۲۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
افزایش سهم اوپک از بازار/ درگیری آمریکا و چین قیمت‌ها ‌را به زیر ۴۰ دلار می رساند؟
کاهش تولید نفت دیگر تمدید نخواهد شد

افزایش سهم اوپک از بازار/ درگیری آمریکا و چین قیمت‌ها ‌را به زیر ۴۰ دلار می رساند؟

اعضای اوپک در حالی تصمیم به کاهش محدودیت های تولید خود به ۷.۷ میلیون بشکه از ماه اوت گرفتند که کارشناسان انرژی می گویند بازار هنوز آماده افزایش سطح تولید نفت نیست و ممکن است شوکه شود.

بازار؛ گروه انرژی: اعضای اوپک تولید خود را ۲ میلیون بشکه افزایش می‌دهد. اوپک و متحدانش که ماه‌های مه و ژوئن تولید خود را ۹.۷ میلیون بشکه کاهش داده بودند، حالا تصمیم گرفته‌اند که محدودیت عرضه را از ماه اوت به ۷.۷ میلیون بشکه در روز برسانند. این تصمیم در شرایطی گرفته شده که این روزها نگرانی‌های زیادی نسبت به شیوع موج دوم کرونا در بازارهای جهانی ایجاد شده است. از آن سو تنش‌های چین و آمریکا وارد فاز جدیدی شده است. رئیس‌جمهوری آمریکا دیروز با امضای قانون تازه تحریم ‌علیه چین به ‌خاطر آن‌چه پکن در قبال هنگ‌کنگ انجام داده، آن‌را برای اجرا ابلاغ کرد. هرچند که هنوز جزئیات دقیق فرمان اجرایی مشخص نیست، اما آغاز آن در آینده ای که به نظر نمی‌تواند خیلی دور باشد، تاثیر منفی روی بازارهای مختلف خواهد داشت.

محمد علی خطیبی نماینده سابق ایران می‌گوید: بر اساس پیش بینی اوپک سطح تقاضا برای نفت این سازمان از سال آینده ۶ میلیون بشکه دیگر بهبود یافته و به ۲۹.۸ میلیون بشکه خواهد رسید. این در حالی است هنوز خطرات زیادی بازار نفت را تهدید می‌کند و نمی‌توان پیش بینی دقیقی برای وضعیت بازار نفت متصور بود.

وضعیت قیمت‌ها ‌در بازار بهترین شاخص برای بررسی نیاز بازار است. آنطور که از قیمت‌ها ‌برمی‌آید شاد بهتر بود که کاهش ۹.۷ میلیون بشکه ای تولید نفت در ماه اوت هم ادامه پیدا کند یا دست سطح کمتری از آن کاهش می‌یافت

او ادامه می‌دهد: به عنوان مثال با وجود همه تلاش‌هایی که صورت گرفته هنوز هیچ درمان قطعی برای ویروس کرونا پیدا نشده و حتی گفته می‌شود که کشف درمان و رسیدن به تولید انبوه واکسن این بیماری دست کم ۲ سال زمان می‌برد. از طرفی خطراتی مانند درگیری تجاری چین و آمریکا هم به شدت بازار نفت را تهدید می‌کند.

این کارشناس انرژی که معتقد است نباید برای افزایش سطح تولید عجله کرد، گفت: وضعیت قیمت‌ها ‌در بازار بهترین شاخص برای بررسی نیاز بازار است. آنطور که از قیمت‌ها ‌برمی‌آید شاد بهتر بود که کاهش ۹.۷ میلیون بشکه ای تولید نفت در ماه اوت هم ادامه پیدا کند یا دست سطح کمتری از آن کاهش می‌یافت.

به گفته او، با توجه به کاهش سطح تولید اعضای اوپک و اوپک پلاس این احتمال که دیگر کشورهای تولیدکننده نفت همچون آمریکا و کانادا هم سطح تولیدات خود را افزایش دهند، بسیار بالاست که این مساله می‌تواند بازار را شوکه کرده و منجر به سقوط قیمت ‌می‌شود.

ارزش سبد نفتی اوپک هم در ماه ژوئن با افزایش ۴۷.۲ درصدی به ۳۷ دلار و ۵ سنت در هر بشکه رسید که ۱۱ دلار و ۸۸ سنت بیشتر از ماه مه است. قیمت نفت هم که دیروز به دنبال اعلام خبر کاهش ذخایر نفتی آمریکا جهش کرده بود، بعد از اعلام خبر کاهش محدودیت تولید نفت روند نزولی به خود گرفت. به طوری که هم اکنون

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه ‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی که به ۴۱.۲۰ دلار رسیده بود، تا ساعت ۷:۱۳ به وقت تهران، ۳۰ سنت یا ۰.۷۳ درصد افت کرد و به ۴۰.۹۰ دلار بازگشت. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، که دیشب ۷۵ سنت یا ۱.۷۵ درصد جهش کرده و به ۴۳.۷۹ دلار رسیده بود، هم حدود ۲۲ سنت یا ۰.۵۲ درصد افت کرد و به ۴۳.۵۷ دلار بازگشت.

هنوز هیچ درمان قطعی برای ویروس کرونا پیدا نشده و حتی گفته می‌شود که کشف درمان و رسیدن به تولید انبوه واکسن این بیماری دست کم ۲ سال زمان می‌برد. از طرفی خطراتی مانند درگیری تجاری چین و آمریکا هم به شدت بازار نفت را تهدید می‌کند

تولید اوپک پلاس زیر ۲۳ میلیون بشکه در روز
اوپک روز گذشته درحالی تصمیم به کاهش محدودیت‌های تولید نفت گرفت که تولید روزانه ۱۳ عضو این سازمان در ماه ژوئن (خرداد - تیر) نسبت به ماه مه یک میلیون و ۸۹۳ هزار بشکه کاهش پیدا کرده و به  ۲۲ میلیون و ۲۷۱ هزار بشکه رسیده است. این رقم کمترین میزان در ۲۸ سال گذشته محسوب می‌شود. اوپک همچنین در تازه‌ترین گزارش خود تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۰ را ۹۰ میلیون و ۷۲۰ هزار بشکه در روز اعلام کرده که ۸ میلیون و ۹۵۰ هزار بشکه کمتر از سال ۲۰۱۹ است. همچنین بر اساس این گزارش تقاضا برای نفت اعضای این سازمان از سال ۲۰۲۱ حدود ۶ میلیون بشکه دیگر بهبود خواهد یافت و به ۲۹.۸ میلیون بشکه می‌رسد.

جبران کم کاری برخی از کشورها ‌تا سپتامبر
طبق توافق اولیه ای که در آوریل منعقد شد، مقرر شد اوپک پلاس در ماههای مه و ژوئن تولیدش را ۹.۷ میلیون بشکه در روز محدود کند و سپس محدودیت عرضه خود را به ۷.۷ میلیون بشکه در روز کاهش دهد و این میزان کاهش تا پایان سال ۲۰۲۰ ادامه پیدا کند. سپس از ژانویه سال ۲۰۲۱ محدودیت عرضه به ۵.۸ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده و این میزان کاهش تا پایان آوریل سال ۲۰۲۲ ادامه پیدا کند. البته آنگونه که اعلام شده کشورهایی که در ماه‌های گذشته به کاهش سطح تولید خود را اجرایی نکرده‌اند، باید تا سپتامبر افزایش سطح تولید خود را جبران کرده و تولیداتشان را بیشتر کاهش دهند.

تولید نفت خام ایران در ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ میلادی برخلاف ماه مه ۸ هزار بشکه در روز کاهش یافته و بر اساس گزارش منابع ثانویه به یک میلیون و ۹۴۷ هزار بشکه در روز رسیده است

عربستان، عراق و ونزوئلا رکورددار کاهش تولید
آنگونه آمارها ‌نشان می‌دهد تمامی ‌کشورهای عضو اوپک به جز کنگو، گینه، لیبی و گابن کاهش تولید داشتند که بیشترین کاهش به ترتیب مربوط به عربستان، عراق و ونزوئلا بوده است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام می‌گوید که سطح تولید سعودی‌ها ‌از ۸ میلیون و ۴۷۹ هزار بشکه در می ‌به به ۷ میلیون و ۵۵۷ هزار بشکه در ماه ژوئن رسیده که نشان دهنده کاهش ۹۲۳ هزار بشکه ای در روز رسیده است. شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان همچنین اعلام کرده که عربستان سعودی صادرات نفت خود را در اوت در سطح مشابه ژوییه نگه خواهد داشت. پیشتر رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش کرده بود که عربستان سعودی برای افزایش عرضه به بازار شتاب نخواهد کرد.

سطح تولید عراق از دیگر اعضای این سازمان در ماه مه به ۳.۷۱۶ میلیون بشکه در روز رسید که نشان دهنده کاهش ۴۴۹ هزار بشکه ای نسبت به ژوئن است. امارات با کاهش ۱۲۹ هزار بشکه ای سطح تولید خود را به ۲.۳۴۹ میلیون بشکه در روز رسانده است. کویت هم در این مدت با ۲,۱۰۳ میلیون بشکه در روز در مقام چهارم این سازمان قرار دارند.

پس از آنها ‌نیز ایران است. تولید نفت خام ایران در ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ میلادی برخلاف ماه مه ۸ هزار بشکه در روز کاهش یافته و بر اساس گزارش منابع ثانویه به یک میلیون و ۹۴۷ هزار بشکه در روز رسیده که البته با توجه به شرایط تحریم توسط ایران تأیید نشده است. اما کاهش تولید ایران در شرایطی رخ داده که ایران، لیبی و نیجریه از توافق کاهش تولید معاف هستند اما ایران و نیجریه در ماه ژوئن کاهش تولید داشتند.

کد خبر: ۳۰٬۱۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha