۲۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸
۷۰درصد تجار ارز صادراتی را تحویل دادند
رئیس سازمان توسعه تجارت:

۷۰درصد تجار ارز صادراتی را تحویل دادند

زادبوم، رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: ۷۰ درصد صادرکنندگان ارزهای خود را برگرداندند و این یعنی این کار شدنی است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، حمید زادبوم معاون وزیر صنعت و رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران درباره تأکید ویژه دولت و بانک مرکزی بر تعهدات ارزی صادرکنندگان گفت: از سال ۹۷ قرار شد که ارز حاصل از صادرات به روش های تعیین شده از سوی بانک مرکزی به کشور برگردد.

وی افزود: اگر ارز حاصل از صادرات به کشور برنگردد صادرات هیچ ارزشی ندارد اما حدود ۷۰ درصد صادرکنندگان ارز را برگرداندند و این یعنی این کار شدنی است.

رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران در پاسخ به این سوال که آیا این حجم از خبرها و بگیر و ببند و همکاری با قوه قضائیه فقط برای بازگشت ۳۰ درصد از ارز صادراتی بوده است؛ گفت: از نظر ارزشی حدود ۳۰ درصد و شاید هم کمتر برنگشته اما مابقی ارزهای صادراتی به کشور برگشته است.

زادبوم با تذکر این نکته که اسم این کار پیمان سپاری نیست گفت: پیمان سپاری در سالهای ۸۰ و ۸۱ انجام می شد که طبق آن صادرکننده ملزم بود ارز را با قیمت تعیین شده به بانک بفروشد اما از سال ۹۷ روش ها تغییر کرد و سه روش سامانه نیمایی، اسکناس و واردات در مقابل صادرات تعیین شد و الان هم مدت زمان این مقرره در حال اتمام است.

وی تصریح کرد: در ضرورت برگشت ارز به هر روش ممکن به کشور هیچ اختلافی نیست اما درمورد روش های برگرداندن ارز اختلاف نظرهایی وجود دارد.

رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران ادامه داد: اگر صادرکنندگان عمده نمی توانند ارز را به داخل کشور بیاورند باید با اداره صادرات بانک مرکزی مذاکره و مشورت کنند تا از طرقی که تعیین می شود ارز خود را در همان خارج از کشور به بانک مرکزی تحویل دهند اما بخش عمده صادرات ایران به کشورهای همسایه است و ارزهای صادراتی از طریق صرافان مستقر در آن کشورها به داخل برمی گردد.

معاون وزیر یادآور شد: روش واردات در مقابل صادرات فقط در مدت زمانی که صادرکننده مجاز به ایفای تعهد است امکانپذیر می باشد و اگر مهلت کسی تمام شده باشد بانک مرکزی قبول نخواهد کرد.

زادبوم افزود: کسانی که تا اسفند ماه صادرات داشتند تا ۳۱ تیرماه می توانند واردات را انجام دهند اما برای بقیه این امکان وجود ندارد البته تعداد زیادی از صادرکنندگان در این دو سال تعهدات خود را به درستی انجام دادند و در مقابل از ما هم انتظار دارند افراد غیرمتعهد را جریمه کنیم.

وی با بیان اینکه عدم ایفای تعهدات ارزی نوعی اخلال در اقتصاد کشور محسوب می شود و صادرکننده باید پاسخگو باشد گفت: با توجه به این شرایط سخت اقتصادی و تحریم ها صادرات باید طوری انجام شود که ارز آن حتماً به کشور برگردد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران درباره رویکرد سازمان به بخش خصوصی گفت: ما یک دستگاه دولتی هستیم و باید در چارچوب مقررات دولت رفتار کنیم اما سازمان توسعه تجارت خانه صادرکنندگان است و ما هر روز به کمک اتاق تعاون و بازرگانی مشکلات صادرکنندگانی را که موفق به بازگرداندن ارز خود به داخل کشور نشدند بررسی و به بانک مرکزی منعکس می کنیم.

کد خبر: ۲۹٬۳۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha