۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
خطر عبور تاسیسات فرودگاهی از مسیرھای فرونشست زمین/ نتایج مطالعات فرونشست در پھنه جنوبی تھران در آینده منتشر می شود
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شھرسازی در گفتگو با بازار مطرح کرد

خطر عبور تاسیسات فرودگاهی از مسیرھای فرونشست زمین/ نتایج مطالعات فرونشست در پھنه جنوبی تھران در آینده منتشر می شود

شکرچی زاده، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شھرسازی با بیان اینکه مطالعات فرونشست زمین در پھنه جنوبی شھر تھران آغاز شده و در آینده منتشر می شود گفت: فرونشست زمین در تغییر نگرش به ساخت و ساز ایمن، قطعا تاثیرگذار خواھد بود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: موضوع فرونشست زمین در دشتھای حاشیه تھران سالھا است که مطرح بوده به طوریکه این موضوع در دستورکار وزارت راه و شھرسازی قرار گرفته و به صورت جدی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شھرسازی در حال پیگیری و مطالعه است.

در این خصوص کارشناسان مدیریت منابع آب ایران وابسته به وزارت نیرو می گویند که اگر فرونشست زمین در تمام دشتھا یکسان باشد آثار سوء به ھمراه نخواھد داشت، اما در عمل، چون ضخامت سنگ بستر و عمق آن تغییر می کند دچار شکاف می شود. به ھمین دلیل ترک خوردگی در دشتھا به وجود می آید.

فرونشست زمین مساله ای است که باید مورد توجه تمام دستگاه ھا قرار گیرد 
محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شھرسازی در گفت و گو با خبرنگار بازار معتقد است که فرونشست زمین یک مساله ای است که باید مورد تاکید و توجه تمام دستگاه ھا و سازمان ھای مرتبط قرار گیرد، زیرا اگر وضعیت به ھمین روال ادامه یابد و اقدام موثر و ھمه جانبه ای صورت نگیرد، مشکلات به حالت بحران در خواھد آمد و این درحالی است که اگر تاسیسات زیرساختی مثل راهھا، فرودگاهھا و راه آھن از مسیرھای فرونشست عبور کنند، مشکلات مضاعف ایجاد خواھد کرد که البته راهکارھایی در این زمینه وجود دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس بند "ض" ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران، مطالعه بر روی فرونشست زمین جزء تکالیف قانونی وزارت راه و شھرسازی و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شھرسازی است تاکید کرد: منطقه فرودگاه امام (ره) نیز جھت اطمینان و پیش بینی ھای احتمالی لازم به صورت گسترده مورد مطالعه قرار دارد و در تلاش ھستیم تا نتایج آن را به دست آوریم.

وی خاطر نشان کرد: با عنایت به اھمیت انجام مطالعات ارزیابی فرونشست به عنوان چالش پیش روی زیر ساختھای حمل و نقل کشور، این مطالعات در شھر فرودگاھی امام خمینی (ره) با انعقاد قراردادی با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شھرسازی آغاز شد و به طوری که خروجی فاز نخست این مطالعات نشان می دھد، باند فرودگاه در محدوده با نرخ فرونشست بالا قرار نداشته و مشکلی برای سطوح پروازی وجود ندارد.


 

فاز دوم مطالعه فرونشست در دستور کار شهر فرودگاهی امام
شکرچی زاده ادامه داد: با این حال با ھدف استمرار پایش برخط فرونشست زمین و آگاھی از میزان و نرخ آن در طول زمانھای آتی در پھنه فرودگاه و حصول به اطمینان حداکثری، انجام فاز دوم این مطالعات در دستورکار شرکت شھر فرودگاھی امام خمینی (ره) قرار گرفته است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شھرسازی گفت: اما آنچه که مشخص و مھم است این است که مقوله فرونشست زمین برای وزارت راه و شھرسازی مساله مھمی است، چرا که تاسیسات زیرساختی مثل راهھا، راه آھن، فرودگاهھا و امثال آن درصورت قرارگرفتن در پھنه ھای فرونشست آسیب پذیر بوده به طوری که تاب آوری آنھا را به شدت متاثر خواھدکرد. البته  ھمواره  راهکاری برای جلوگیری کلی از پدیده فرونشست و اصلاح موردی و موضعی آن وجود دارد.

شکرچی زاده با تاکید بر اینکه فرونشست زمین اگر منجر به تغییر مکان شود می تواند عملکرد سازه را با مشکل مواجه کند ادامه داد: در مناطق دشتھای جنوبی تھران موضوع برداشت بی رویه آب ھمانند بسیاری از دشتھای کشور معضل فرونشست زمین را ایجاد کرده است به طوریکه مطالعات کارشناسی در خصوص راھکارھای مناسب برای حل این معضل ادامه دارد.

اما سوالی که مطرح است این است که آیا فرونشست زمین می تواند مشکلاتی را در تاسیسات زیرساختی ایجاد کند؟ 
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شھرسازی در پاسخ به این پرسش میگوید: تاسیسات حساس و یا ابزارھای دقیق نصب شده در مراکز مختلف شھری و صنعتی، درصورت قرارگرفتن در محل فرونشست زمین، می تواند با مشکلات جدی روبرو شده و بعضا به حوادث ناگواری منجر گردند. بنابراین در مطالعاتی که به صورت دورسنجی و یا میدانی در زمینه انواع فرو نشست صورت می پذیرد.

به گفته وی، تحلیل صحیح و کاربردی این موضوع بسیار حیاتی است تا جایی که می بایست راھکاری مؤثر در این خصوص اندیشیده شده تا به راه حل ھای علمی، عملی و مقرون به صرفه در جھت حفظ دارایی ھای عمومی کشور منجر شود.

کد خبر: ۲۹٬۹۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha