۲۶ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۲
یکه‌تازی گرانی در بازار مرغ؛ قیمت‌ها محله به محله متغیر است
بازار از ارومیه گزارش می‌دهد؛

یکه‌تازی گرانی در بازار مرغ؛ قیمت‌ها محله به محله متغیر است

ارومیه- این روزها قیمت مرغ در ارومیه سیر صعودی را در بازار طی می کند و مسئولان هم نظاره‌گر گرانی و پرکشیدن اقلام مورد نیاز از سفره‌های مردم هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها؛ این روزها افزایش بی‌سابقه قیمت ها و اوضاع آشفته گرانی ها نقل مجالس مردم شده است، به‌گونه‌ای که مردم همواره بعد از سلام و احوال‌پرسی، در رابطه با قیمت ها از یکدیگر سوال می کنند.

 مردم بیش از گذشته نگران وضعیت اقتصادی خود هستند و همواره از جدیدترین خبرهای مربوط به بازار اطلاع دارند و به ‌دنبال خبری خوب می‌گردند تا کمی از نگرانی‌شان بکاهد.

اما این نگرانی برای قشر متوسط و نیازمند از همه بیشتر است چرا که این اوضاع نابسامان اقتصادی و افزایش پیوسته قیمت ها، آن ها را در ابتدای یک مسیر بسیار سخت قرار داده که در این مسیر پستی و بلندی های زیاد و گاه کمر شکن وجود دارد.

نگرانی مردم از افزایش قیمت ها
بسیاری از مردم ارومیه با افزایش قیمت مرغ و کاهش توانایی مالی تامین این منبع غذایی رو به رو شده‌اند چون علاوه بر مرغ، دیگر اقلام هم پیکان رو به افزایش را نشان می‌دهد و با توجه افزایش شیوع کرونا و بیکاری‌های موجود در جامعه، این قیمت‌ها نگرانی مردم را افزایش داده است.

چند تن از شهروندان در همین راستا در گفت‌وگو با بازار به بیان برخی از مشکلات و چالش‌های این افزایش قیمت پرداخته اند که در ادامه از نظر می گذرد.

دیگر باید خوردن مرغ را هم فراموش کرد
نرمین درویشی یکی از شهروندان ارومیه ای با انتقاد از افزایش قیمت گوشت مرغ می گوید: این روزها که سبد خریدت را برمی داری و روانه بازار می شوی قیمت‌هایی را می‌بینی که به قول معروف سرت سوت می‌کشد. در چنین اوضاعی که بیشتر مردم به صرفه‌ترین غذا برایشان مرغ بود باید خوردن آن را هم فراموش کنند. 

وی می افزاید: مگر مردم چقدر درآمد دارند که باید برای یک کیلو مرغ، ۱۸ هزارتومان بپردازند. چرا باید نوسانات قیمتی برای مردمی که با یارانه زندگی می‌کنند انقدر زیاد باشد. ای کاش مسئولان کمی هم به فکر مردم بودند و آنها را درک می‌کردند.

افزایش غیرمنطقی ۶۰۰۰ تومانی برای هر کیلوگرم مرغ
علی چاوشی شهروند دیگری در رابطه با گرانی مرغ بیان می کند: افزایش قیمت مرغ در بازار ارومیه این روزها تا کیلویی ۱۹ هزار تومان هم رسیده، این در حالی است که چندی پیش قیمت مرغ، ۱۳ هزار تومان بود و اصلا معلوم نیست مسئولان چه‌ دلیل منطقی برای افزایش پنج تا شش هزار تومانی قیمت هر کیلوگرم مرغ دارند.

وی می افزاید: با درآمد یک و نیم میلیون تومان و اجاره نشینی نمی‌توانم ماهی ۲۰۰ هزار تومان، آن هم اگر هیچ مهمانی نداشته باشم، برای گوشت مرغ هزینه کنم. خرید گوشت قرمز هم که سال هاست برای ما مقدور نیست.

گرانی مرغ به دلیل نبود مدیریت و نظارت دقیق مسئولان
عوض حسینی کارمند بازنشسته ای در این باره می گوید: دولتمردان برای افزایش رفاه مردم  فقط حرف می‌زنند و بر عکس آن عمل می کنند. گرانی مرغ کار تحریم نیست و از نبود مدیریت و نظارت دقیق مسئولان و بی‌انصافی در حق مردم است.

وی تصریح می کند: این‌روزها قیمت هر کیلومرغ با هر یک دلار که ۱۹ هزار و ۸۰۰ تومان است رقابت می‌کند، این همه گرانی مرغ برای چیست؟ در حالی که مسئولان قیمت مصوب مرغ را حدود ۱۵ هزار تومان تعیین کرده‌اند، اما قیمت‌ها در سطح شهر به ۱۸ تا ۱۹ هزار هم رسیده، لطفا مسئولان به ‌جای پشت‌میزنشینی به این قضیه ورود و رسیدگی کنند و در این اوضاع شیوع ویروس کرونا، حداقل دیگر گرانی‌ها را به بار روانی مردم اضافه نکنند.

قیمت ها یک شبه تغییر می کند
حسینی با گلایه از عدم نظارت مسئولان بر بازار می گوید: اگر تریبون در اختیار مسئولان قرار داده شود، از نظارت‌ها می‌گویند اما کافی است چرخی در بازار و قیمت اقلام بزنی، قیمت ها یک شبه تغییر می‌کند.

فریق هناره از فروشندگان مرغ در ارومیه می گوید: افرادی که قبل تر با هر بار مراجعه چندین مرغ تهیه می‌کردند، امروز فقط یک مرغ آن هم با وزن کم انتخاب می‌کنند و این برای من مغازه دار مفهوم مشخصی دارد آن هم این است که مردم توان خرید مرغ را هم ندارند.

مسئولان نظاره گر هستند
این گله‌مندی شهروندان ارومیه درباره افزایش ناگهانی و افسارگسیخته قیمت‌ مرغ در بازار، در حالی مطرح شده که مسئولان فقط نظاره‌گر هستند. نایب ‌رئیس اتحادیه مواد پروتئینی، گوشت و مرغ ارومیه چندی پیش که قیمت مرغ ناگهانی و بدون اطلاع رسانی گران شده بود، گفت که قیمت اقلام پروتئینی از جمله گوشت قرمز و مرغ در روزهای اخیر افزایشی نداشته و عرضه مرغ بالاتر از قیمت ۱۳ هزار تومان ممنوع است.

تفاوت معنادار بین قیمت مصوب و قیمت فروش مرغ
کریم عرب‌باغی تنها یک روز بعد از اعلام این خبر اظهار کرده است: بر اساس تصویب کارگروه تنظیم بازار کشوری قیمت هر کیلوگرم مرغ برای مصرف کننده ۱۵ هزار تومان تصویب شده است.

حال برخلاف اظهارات نائب رئیس اتحادیه مواد پروتئینی، گوشت مرغ گرم در برخی از نقاط بازار ارومیه بین ۱۸ هزار تومان تا ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می رسد.

کد خبر: ۳۰٬۰۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha