۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۳
آشفته بازار قیمت مرغ؛ چوب تولید و ستاد تنظیم روی سر توزیع و مصرف کننده
گزارش بازار از تاثیر مصوبه ستاد تنظیم بازار بر عرضه مرغ

آشفته بازار قیمت مرغ؛ چوب تولید و ستاد تنظیم روی سر توزیع و مصرف کننده

ستاد تنظیم بازار قیمت عرضه هر کیلو مرغ برای مصرف کنندگان را ۱۵ هزار تومان با مثبت و منفی پنج درصد تعیین کرد اما منطبق نبودن این قیمت با هزینه های واقعی تولید موجب شده تا توزیع کنندگان مرغ از سوی سازمان تعزیرات حکومتی جریمه شوند.

بازار؛ گروه اصناف: قیمت مرغ سال گذشته در ستاد تنظیم بازار برای مصرف کنندگان کیلویی ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شده بود اما کاهش قدرت خرید مردم، شیوع ویروس کرونا و تعطیلی رستورانها، هتلها، تالارهای پذیرایی و لغو برگزاری مراسم عزا و عروسی و در نهایت عدم برگزاری مهمانی و دورهمی و مسافرت های عیدانه موجب شد تا قیمت مرغ در بازار به کیلویی ۸ تا ۹ هزار تومان برسد.

در روزهایی که مرغ ۳۰ درصد ارزانتر از قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار در بازار عرضه می شد مرغداران ضرر و زیان های بسیاری را متحمل شدند؛ از یک سو فعالان صنعت دام و طیور در بازار مشتری نداشتند به همین دلیل ناچار بودند برای از بین نرفتن کالای تولیدی خود آن را با کمتر از نرخ مصوب به فروش برسانند و از سوی دیگر برای تامین خوراک دام و طیور باید نهاده های دامی را که به دلیل عدم تامین ارز در گمرکات مانده بودند را با بالاترین قیمت از واسطه ها و دلالان خریداری کنند تا شاهد از بین رفتن گله های دامی خود نباشند.

افزایش بی رویه قیمت نهاده های دامی به دلیل عدم تامین ارز از سوی بانک مرکزی، کاهش تقاضا در بازار و برنامه ریزی اشتباه دولت برای مرغداران موجب شد تا  ضرر و زیان مرغداران با جوجه ریزی بیش از نیاز کشور بسیار زیاد شود.

اعتراضات مرغداران به قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار با توجه به بالا رفتن نرخ تورم و افزایش تمامی مولفه های موثر در تولید دلیلی شد تا ستاد تنظیم بازار برای تغییر قیمت مصوب مرغ دست به کار شود و نرخ مصوب مرغ برای مصرف کنندگان را از ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان به ۱۵ هزار تومان به علاوه مثبت و منفی پنج درصد تغییر دهد اما همین اقدام ستاد تنظیم بازار نه تنها گره ای از مشکل فعالان صنعت دام و طیور باز نکرد بلکه موجب شد تا زیان دهی تولیدکنندگان مرغ به دوش توزیع کنندگان تحمیل شود.

زیان دهی مرغداران بزرگ و متوسط در بازی قیمتی ستاد تنظیم بازار
یکی از فعالان صنایع دام و طیور می گوید: ستاد تنظیم بازار قیمت مرغ را کیلویی ۲۱۰۰ تومان افزایش داد و نرخ مصوب را به کیلویی ۱۵ هزار تومان رساند ولی مساله اصلی این است که هزینه تمام شده هر کیلو مرغ زنده حداقل ۱۵۰۰ تا دو هزار تومان بیشتر از این رقم است.

ایمان-ص در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: هزینه های گزافی به تولیدکنندگان مرغ تحمیل می شود اما در این زمینه از سوی مسئولان  چاره اندیشی نمی شود.

وی می افزاید: هزینه های تولید مرغ بسیار زیاد است که یکی از مهمترین آنها عدم تامین نهاده های دامی است ولی از آنجایی که دام ها  متوجه، نبود و یا کمبود ارز برای واردات و یا ترخیص نهاده های دامی نمی شود بنابراین ما ناچار هستیم نهاده های دامی را به هر قیمتی که دلالان عرضه می کنند از آنها خریداری کنیم و همین امر قیمت تمام شده مرغ را بالا می برد ولی ستاد تنظیم بازار نمی خواهد این واقعیت را بپذیرد و قیمت توزیع مرغ را واقعی کند.

این فعال اقتصادی خاطرنشان می کند: بدون تردید تولید مرغ برای مرغداران بزرگ و متوسط سوددهی ندارد و با توجه به افزایش قیمت تمام شده و نرخ مصوبی که از سوی ستاد تنظیم بازار تعیین شده است، این نوع از مرغداریها ضرر و زیان های کلانی را متحمل می شوند.

وی تصریح می کند: مرغداران کوچک از ادامه فعالیت در این عرصه اقتصادی انصراف داده و بسیاری از واحدهای تولیدی خود را تعطیل کردند اما مرغداری های بزرگ و متوسط محکوم به ادامه فعالیت و تولید و عرضه مرغ با قیمتی کمتر از هزینه های تمام شده، هستند.

مرغداران کوچک از ادامه فعالیت در این عرصه اقتصادی انصراف داده و بسیاری از واحدهای تولیدی خود را تعطیل کردند اما مرغداری های بزرگ و متوسط محکوم به ادامه فعالیت و تولید و عرضه مرغ با قیمتی کمتر از هزینه های تمام شده، هستند

مرغداران، مرغ به بازار عرضه نمی کنند
رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده، مرغ و ماهی نیز از شرایط بازار مرغ گلایه مند است و براین باور است که فروشندگان چوب تصمیم گیری های اشتباه ستاد تنظیم بازار را می خورند.

مهدی یوسف خانی در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده ۱۲هزار و ۷۰۰ تومان، مرغ کشتارگاهی کیلویی ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان، قیمت مرغ در واحدهای پخش کیلویی  ۱۷ هزار تومان و قیمت مرغ در واحدهای صنفی کیلویی ۱۸ هزار تومان  است که این نرخها در چند روز اخیر همچنان ثابت مانده است.

وی می افزاید: ستاد تنظیم بازار قیمت عرضه مرغ را ۱۵  هزار تومان به علاوه مثبت و منفی پنج درصد تعیین کرده و این درحالی است که مرغداران به هیچ عنوان حاضر نیستند مرغ را با این قیمت عرضه کنند. حتی قیمت مرغ در کشتارگاه کیلویی ۱۸۰۰ تومان گرانتر از قیمتی است که ستاد تنظیم بازار تعیین و اعلام کرده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده، مرغ و ماهی ادامه می دهد: مرغداران هزینه تمام شده  تولید مرغ را به مراتب بیشتر از نرخی که ستاد تنظیم بازار اعلام کرده است، می دانند به همین دلیل زیر بار اجرای مصوبه ستاد تنظیم بازار نمی روند به همین دلیل واحدهای پخش هر کیلو مرغ را با قیمت ۱۷ هزار تومان در اختیار فروشندگان قرار می دهند.

یوسف خانی خاطرنشان می کند: ستاد تنظیم بازار مصوبه ای را صادر کرده است که نه برای تولیدکنندگان و نه برای فروشندگان قابلیت اجرا ندارد بنابراین هزینه های اجرای این مصوبه به فروشندگان مرغ تحمیل می شود.

این فعال صنفی تصریح می کند: حاشیه سود برای فروشندگان مرغ طبق قانون ۱۰ درصد تعیین شده ولی با توجه به شرایط حاکم بر بازار در حال حاضر فعالان این صنف با سود کمتر از پنج درصد مرغ را عرضه می کنند تا فاصله قیمت عرضه مرغ  در واحدهای صنفی را با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار به حداقل برساند.

وی می گوید: هر چند فروشندگان مرغ به سود بسیار پایین راضی شدند اما از آنجایی که قیمت عرضه مرغ در این واحدها بیشتر از نرخ مصوب است از سوی بازرسان سازمان تعزیرات حکومتی جریمه می شوند، در حالیکه توزیع کنندگان در این نوسانات قیمتی مقصر نیستند و برای حفظ تنظیم بازار حتی حاضر هستند کمترین میزان سود را نیز دریافت کنند.

یوسف خانی با بیان اینکه فروشندگان مرغ ناچار به ادامه فعالیت در این بازار هستند، می افزاید: در حال حاضر قیمت مرغ نه برای تولیدکنندگان و نه برای مصرف کنندگان مطلوب نیست اما تولیدکنندگان به ناچار باید کالای تولید شده را با کمترین سود به بازار عرضه کنند و فروشندگان نیز برای بقا در چرخه اقتصادی به ناچار با پذیرش حداقل سود عرضه این محصول را ادامه می دهند، اما در این میان برخورد تعزیراتی با فروشندگانی که کالایی را گران خریده و با کسب حداقل سود ناچار به فروش آن بیشتر از نرخ مصوب هستند، جای سوال دارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان درباره قیمت فردایی مرغ اظهار می کند: با توجه به افزایش هزینه های و کاهش ظرفیت تولید بخاطر نبود نهاده های دامی میزان تولید مرغ به حداقل رسیده است به همین دلیل برای تامین مرغ برای عرضه در بازار با مشکلات جدی مواجه هستیم زیرا کاهش تولید مرغ موجب شده تا با مشکل تامین مرغ مواجه شویم.

کد خبر: ۲۹٬۳۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha