۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
شاخص بورس رشد می‌کند؛ تا وقتی تورم افزایشی است!
عضو هیأت مدیره سازمان بورس:

شاخص بورس رشد می‌کند؛ تا وقتی تورم افزایشی است!

امین تفرشی، عضو هیأت مدیره سازمان بورس با اشاره به تأثیرپذیری رشد شاخص های بورس از سایر شاخص های اقتصادی، پیش بینی کردتا وقتی تورم افزایشی است بورس هم رشد می‌کند.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، علی امین تفرشی عضو هیأت مدیره شرکت بورس و اوراق بهادار سازمان بورس درباره عوامل مختلف رشد –شاخص- بورس گفت: این موضوع مربوط به یک عامل نیست، دلایلی وجود دارد که بازار امکان رشد دارد و شرایط آن حبابی نیست.

برخی شرکت های بورسی حباب دارند
وی افزود: در میان شرکت های بورس برخی هم حباب دارند و تعدادی را می توان گفت حباب ندارند.

امین تفرشی سپس با اشاره به مسائل کلان اقتصاد کشور گفت: شاخص بورس به لحاظ رشد سرمایه ثابت چند سال منفی بوده است، بخش تولید هم رشد نداشته. این عوامل یک ابهامی ایجاد می کند که چرا بازار سرمایه رشد می کند، جواب این است که ارزش پول ملی در حال کاهش است.

تاثیر نرخ دلار در معاملات بازار سرمایه
وی ادامه داد: در بازار سرمایه معاملات براساس دلار بالای ۳۰ الی ۴۰ هزار تومان معامله می شود و بر بازار سرمایه انتظارات تورمی حاکم شده است که این بخش رشد می کند. اگر به دنبال تعادل باشیم برنامه اقتصاد کلان کشور باید به گونه ای باشد که نرخ رشد تورم مهار و قیمت دلار هم در یک سطحی تثبیت شود. آن وقت می توان درباره سهام و بازار بورس صحبت کرد.

وی گفت: تا موقعی که این شاخص ها تغییر نکند و هر روز تورم افزایش پیدا می کند بازار سرمایه به این ترتیب رشد می کند و شاخص های قیمتی بالا می رود.
باید برای کنترل تورم برنامه ریزی کرد
این مدیر دولتی در بخش بورس گفت: شرکت های بزرگ «پی بر ای» (۱) متعادلی دارند و شرکت های کوچک ارزش «پی بر ای» کمتر دارند.

وی ادامه داد: باید برنامه اقتصاد کلان به گونه ای اندیشیده شود که بتوان تورم را کنترل کرد و تثبیت ارزش ملی کشور رخ دهد.

تامین مالی اندک در بورس
در بخش دیگری امین تفرشی با بیان اینکه تامین مالی از طریق بازار سرمایه مطلب درستی است و شعار زیبایی است، با انتقاد گفت: در سال ۹۸ که شروع رونق بازار سرمایه بود منابعی از طریق بازار سرمایه تامین مالی شدند، رقمی که بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بود.

وی به طرح این موضوع پرداخت که الان یک فرصت تاریخی برای بازار سرمایه است. این فرصت تاریخی و این رغبتی که عامه مردم نشان می دهند شرایطی ایجاد کرده است که می توانیم از آن بهره ببریم و این بهره می تواند باعث تثبیت بازار سرمایه شود.

برنامه ریزی خوب بازار را تثبیت می کند
امین تفرشی با بیان اینکه سرمایه گذاران برای کسب سود در کوتاه مدت برنامه ریزی کردند، ادامه داد: باید بسترهایی ایجاد شود و بسترهایی که پروژه های بزرگ در بورس دنبال شود. اگر خوب برنامه ریزی شود آن وقت می توان به تثبیت بازار کمک کنیم.

وی تأکید کرد: ارزش صرف سهام نباید مورد توجه قرار گیرد. [اشاره به ارزش سهام برخی شرکت ها در صنایع مختلف همچون خودروسازی]

کد خبر: ۲۹٬۴۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha