۲۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
قیمت ارز مانند هر کالای دیگر با عرضه و تقاضا تعیین می شود
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

قیمت ارز مانند هر کالای دیگر با عرضه و تقاضا تعیین می شود

قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: کاهش فروش نفت، عدم بازگشت ارزهای صادراتی توسط صادرکنندگان، شیوع کرونا و عدم صادرات کالا از دلایل اصلی کاهش عرضه ارز و افزایش قیمت است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمت ارز نیز مانند هر کالای دیگری با عرضه و تقاضا تعیین می شود، گفت: بخش عمده منابع ارزی از محل فروش نفت تأمین می شد که به علت تحریم ها، این درآمدها شدیداً کاهش پیدا کرده و امکان تزریق بیشتر توسط دولت به بازار فراهم نشد.

وی همچنین درباره دیگر دلایل گرانی ارز اظهار کرد: در طول سال ۹۷ و ۹۸ حدود ۴۲ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشتیم اما متأسفانه صادرکنندگان بخشی از ارز را به خزانه بازنگرداندند و حدود ۲۱ تا ۲۷ میلیارد دلار از این ارز هنوز در اختیار صادرکنندگان است. دولت در تلاش است صادر کنندگان را وادار کند تا ارز را بازگردانند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از کرونا به عنوان مشکل مضاعف یاد کرد و گفت: به دلیل شیوع این بیماری، از ابتدای سال جاری امکان صادرات وجود نداشته و بسیاری از کشورها به دلیل این بیماری اجازه تبادل کالا و صادرات را به ایران ندادند. این مسئله امکان تزریق ارز ناشی از صادرات غیر نفتی به بازار را نیز بسیار محدود کرده است.

وی با بیان اینکه نیازهای ارزی در بخش تقاضا نسبت به گذشته کاهش زیادی نداشته، عنوان کرد: به علت تعطیلی بخشی از واحدهای تولیدی نیازها به عرضه ارز بیشتر شده است. از سوی دیگر در کنار تقاضای ارز برای تأمین نیازهای مصرفی، تقاضای سوداگری یا تقاضا برای حفظ قدرت خرید وجود داشت.

قادری ادامه داد: وقتی جامعه شاهد تورم است، یکی از راه هایی که برای حفظ قدرت خرید انتخاب می شود، خرید و احتکار ارز تلقی می شود و این مسئله در کنار کاهش عرضه ارز و افزایش تقاضا، منجر به افزایش شدید قیمت ارز شده است.

این نماینده مجلس درباره اقدامات ضروری دولت در این شرایط گفت: اگر دولت واردات را مدیریت کند و راه را برای صدور مجوز برای شروع واحدهای تولیدی و راه انداختن کسب و کارهای مختلف باز کند، نقدینگی ها به سمت بازارهای دیگر می رود و فشاری روی بازار ارز نمی آید. در غیر این صورت امکان تداوم افزایش قیمت ممکن است وجود خواهد داشت.

کد خبر: ۲۹٬۳۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha