۲۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳
پرداخت اجاره بها با سکه بهار آزادی!
گزارش بازار از بررسی رفتارهای عجیب در بازار اجاره

پرداخت اجاره بها با سکه بهار آزادی!

رشد نرخ تورم و ارز از یک سو و افزایش قیمت مسکن و اجاره بها از سوی دیگر باعث شده تا این روزها برخی موجران از مستاجران درخواست هایی طلب کنند که دور از تصور و شاید برخلاف قانون و عرف باشد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: رشد نرخ تورم در طی چند هفته گذشته که به دلیل رشد نرخ ارز در حال وقوع است نشان می دهد که تمام بازارها به تبعیت از رشد نرخ ارز هر روز قابلیت رشد قیمت دارند. داغ شدن فصل نقل و انتقالات این روزها در بازار مسکن باعث شده تا رابطه موجر و مستاجر بیش از پیش خود را نشان دهد.

وظایف مالک و مستاجر
بر اساس قانون مالک و مستأجر هر یک دارای تکالیف مشخصی هستند که موظف هستند به آن عمل کنند. در این قانون به خوبی به رابطه مالک و مستاجر پرداخته شده و به خوبی نیز وظابف هر دو تعیین و تبیین شده است.

بطور معمول مستأجر باید در موعد مقرر هر ماه مبلغی که در اجاره و قولنامه تعیین شده است را به موجر و یا مالک پرداخت و یا واریز کند.
از سوی دیگر مستأجر موظف است طبق قراردادی که با موجر دارد در موعد قرارداد نسبت به تخلیه ملک اقدام و یا قرارداد خود را تمدید کند. همچنین مالک و یا موجر موظف است تا در زمان مقرر نسبت به دریافت اجاره بها اقدام کند و همان طور که مستأجر موظف است اجاره خود را سر وقت پرداخت کند، موجر موظف است اجاره خود را سر وقت تعیین شده در قرارداد از مستأجر دریافت کند.

البته موجر یا مالک موظف است اگر مشکل اساسی برای ملک مورد نظر رخ داد آن را با هزینه خود تعمیر کرده و یک منزل کاملاً سالم به مستأجر تحویل دهد. این ها اندکی از وظایف رابطه مالک و مستاجر هستند که به خوبی بسیاری از مالکان و مستاجران با آن آشنا هستند و ناخودآگاه نیز آنرا رعایت می کنند.

در قانون مالک و مستاجر اشاره شده که باید مستاجر در زمان مقرر اجاره بها را پرداخت کند اما در آن اشاره ای نشده است که آیا مالک می تواند از مستاجر درخواست کالا به جای وجه نقد کند؟  

اما این روزها که دولت به طور جدی به بازار مسکن و ساماندهی اجاره بها ورود کرده و حتی برای اجاره بها در تهران سقف ۲۵ درصد را تعیین کرده از دل این شهر خبرهایی به گوش می رسد که شاید باور آن تا حدودی سخت باشد. اگر چه در قانون مالک و مستاجر اشاره شده که باید مستاجر در زمان مقرر اجاره بها را پرداخت کند اما در آن اشاره ای نشده است که آیا مالک می تواند از مستاجر درخواست کالا به جای وجه نقد کند؟  

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه املاک در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که آیا مالک و یا مالکین می توانند از مستاجر خود به جای وجه نقد اجاره بها، طلب کالا و یا هر وسیله باارزشی کند؟ گفت: در تمام ادیان مالکیت محترم و در اسلام محترم تر است پس خواهش ما این است که به این موارد نپردازید.

او در پاسخ به این سئوال که گفته می شود یک نمونه از مالکان از مستاجر خود خواسته که به جای وجه نقد ماهانه باید سکه بهار آزادی پرداخت کند اظهار داشت: این اقدام به منزله این نیست که این اقدام قانونی هست یا نیست. پس خواهش ما این است که با پرداختن به این موضوعات آنرا باب نکنید. شاید یک مالک دوست داشته باشد ملک خود را رایگان به مستاجر اجاره بدهد. آیا در این خصوص باید ایراد گرفت که نه این اقدام بر خلاف قانون است؟  

گزارش رسیده از بازار مسکن و اجاره بها در منطقه یوسف آباد حاکی از این است که مالک از مستاجر خود به جای ماهانه پرداخت ۱۰ میلیون تومان وجه نقد درخواست کرده است که ماهانه یک عدد سکه بهار آزادی به مالک پرداخت کند

پیشتر مجید گودرزی صاحب کانال مستاجران ایران پیشنهاد داده بود که با توجه وجود تورم، افزایش قیمت دلار وطلا ارزش ودیعه مستاجران در چند سال اخیر  حدود ۷۴ درصد ارزش ارزش خود را از دست داده و اکثر مستاجران مجبور به دریافت وام های جدید شده اند. وی نوشته بود که ودیعه مسکن را با قیمت طلا معادل سازی شود تا مالکان دیگر مایل به اخراج مستاجران برای به روز کردن اجاره بهای خود نشوند. اما اکنون گزارش رسیده از بازار مسکن و اجاره بها در منطقه یوسف آباد حاکی از این است که مالک از مستاجر خود به جای ماهانه پرداخت ۱۰ میلیون تومان وجه نقد درخواست کرده است که ماهانه یک عدد سکه بهار آزادی به مالک پرداخت کند. این مالک برای واحد ۱۰۰ متری خود درخواست ۱۵۰ میلیون تومان وجه نقد و ماهانه یک عدد سکه بهار آزادی کرده است. اتفاقا این مستاجر نیز بنا به هر دلیلی و ناچارا این موضوع را پذیرفته و قرارداد هم تنظیم و به ثبت رسیده است.

البته در سال های گذشته از بازار مسکن خبرهایی مبنی بر اینکه اجاره بها بصورت دلار دریافت می شد وجود داشته است و این بار این موضوع به سکه بهار آزادی نیز سرایت کرده است. برخی مالکان برای اینکه از تورم عقب نمانند به این اقدامات دست می زنند و از مستاجران طلب دلار و یا هر کالایی مثل سکه می کنند تا بتوانند ارزش پول خود را که ماهانه برای اجاره بها دریافت می کنند حفظ کنند.

در قانون رابطه مالک و مستاجر موضوع دریافت سکه و دلار به جای وجه نقد دیده نشده
عباس زاده عضو نظام صنفی مشاوران املاک نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که آیا مالک یا مالکان می توانند به جای دریافت وجه نقد ماهانه از مستاجر طلب کالا، دلار و یا سکه داشته باشند؟ ولو اینکه توافق کرده باشند؟ گفت: در قانون رابطه مالک و مستاجر موضوع دریافت سکه و دلار به جای وجه نقد دیده نشده است اما در قانون پولشویی که به بحث ارز و سایر موارد می پردازد اشاره شده است که هر گونه خرید و فروش به غیر از وجه رایج کشور می تواند مصداق بارز پولشویی باشد.

وی افزود: پس دریافت دلار به جای وجه نقد رایج کشور غیرقانونی است و حتی اگر این اقدام در قانون مالک و مستاجر دیده نشده باشد.  

عباس زاده در پاسخ به این پرسش که اگر میان مالک و مستاجر توافق شد چطور؟ اظهار داشت: به استناد ماده ۱۰ قانون مدنی اگر توافق در این خصوص حاصل شود مشکلی نیست اما اگر این موضوع به ستاد مبارزه با پولشویی ارجاع شود می تواند مخالف قانون باشد. یعنی تا جاییکه خلاف شرع نباشد مشکلی نیست اما وقتی خرید و فروش یک کالایی و یا دریافت اجاره بها به جای وجه نقد رایج کشور با دلار باشد خلاف قانون است.  

وی افزود: در مورد دریافت سکه طلا نیز باید تحقیق شود چرا که احتمال دارد بصورت پنجاه پنجاه مورد پذیرش و یا عدم پذیرش و یا خلاف شرع و قانون باشد. اما در مورد دلار مطمئن هستم که غیرقانونی است.

رشد دلار و قیمت انواع سکه بهار آزادی این روزها هر مالکی را می تواند وسوسه کند تا برای عقب نماندن از رشد نرخ تورم به جای اجاره بها سکه و یا دلار دریافت کند. اما همانطور که اعضای اتحادیه املاک به آن تاکید دارند نباید این اقدام به منزله عادی سازی و یا قانونی بودن این اقدام تلقی شود. در این روزها کرونایی باید مالکان به دلیل وضعیت بد کسب و کارها از مستاجران حمایت بیشتری داشته باشند.

کد خبر: ۲۹٬۳۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha