۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵
سیلاب به کشاورزان میامی خسارت زد/ برآورد خسارات تا ۳ میلیارد ریال
بازار بررسی کرد؛

سیلاب به کشاورزان میامی خسارت زد/ برآورد خسارات تا ۳ میلیارد ریال

میامی- بارش باران در روز گذشته باعث جاری شدن سیلاب در بخش‌هایی از شهرستان میامی و همچنین وارد آمدن خسارات به اراضی کشاورزی به‌خصوص زمین‌های کشت چغندرقند و همچنین گندم و جو شد.

بازار، گروه استان‌ها؛ با ورود جبهه ناپایدار بارش زا از سمت غرب و شمال غربی به میامی، این شرقی‌ترین شهرستان استان سمنان، بارش‌ها پراکنده باران از روز سه‌شنبه در این منطقه آغاز شد. بارش‌هایی که قبل از آن نیز در هفته گذشته مهمان این دیار شده بود.

بارش‌ها خوب باران در هفته‌های گذشته سبب شده بود تا بند خاکی واقع در شمال میامی پر از آب شود تا جایی که نگرانی از شکسته شدن با سرریز شدن آن در میامی نقل محافل عمومی و به‌خصوص فضای مجازی شد.

تداوم بارش ها
بارش‌ها اما ادامه یافت و درنهایت هم‌زمان با شامگاه سه‌شنبه وقوع سیلاب در شهرستان میامی تائید شد سیلابی که حتی از روی جاده اصلی کریدور تهران-مشهد نیز عبور کرد و باعث مسدود شدن این جاده شد.

میزان آب آن‌قدر بود که تردد اتومبیل‌ها را در این مسیر دشوار می‌ساخت لذا اعضای ستاد مدیریت بحران بلافاصله برای بازگشایی محور و همچنین رفع مخاطرات جلسه گذاشتند.

صبح چهارشنبه اما با روشن شدن هوا، زمان آن بود که جهاد کشاورزی به همراه منابع طبیعی، راه و شهرسازی و ... برای بازدید از منطقه و برآورد کردن خسارات راهی بخش مرکزی میامی شوند. بخشی که ارتزاق مردمش از راه کشاورزی و دامداری است.

خسارت به اراضی کشاورزی
آب وارد زمین‌های کشاورزی شده بود آن‌طور که رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان میامی می‌گوید: برآوردهای اولیه تا ظهر چهارشنبه نشان می‌دهد که حداقل سه میلیارد ریال خسارت به اراضی کشاورزی شهرستان در پائین‌دست جاده تهران-مشهد واردشده است.

علی‌اصغر احمدی بابیان اینکه مزارع چغندر، هندوانه، گندم و جو و ... مهم‌ترین اراضی خسارت‌دیده در حاشیه جاده تهران- مشهد حدفاصل شهرستان میامی محسوب می‌شوند، گفت: بسیاری از زمین‌های زراعی این شهرستان فاقد بیمه هستند درصورتی‌که بیمه می‌تواند کمک خوبی در این مواقع برای جبران خسارات باشد.

وی بابیان اینکه پیگیر جبران خسارات وارده هستیم، بیان داشت: مزارع شهرستان میامی در قسمت شمال غربی و قنات‌های دامنه کوه میامی خسارت بیشتری نسبت به دیگر نقاط دیده‌اند.

باران جاده را بست
فرماندار میامی نیز بابیان اینکه موضوع خسارات اراضی کشاورزی در نشست با مسئولان استانی حتماً بررسی می‌شود، گفت: خسارات وارده سیل به ابنیه و راه‌های شهرستان نیز در دست محاسبه است.

احمد ملایری با اشاره به فعالیت سامانه بارشی از ۷۲ ساعت قبل تاکنون در شهرستان میامی، بیان داشت: شدت باران‌ها روز گذشته تا جدی بود که محور تهران- مشهد حدفاصل میامی، برای ساعتی مسدود بود که با تلاش مأموران راهداری درنهایت بازگشایی شد.

وی همچنین ابراز کرد: به علت بارش شدید باران بعدازظهر دیروز در جاده تهران – مشهد و بالعکس، محدوده پارک آب مرجان میامی به مدت نیم ساعت مسدود شد.

خسارات براورد می شوند
از سوی دیگر مسئولان راه و شهرسازی همچنان در حال بررسی خسارات وارده به ابنیه و زیرساخت‌های راه‌های شهرستان میامی هستند اما یک منبع محلی به خبرنگار بازار، گفت: خسارات وارده توسط سیل به شهرستان عمدتاً به مزارع بوده و ابنیه و راه‌ها چندان خسارتی ندیده‌اند.

این منبع آگاه همچنین گفت: تا زمانی که موضع رسمی و میزان دقیق خسارات از سوی راه و شهرسازی میامی اعلام می شود نمی توان اظهار نظر رسمی داد اما شواهد عینی نشان می دهد خسارات به راه ها اصلاً قابال توجه نیست.

بررسی خسارات به منابع طبیعی
منابع طبیعی نیز در حال بررسی خسارات وارد آمده است و هنوز این اداره نیز عدد دقیقی را بیان نکرده است کارشناسان این اداره همچنین در حال بررسی بند خاکی شهرستان هستند که لبریز از آب شده و در صورتی که بارش‌ها ادامه یابد و این بند خاکی شکسته شود، قطعاً خسارات عظیمی به شهرستان میامی خواهد رسید.

آسمان شرق استان سمنان تا شامگاه چهارشنبه همچنان تحت تاثیر سامانه کم فشار بارشی و ابری است.

کد خبر: ۳۰٬۰۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha