۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳
۴۳ درصد درآمدهای مالیاتی کشور در بودجه ۹۹ از استان تهران اخذ می شود
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران:

۴۳ درصد درآمدهای مالیاتی کشور در بودجه ۹۹ از استان تهران اخذ می شود

تهران- رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: ۷۶.۴ هزار میلیارد تومان از درآمدهای استان تهران از محل مالیات ها است، که این میزان ۴۳ درصد درآمد مالیاتی کل کشور است.

بازار؛ گروه استان ها: سیصد و نود و سومین جلسه علنی مجلس روز یکشنبه ۱۷ آذر به ریاست علی لاریجانی رئیس قوه مقننه و با حضور ۱۹۵ تن از نمایندگان آغاز شد و  تقدیم لایحه بودجه ۹۹ توسط رییس جمهور به مجلس شورای اسلامی مهم ترین دستور آن جلسه بود.

همین امر و بررسی جزئیات بودجه و نیز اصلاح اخیر قیمت بنزین سبب شد، تا در این خصوص با نعمت اله ترکی، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران به گفتگو بنشینیم، که حاصل آن در ادامه می آید:

* ویژگی های بودجه ۹۹ از نظر شما چیست؟

افزایش ۱۵ درصدی حقوق و مزایای مستمر کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری، اجرای برنامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، پیش بینی اعتبار لازم برای تداوم رتبه‌بندی معلمان، واگذاری مدیریت اعتبارات تعداد ۱۱۵۰طرح ملی به استان‌ها، تامین تجهیزات استاندارد گرمایش تمام مدارس کشور توسط وزارت نفت و تقویت اعتبارات نوسازی مدارس، توجه ویژه به موضوع گازسوزکردن خودروها و حمایت از حمل‌ونقل عمومی و  استمرار طرح تحول سلامت استمرار و پیش بینی منابع لازم در بودجه از ویژگی های بودجه ۹۹ است.

همچنین در لایحه بودجه ۹۹ فعالیت‌های هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی برنامه‌محور شده ‌و برنامه‌های دستگاه‌ها در قالب پیوست بودجه تقدیم مجلس محترم شده است و نیز به کوچک‌سازی دولت، مولدسازی و واگذاری دارایی‌های مازاد توجه ویژه شده است، از طرف دیگر حذف یکصد ردیف هزینه‌ای از بودجه دولت، عملیاتی شدن بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد یک‌سال زودتر از موعد قانونی در تمامی دستگاه‌های اجرایی، تقدیم گزارش عملکرد و صورت‌های مالی و بودجه شرکت‌های دولتی یک‌ ماه زودتر از روال همیشگی به مجلس شورای اسلامی  و سرمایه گذاری ۲۰۰هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دولتی در سال‌ آینده از ویژگی های شایان ذکر بودجه است.

* راهبردها و سیاست های اجرایی پیش بینی شده در لایحه بودجه ۹۹ را چطورارزیابی می کنید؟

اصلاح نظام یارانه پنهان انرژی، اصلاح پایه های مالیاتی، کاهش معافیت های گسترده مالیاتی و عوارض گمرکی، کاهش نرخ مالیات بر درآمد شرکت ها همزمان با افزایش نرخ مالیات بر کالا و خدمات
اصلاح محیط کسب و کار و نظام بنگاه داری شرکت های وابسته به دولت، قطع وابستگی اعتبارات هزینه ای از منابع حاصل از صادرات نفت با اصلاح نظام مالیه نفت و گاز، ایجاد شفافیت و مبارزه با فساد از طریق اصلاح نظام تخصیص منابع بودجه ای و توسعه دولت الکترونیک، پیاده سازی نظام مدیریت ناترازی بودجه از طریق اجرای بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، استقرار نظام چند لایه تأمین اجتماعی و اصلاح در نظام بازنشستگی، اصلاح نظام پرداخت یارانه های مستقیم و حذف یارانه دهک های بالای درآمدی، توزیع مازاد درآمد استانها در چارچوب نظام درآمد هزینه استان توسط شورای برنامه ریزی در راستای ارتقاء نظام حکمرانی استان ها، اصلاح ساختار دستگاه های اجرایی و شرکت های دولتی، مدیریت و مولدسازی دارایی های دولت با اجاره و بهادار سازی و مولدسازی املاک مازاد دولت از راهبردها و سیاست های اجرایی بودجه ۹۹ است.

* لایحه در مقایسه با بودجه ۹۸ از نظر کمی چه تفاوت هایی دارد؟

درآمدهای کشور در بودجه ۹۹ به میزان ۲۶۱ هزار میلیارد تومان است، که نسبت به درآمد ۲۳۸ هزار میلیارد تومانی سال ۹۸ رشد ۹ درصدی داشته است، ۱۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان دارایی سرمایه ای در سال ۹۸ واگذار شده بود، که این رقم در بودجه سال ۹۹ با کاهش ۳۸ درصدی به ۹۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان می رسد.

و همچنین واگذاری دارایی های عمومی رشد ۱۴۴ درصدی را تجربه کرده و از ۵۱ هزار میلیارد تومان به ۱۲۴ هزار میلیارد تومان در بودجه ۹۹ می رسد، که در کل جمع منابع عمومی که در بودجه سال ۹۸ به میزان ۴۴۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است، با رشد ۸ درصدی به ۴۸۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در بودجه ۹۹ می رسد.

در جمع منابع بودجه کل کشور نیز رشد ۱۴ درصدی را شاهد هستیم و این عدد از یک میلیون و ۷۴۴ هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ به یک میلیون و ۹۸۸ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ رسیده است.

از سوی دیگر مصارف بودجه کل کشور شامل هزینه ها، تملک دارایی های سرمایه ای، تملک دارایی های مالی، هزینه از محل درآمدهای اختصاصی دولت، سرمایه از محل درآمدهای اختصاصی دولت، منابع بودجه عمومی دولت، منابع شرکت های دولتی، موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک ها نیز با رشد ۱۴ درصدی از یک میلیون و ۷۴۴ هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ به یک میلیون و ۹۸۸ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ رسیده است و با درآمدها تراز می شود.

* در برخی از خبرها به طرح اصلاح ساختار بودجه در بودجه ۹۹ اشاره شده است، این طرح چه ویژگی ها و اصلاحاتی دارد؟

طرح اصلاح ساختار بودجه ۹۹ مشتمل بر ۴ محور، ۹ بسته و ۶۶ برنامه و پروژه است، که طبق ابلاغیه مقام معظم رهبری جهت تصویب به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه تقدیم شده است.

در این اصلاح ساختار در جهت درآمدزایی پایدار اصلاح نظام یارانه پنهان انرژی، اصلاح و یکپارچه سازی نظام مالیاتی و تامین اجتماعی و مولدسازی و مدیریت دارایی های دولت در نظر گرفته شده است.

همچنین در جهت هزینه کرد کارا اصلاح سیاست های حمایتی و نیز اصلاح ساختار دستگاه های اجرایی و شرکت های دولتی پیش بینی شده است.

در جهت ارتقاء ثبات، توسعه و عدالت نیز اصلاح نظام مالی نفت و گاز و سامان دهی تعهدات دولت در نظر گرفته شده است و در جهت اصلاحات نهادی نظام بودجه ریزی نیز ارتقاء سند بودجه به سند مالی حاکمیت و نیز اصلاح نظام بودجه ریزی پیش بینی شده است.

اقدامات اساسی که در بودجه در نظر گرفته شده است، پیش بینی منابع، برآورد مصارف، اجرای سیاست ها و تحقق اهداف در نظر گرفته شده است.

* درآمدهای کل کشور در بودجه ۹۹ را ۲۶۱ هزار میلیارد تومان عنوان شد، این درآمد از کدام محل ها است؟

بالغ بر ۱۷۵ هزار میلیارد تومان این درآمدها از محل مالیات ها است، که رشد ۲۶ درصدی دارد، ۲۰ هزار میلیارد تومان از حقوق گمرکی که رشد منفی ۳۸ درصد نسبت به سال ۹۸ دارد و ۶۶ هزار میلیارد تومان نیز از سایر درآمدها است، که نسبت به سال ۹۸ تغییری نداشته است.

* سهم استان تهران از درآمدهای ذکر شده بالا به چه میزان است؟

جمع درآمدهای استان تهران در بودجه ۹۹ به میزان ۸۰.۲ هزار میلیارد تومان است، که ۷۶.۴ هزار میلیارد تومان از محل مالیات ها، ۱۰۰.۳ میلیارد تومان از حقوق گمرکی و ۳.۷ هزار میلیارد تومان از سایر درآمدها است.

که همان طور که می بینید، بیش از ۴۳ درصد درآمد مالیاتی کل کشور از استان تهران تامین می شود و نیز ۳۰ درصد درآمدهای بودجه ۹۹ کل کشور را این استان تامین می کند.

کد خبر: ۳۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha