۲۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
تولید ۱۰۰۰ تن سیب‌زمینی در شهرستان مرزی اصلاندوز مغان
رئیس جهادکشاورزی اصلاندوز خبر داد

تولید ۱۰۰۰ تن سیب‌زمینی در شهرستان مرزی اصلاندوز مغان

اردبیل - روحی، رئیس مرکز جهاد کشاورزی شهرستان اصلاندوز از برداشت محصول سیب‌زمینی در ۴۰ هکتار از اراضی شهرستان خبر داد.

محمد روحی در گفتگو با خبرنگار بازار، سیب‌زمینی تولیدشده در شهرستان اصلاندوز را از نظر کمی و کیفی خوب توصیف و پیش‌بینی کرد، در سال آینده شاهد افزایش سطح زیرکشت سیب‌زمینی خواهیم بود.

وی افزود: کاشت سیب‌زمینی در اصلاندوز با توجه به اقلیم این منطقه که نزدیک به منطقه نیمه گرمسیری بوده، پس از پایش‌های متعدد، کاشت دو هکتاری طرح پایلوت در سال گذشته و داشتن توجیه اقتصادی امسال سطح زیر کشت در شهرستان اصلاندور حدود ۴۰ هکتار رسید.

رئیس مرکز جهاد کشاورزی اصلاندوز میانگین تولید این محصول را حدود ۳۰ تن در هکتار برشمرد و پیش‌بینی کرد نزدیک به هزار و ۲۰۰ تن محصول سیب‌زمینی در اصلاندوز استحصال شود.

روحی با اشاره به زمان کاشت این محصول افزود: با توجه به هشت درجه سانتی‌گراد حرارت مطلوب خاک برای جوانه‌زنی و شروع رشد، در بهمن سال ۹۸ بذر در محل موردنظر با استفاده از دستگاه به‌صورت ردیفی کاشته شد.

رئیس مرکز جهاد کشاورزی اصلاندوز سیب‌زمینی کاشته شده از نوع آگریا و بامبا ارقام میان‌رس عنوان کرد و گفت: این نوع سیب‌زمینی  به دلیل انبارداری و خوش‌خوراکی در موارد مصرف سرخ‌کردنی مدنظر قرار گرفت ولی بر اساس تجربه به‌دست‌آمده در این طرح اگر از نوع رقم‌های زودرسی چون دراگا استفاده می‌شد میزان تناژ و عملکرد آن با توجه به بازه اقلیمی و مصادف نشدن با گرمای منطقه بیشتر از رقم آگریا می‌شد.

روحی اظهار داشت: محصول به‌دست‌آمده با توجه به اینکه کاملاً ارگانیک و بدون استفاده از سم و کود شیمیایی بود و با رایزنی و آزمایش‌هایی که انجام شد، بهترین و مرغوب‌ترین نوع سیب‌زمینی در منطقه شناسایی و میزان قند آن بنا به گزارش‌های واصله از آزمایشگاه در حد صفر است که در صنایع چیپس سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به بازار عرضه این محصول در نیمه اول تیرماه گفت: به علت قیمت فروش مناسب، توجیه اقتصادی و افزایش درآمد زارعین شهرستان می‌توان شاهد افزایش چشمگیر کشت این محصول در سال‌های آینده باشیم.

کد خبر: ۳۰٬۱۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha