۲۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۷
وام های میلیاردی به نام تولید از کانادا سر درآوردند
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم مطرح کرد:

وام های میلیاردی به نام تولید از کانادا سر درآوردند

سبزی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم معتقد است بی توجهی دولت باعث شده که وام های هنگفتی که به یکسری افراد اعطا شده است به جای ورود به بخش تولید و کشاورزی از کشورهایی همچون کانادا سر درآورده و آنجا سرمایه گذاری شده است!

گروه کشاورزی؛ بازار: محمد سبزی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم اظهار داشت: یکی از مشکلات بخش کشاورزی ما این است که یک متولی مسئول و پاسخگو نیست و چندین ارگان همزمان در مسائل مربوط به این بخش مداخله دارند. به همین دلیل در مورد موضوعاتی همچون گرانی برخی محصولات مانند مرغ و تخم مرغ شاهد هستیم که سازمان‌هایی همچون وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت، بانک مرکزی و غیره کار را به اصطلاح به یکدیگر پاس می دهند.

سبزی در خصوص ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بخش کشاورزی نیز گفت: کشور ما ظرفیت و پتانسیل بالایی دارد به طوری که در بحث نهاده‌ها می توانیم با فراهم سازی یکسری زیرساختها در کشور تولید داشته باشیم تا در چنین مواقعی که با تحریم یا دیگر مشکلات روبه رو می شود به این صورت گرفتار نشویم.

وی افزود: اگرچه ما با خودکفایی در بحث تولید نهاده‌ها فاصله بسیار زیادی داریم اما می توانیم حداقل آن را آغاز کنیم و بتدریج به سمت تولیدات بیشتر پیش برویم.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: از سوی دیگر باید اقداماتی صورت بگیرد تا واسطه ها حذف شوند. در حال حاضر مسائل مربوط به صنعت کشاورزی بیشتر انحصارگرایی است به طوری که حتی در بحث تخصیص ارز دولتی شاهد هستیم که به یکسری افراد داده می شود و آنها تنها ۳۰ درصد نهاده‌هایی که وارد می‌کنند را در اختیار تولیدکنندگان قرار می دهند و ۷۰ درصد را در بازار آزاد می فروشند؛ یعنی از طرفی ارز را می گیرند و از طرفی هم واردات ‌شان هیچ تاثیری بر کار تولیدکنندگان ندارند.

یکی از مشکلات بخش کشاورزی ما این است که یک متولی مسئول و پاسخگو نیست و چندین ارگان همزمان در مسائل مربوط به این بخش مداخله دارند

وی ادامه داد: به این ترتیب دلالان بیشترین سود را از رانت ایجاد شده می برند و تولیدکننده و مصرف کننده بیشترین ضررها را متحمل می شوند.

سنگ اندازی ‌های قانونی و پشیمانی سرمایه گذاران بخش کشاورزی
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم در ادامه به اولویتهای بخش کشاورزی پرداخت و گفت: کشاورزی ما اولویت‌ها و ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد به طوری که به عنوان مثال در شهر ساوه بیش از ۷۱۰ نوع محصولات کشاورزی و باغی تولید می کنیم اما متاسفانه چندان روی آنها کار نشده است و دولتمردان این مباحث را چندان جدی نگرفته اند.

سبزی تصریح کرد: همانطور که بارها اعلام شده است یکی از معضلات جدی ما در بحث صنایع تبدیلی و تکمیلی است اما موانعی از جنس قوانین دست و پا گیر مانع می شود که بتوان در راستای افزایش این قابلیت‌ها اقداماتی  صورت بگیرد. در واقع اگر این قوانین حذف شود می شود راحت تر در این راستا قدمهایی اساسی برداشت.

وی افزود: به عنوان مثال ما در شهر ساوه بحث صنایع تبدیلی را استارت زده‌ایم اما برای راه اندازی یک کارخانه بقدری در بخش زمین، آب، برق و دیگر موارد سنگ اندازی می کنند که سرمایه گذاران پشیمان می شوند و می روند. بنابراین در ستاد تسهیل‌ گری باید این موارد را تسهیل کرد و این قوانین دست و پاگیر را برداشت تا بخش خصوصی نیز رغبت به سرمایه گذاری داشته باشد و در ادامه با ایجاد ارزش افزوده بتوانیم ارز وارد کشور کنیم.

 قوانین دست و پاگیر باید برداشته شود تا بخش خصوصی نیز رغبت به سرمایه گذاری داشته باشد و در ادامه با ایجاد ارزش افزوده بتوانیم ارز وارد کشور کنیم

تا زمانی که ارز تک نرخی نشود فساد در کشاورزی هست
این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: از سوی دیگر بحث بی توجهی دولت هم وجود دارد در حالی که دولت باید تسهیلات بدهد اما متاسفانه وامهای هنگفتی به یکسری افراد اعطا شده است که به جای ورود به بخش تولید و کشاورزی سر از کشورهایی همچون کانادا درآورده است و آنجا سرمایه گذاری شده است! در صورتی که اگر در بخش تولید و کشاورزی مدرن می آمد قطعا برای کشور بسیار مفید بود.

سبزی در پایان در پاسخ به این سوال که در حال حاضر اصلی ترین نیاز بخش کشاورزی چیست، گفت: به نظر من مهمترین اولویت‌های مجلس و کمیسیون کشاورزی  باید بحث آمایش سرزمین و اصلاح الگوی کشت باشد و آن را جدی بگیرند و ساماندهی کنند چون الان اصلی ترین نیازهای بخش کشاورزی این موارد هستند.

وی افزود: مجلس باید دولت را موظف کند در هر شهری متناسب با اقلیم آن شهر کشت و کار شود. آنوقت می بینیم که راندمان کاری بالا می رود. بنابراین در درجه اول باید الگوی کشت، تولید و عرضه محصولات متناسب با نیاز کشور و بازار باشد نه اینکه همچون نوشدارو بعد مرگ سهراب باشد.

سبزی در پایان تاکید کرد: یکی از مهمترین مسائلی که می تواند در بخش کشاورزی و موضوعات پیرامون آن موثر باشد این است که ارز تک نرخی شود چون تا زمانی که ارز چند نرخی باشد فساد آن زیاد است.

کد خبر: ۲۹٬۳۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha