۲۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۹
توقف تولید در  ۲ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی با تملک بانک‌ها در تهران
رئیس بسیج کارگری و کارخانجات کشور خبر داد

توقف تولید در ۲ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی با تملک بانک‌ها در تهران

رعیتی فرد، رئیس بسیج کارگری و کارخانجات کشور از توقف تولید در حدود ۲ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی به دلیل تملک بانک‌ها خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، علی حسین رعیتی فرد با بیان این که بانک‌ها به جای تأمین مالی واحدهای تولیدی، خود اکنون به یکی از بزرگترین موانع تولید بدل شده اند، گفت: بانک‌های دولتی هزار و ۴۶۰ کارخانه را پلمب، مصادره و یا با توقف تولید مواجه کردند که این میزان برای بانک‌های خصوصی هم، توقف تولید در بیش از هزار واحد تولیدی است.

وی با اشاره به این که کارخانجات نیازمند تأمین منابع مالی هستند اضافه کرد: مقررات بانکی و سود تسهیلات، مشکلات متعددی را برای کارخانجات و واحدهای تولیدی ایجاد کرده به گونه‌ای که تولید کنندگان از روند تأمین مالی توسط بانک‌ها راضی نیستند.

رئیس بسیج کارگری و کارخانجات کشور گفت: در شرایط جنگ اقتصادی، تحریم‌های ظالمانه و مشکلات ناشی از ویروس کرونا در حالی که همه باید کمک کنند تا تولید کنندگان، چرخ تولید را بچرخانند متأسفانه همراهی نکردن بانک‌ها موجب شده تا مشکلات جدی در روند تأمین مالی و تولید واحدهای تولیدی کشور ایجاد شود.

رعیتی فرد ادامه داد: سرمایه گذاری‌های زیادی در کارخانجات انجام شده و ماشین آلات زیادی نصب شده تا بتوان به روند تولید کمک کرد، اما همه این کارخانجات ازجانب بانک‌ها پلمب و مصادره شده و کارگران نیز از کار بیکار شده اند.

وی با بیان این که روند تملک واحدهای تولیدی از سوی بانک‌ها از سال‌های ۹۱ و ۹۲ آغاز شده و اکنون به اوج رسیده است، گفت: البته دو هفته قبل بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار مصوبه‌ای گذراندند که بانک‌ها واحدهای تولیدی را مصادره و پلمب نکنند که اگر این مصوبه عملیاتی شود دغدغه‌ها در حوزه تولید، کار و اشتغال به حداقل می‌رسد.

رئیس بسیج کارگری و کارخانجات کشور افزود: در حالی که دولت برای ایجاد اشتغال تلاش می‌کند و سرمایه گذاری‌های فراوانی در ۸۸ هزار واحد تولیدی در بیش از ۹۰۰ شهرک صنعتی انجام شده، اما تعامل نداشتن بانک‌ها با مراکز تولیدی، این واحدها را به تعطیلی کشانده است.

رعیتی فرد با بیان این که واحدهای مواد غذایی، صنعتی، بهداشتی، نساجی و کیف و کفش عمده واحدهایی بودند که توسط بانک‌ها مصادره و تملک شدند، گفت: حدود ۸۰ واحد تولیدی از واحدهایی بوده اند که محصول نهایی آن‌ها به نوعی مواد اولیه صنایع پایین دستی بوده است ضمن این که ۲۵۰ واحد نیز در حوزه تولید مرغ و صنایع وابسته فعال بودند که توسط بانک‌ها تملک و توقف تولید شدند.

وی افزود: با روندی که بانک‌ها در پیش گرفته اند تعداد بیشتری از واحدها به این فهرست اضافه می‌شود و تنها راه حل برای جلوگیری از توقف واحدهای تولیدی، اجرایی و عملیاتی شدن مصوبه شورای پول و اعتبار به بانک مرکزی و توصیه‌های قوه قضائیه در همراهی با واحدهای تولیدی است.

رئیس بسیج کارگری و کارخانجات کشور گفت: با اقدام بانک‌ها در مصادره واحدهای تولیدی، بسیاری از کسانی که دغدغه تولید داشتند از حوزه تولید خارج شدند و به سوداگری و دلالی روی آوردند، زیرا معتقدند هم منافع بیشتری کسب می‌کنند و هم مشکلاتشان کمتر است این در حالی است که باید همه ما تولید محور باشیم و با رونق تولید بتوانیم بازارهای همسایه را در اختیار خود بگیریم.

رعیتی فرد افزود: بسیج کارگری و کارخانجات کشور طرح «شهید کریمی» را برای رفع موانع تولید با همکاری قوه قضائیه، وزارت صمت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیگیری می‌کند ضمن این که ما عضو ستاد تسهیل و رفع موانع تولید هستیم و در این ستاد با تسهیل گری‌های لازم سعی می‌کنیم حلقه اتصال را برقرار کنیم تا دغدغه‌های تولید به مسئولان انتقال یابد و مشکلات بخش تولید کشور حل شود.

رئیس بسیج کارگری و کارخانجات کشور گفت: بسیج از ظرفیت عظیمی در اقشار مختلف برخوردار است که این ظرفیت می‌تواند هم به دستگاه‌های اجرایی و دولتی و هم به بخش خصوصی فعال در تولید کمک کند تا مشکلات پیش رو به حداقل برسد.

کد خبر: ۲۹٬۸۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha