۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
حرکت رو به عقب قطار کشت کلزا در استان کردستان
بازار گزارش می‌دهد؛

حرکت رو به عقب قطار کشت کلزا در استان کردستان

کردستان- سطح زیرکشت کلزا در کردستان از سه هزار و ۵۶۲ هکتار در سال زراعی گذشته به یک هزار و ۱۰۰ هکتار در سال جاری کاهش پیدا کرد و این درحالی است که قرار بود این میزان امسال به شش هزار هکتار برسد.

بازار؛ گروه استان‌ها: یکی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای بی نیاز شدن کشور از واردات روغن خوراکی و خودکفایی در این راستا افزایش سطح زیرکشت و تولید دانه‌های روغنی از جمله کلزا است.

سال زراعی ۹۸-۹۷ برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی به کردستان کشت کلزا در پنج هزار هکتار بود که در سه هزار و ۵۶۲ هکتار این محصول کشت شد و در سال زراعی ۹۹-۹۸ هم قرار بود شش هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت کلزا برود که یک هزار و ۱۰۰ هکتار کشت شد و از این میزان هم ۵۰ هکتار هم براثر سرمازدگی از بین رفت.

کلزاکاران کردستانی طغیان آفت سنک بذرخوار کلزا را عامل اصلی  کاهش عملکرد محصول خود دانستند و به همین دلیل در سال زراعی جاری تعداد کمتری از آنها اراضی خود رابه کشت این دانه روغنی اختصاص دادند.

افزایش ۴۴ درصدی قیمت خرید تضمینی کلزا هم موجب ترغیب کشاورزان به کشت این محصول نشد و آنهایی هم که کشت کردند این روزها دلهره تکرار خسارت سال گذشته را دارند که مسوولان جهاد کشاورزی استان این اطمینان را به کلزاکاران دادند که ۷۰ درصد اراضی زیرکشت این محصول در استان سمپاشی شده و نگرانی بابت طغیان مجدد این آفت وجود ندارد.

آفت سنک سطح زیرکشت کلزا در کردستان را کاهش داد
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در گفتگو با خبرنگار بازار دلیل کاهش سطح زیرکشت کلزا در استان را آفت سنک اعلام کرد و گفت: سال زراعی گذشته سه هزار و ۵۶۲ هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت کلزا اختصاص یافت و حدود هفت، هشت هزار تن محصول هم برداشت شد.

محمدصالح احمدی اضافه کرد: سال زراعی جاری هم یک هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی استان به زیرکشت کلزا رفت که براثر سرمازدگی محصول ۵۰ هکتار ازبین رفت.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته آفت سنک هم به کلزا و هم مزارع همجوار آن در استان خسارت وارد کرد، گفت: بعد از برداشت کلزا این آفت به دیگر محصولات زارعان هم چون ذرت و گوجه فرنگی خسارت زد و همین مسئله باعث شد برای سال زراعی جاری دیگر کشاورزان تمایلی به کشت کلزا نداشته باشند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار داشت: علی رغم افزایش قیمت تضمینی خرید کلزا به دلیل وجود این آفت نه تنها در کردستان بلکه در کل کشور هم سطح زیرکشت این محصول کاهش پیدا کرد.

احمدی اضافه کرد: امسال این مشکل برطرف شده و در پاییز بی شک شاهد افزایش سطح زیرکشت کلزا در استان خواهیم بود.

شخم زمین عامل اساسی در نابودی آفت سنک کلزا
زبیر مبارکی یکی از کلزاکاران نمونه استان کردستان است که علی رغم مشکلاتی که سر راه تولید این محصول برای کلزاکاران دیگر استان پیش آمد، سطح زیرکشت این محصول را در اراضی کشاورزی خود نه تنها کاهش بلکه افزایش داد.

سال زراعی گذشته هفت هکتار از اراضی کشاورزی این کلزاکار نمونه که در شهرستان دهگلان واقع شده است به کشت کلزا اختصاص یافت و سال زراعی جاری آنرا به ۱۲.۵ هکتار افزایش داد.

این کلزاکار نمونه کردستانی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: سال گذشته شیوع آفت سنک ضرر زیادی به کشاورزان زد چراکه علاوه بر کلزا ، یونجه و سیب زمینی و چند محصول دیگر را هم خسارت وارد کرد.

مبارکی که از سال ۸۴ شروع به کشت کلزا کرده است، اضافه کرد: استفاده از سم به طور کامل این آفت را نابود نمی‌کند و تنها راه حل از بین بردن آن انجام شخم به محض برداشت محصول کلزا است.

افزایش هزینه‌های تولید در بخش کشاورزی
وی یکی از مهمترین مشکلات کشاورزان را افزایش هزینه‌های تولید اعلام کرد و گفت: افزایش قیمت سم و کود باعث شده هر کشاورزی توانایی خرید آنرا به اندازه‌ای که لازم است در اراضی خود مورد استفاده قرار دهد؛ نداشته باشد.

این کلزاکارنمونه کردستانی افزود: در بین کودهای شیمایی هم فقط اوره یارانه دولتی دارد آن هم به اندازه کافی و مورد نیاز به کشاورزان تحویل نمی‌دهند و باید مابقی را در بازار آزاد تهیه کنیم.

افزایش ریزش کلزا در موقع برداشت
مبارکی یادآور شد: کمباین‌هایی که اقدام به برداشت کلزا می کنند هد مخصوص برداشت این محصول را ندارد به همین دلیل میزان ریزش این محصول هم بیشتر است.

وی اظهار داشت: هزینه برداشت هر هکتار کلزا و گندم یک میلیون تومان است و کشاورز هم مجبور به پرداخت این مبلغ است چراکه هرچه بیشتر محصولش در زمین بماند میزان خسارت آن هم زیادتر خواهد شد.

این کلزاکار کردستانی افزود: علاوه بر هزینه برداشت توسط کمباین  هزینه حمل و نقل محصول به مراکز خرید هم امسال نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

آفت سنک بذرخوار کلزا عامل اصلی کاهش عملکرد این محصول نبود
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: آفت سنک بذرخوار کلزا تا قبل از سال زراعی گذشته یعنی دو سال پیش ، تاثیر اقتصادی بر این محصول نداشت.

فریدون حامدی اضافه کرد: سال زراعی گذشته به دلیل شرایط جوی و اقلیمی استان این آفت در زمان و دوره سبز محصول طغیان کرد و اینگونه هم ما و هم کلزاکاران غافلگیر شدیم.

وی با اشاره به اینکه وجود باد خشک و درجه حرارت بالای هوا در سال گذشته منجر به پوکی دانه کلزا شد، افزود: ولی کشاورزان کاهش محصول را به آفت سنک بذرخوار ربط دادند در حالیکه آفت ۱۰ تا ۱۵ درصد موجب کاهش عملکرد این محصول شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان با  بیان اینکه از اردیبهشت ماه امسال با نصب تله و کارت زرد در مزارع کلزا رشد جمعیت این آفت را رصد کردیم، افزود: از یک هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی زیرکشت کلزا در استان ۶۵۰ هکتار آن به عبارتی در حدود ۷۰ درصد این اراضی سمپاشی انجام شد.

حامدی  با اشاره به اینکه ترس و دلهره کلزاکاران از شیوع این آفت امری منطقی است، گفت: این آفت تعداد نسل های متعددی دارد و در بقایای گیاهی و داخل خاک اقدام به تخم گذاری می کند بنابراین برای اطمینان بیشتر بلافاصله بعد از برداشت محصول باید زمین را شخم زد تا وارد مزارع همجوار هم نشود.

افزایش ۳۰ درصدی قیمت سموم کشاورزی
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان در خصوص افزایش چند برابری قیمت سم و کود،اظهار داشت: تا دو ماه پیش سم با ارز دولتی خریداری می شد و اکنون با ارز نیمایی وارد می شود.

حامدی یادآور شد: با نظارت هایی که بر توزیع سم توسط مراکز مجاز و رسمی در سطح استان می شود قیمت هیچ سمی افزایش دو برابری پیدا نکرده است.

وی اضافه کرد: سازمان حمایت از مصرف کننده با اعمال هزینه هایی شامل حامل های انرژی، کارگری و حمل و نقل ۲۳ تا ۳۰  درصد تمام سموم کشاورزی افزایش قیمت پیدا کردند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه ۹۶ مرکز عرضه سم در استان وجود دارد، گفت: از آنجا که این مراکز بر سلامت محصولات و در نتیجه سلامت مردم تاثیر زیادی دارند بشدت با هر گونه تخلف از سوی آنها برخورد می شود.

حامدی افزود: در برخی از شهرستان ها هم چون دیواندره تعدادی از بقالی ها اقدام به فروش سموم کشاورزی می کنند که نظارت و برخورد با این واحدها باید توسط اصناف و تعزیرات انجام شود.

خرید ۷۲۶ تن کلزا در کردستان
تا زمان تنظیم این گزارش میزان خرید تضمینی کلزا در کردستان به گفته نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان ۷۲۶ تن است که بیشترین کلزای خریداری شده مربوط به شهرستان سقز با ۵۰۶ تن بوده است.

جمال صالحی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: ارزش این میزان کلزای خریداری شده در استان ۳۳ میلیارد و ۱۳۲ میلیون ریال است که تاکنون مبلغی بابت بهای کلزای خریداری شده به حساب کلزاکاران استان واریز نشده است.

وی یادآور شد: تاکنون از هفت مرکز خرید تضمینی کلزا در استان سه مرکز فعال شده و تا پایان هفته جاری دیگر مراکز هم فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان اظهار داشت: تمام کلزای خریداری شده در استان به طور مستقیم به کارخانه روغن کشی همدان حمل و منتقل می‌شود لذا نگرانی بابت دپو و ذخیره آن در استان نداریم.

جای خالی صنایع تبدیلی در استان
میانگین برداشت کلزا در هر هکتار از مزارع کلزای استان را دو هزار و ۶۰۰ کیلوگرم است و براساس گفته کارشناسان از یک هکتار کاشت کلزا هزار تا دو هزار کیلوگرم روغن می توان بدست آورد.

ایجاد صنایع فرآوری در بخش‌های مختلف کشاورزی به ویژه زراعی و باغی همواره یکی از مطالبات کشاورزان و فعالان این حوزه در استان است تا در نتیجه تولید ارزش افزوده بیشتری حاصل شود و درآمد مردم هم افزایش پیدا کند که کردستان از این مهم بی‌بهره است.

کار کشاورزی به دلیل سروکارداشتن با موجودات زنده اعم از گیاهی و جانوری از ریسک بالایی برخوردار است چراکه با کوچکترین تغییرات آب و هوایی محصولات آن دستخوش تغییر می شوند به همین دلیل سرپا ماندن بهره برداران این بخش  مستلزم حمایت های دولتی است.

کد خبر: ۲۹٬۳۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha