عایدی سرمایه اگر به شکل جامع پیاده شود، برای دولت درآمد دارد، البته در تنظیم گری اقتضائاتی دارد.

مالیات بر عایدی سرمایه ابزار تکمیلی است
رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه ریزی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور تأکید کرد: مالیات بر عایدی سرمایه یک ابزار تکمیلی است. ما نمی توانیم در بازار ارز و سکه، مسکن و خودرو وقتی سیاست ها خوب اجرا نمی شود انتظار داشته باشیم که اخذ مالیات کارآمد باشد و به همین دلیل مالیات یک ابزار تکمیلی است.

وی همچنین گفت: مالیات بر عایدی سرمایه، نقدینگی هایی که با هدف بورس بازی وارد بخش مسکن، خودرو و... می شود را کنترل می کند. البته اخذ این مالیات باید به شکلی باشد که حقوق مردم را رعایت کنند، این طرح البته باید به شکلی باشد که بخشی از دارایی ها افراد را مستثنی کند.

مالیات باید جامع و کامل باشد
وی همچنین گفت: موافق یا مخالف صد در صد مالیات بر عایدی سرمایه نیستم.
زمانی در بخش دیگری گفت: مالیات جامع و کامل باید پوششی بر انواع درآمدها باشد. همه منابع هم باید در مالیات دیده شود. کسی که بورس بازی می کند را نمی توان نادیده گرفت. قانون مالیات بر عایدی سرمایه خوب است اما نحوه وضع آن، ساختار نرخ آن، منابع تحت شمول آن و معافیت های آن باید رعایت شود که حقوق دولت و اشخاص در آن رعایت شود.

زمانی اظهار داشت: مالیات بر عایدی سرمایه باید خوب تقنین شود، این مالیات صرفا بر مبنای تورم نیست.

در بخش دیگری رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه ریزی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور درباره مالیات بر خانه های خالی گفت: این مالیات یک مصوبه بوده و لازم الاجراست. نگاه مان این است که برای این مالیات باید اطلاعات دقیق و کاملی برای اخذ آن وجود داشته باشد. [اشاره به اطلاعات سامانه املاک و اسکان

مالیات بر خانه خالی همراه با یک مرجع
وی گفت: قانونگذار خواسته است برای تشخیص خانه های خالی مرجعی وجود داشته باشد و آن مرجع متولی سیاستگذاری بخش مسکن است.

زمانی با امکان اینکه در طرح مالیات ستانی از خانه های خالی ممکن است حقوقی از افراد تضییع شود گفت: حوزه ورودمان در این بخش استنادی است که سامانه می گوید، فرض بر این است که دلایل منطقی برای اینکه خانه مشمول مالیات بشود، وجود دارد.

وی ادامه داد: از نظر کارشناسی مالیات ستانی از خانه خالی سخت است، این مالیات سهل الوصول نیست، پرهزینه است و منابع آن اندک است. اما فعلا تشخیص قانونگذار است که ستانده شود؛ در حوزه مسکن اعتقاد دارم سراغ دیگر مالیات ها همچون مالیات بر عایدی سرمایه برای مقابله با بورس بازی برویم. این مالیات درآمد دارد و مداخله و ورود به زندگی مردم نیست که چرا خانه را خالی نگه داشتید.

زمانی همچنین به طرح این موضوع پرداخت که مالیات بر عایدی سرمایه از آن جهت که با بورس بازی مقابله می کند مناسب است.

کد خبر: ۳۰٬۲۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مجید IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
      0 0
      مالیات بر عایدی را اگر بیشتر از ۹۰درصد کنید ریزش قیمتها به سال ۹۶بر میگردد و بسیار روش خوبی است اما به شرط در صدش بالا باشد