۲۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
دشت قزوین کم‌بهره از رودهای پرآب منطقه/ راهکارهای مدیریت آب بررسی می‌شود
گزارش خبری بازار؛

دشت قزوین کم‌بهره از رودهای پرآب منطقه/ راهکارهای مدیریت آب بررسی می‌شود

قزوین- شاهرود پرآب اگرچه سال‌ها است از دل دشت قزوین می‌گذرد اما عدم مدیریت بهینه درست موجب شده تا این همسایه دیرینه منطقه خشک طارم نتواند بهره‌ای برای مزارع منطقه داشته باشد، مشکلات کم آبی، بحران مدیریت منابع و انرژی موجب شده تا امروز مجمع نمایندگان قزوین به دنبال راهکاری برای مدیریت درست انرژی در استان باشند.

مریم کشاورز مسعودیان؛ بازار: اگرچه جست‌وجوی نام قزوین در مرورگرهای دنیای وسیع اینترنت دشتی حاصلخیز، پرآب و سرسبز را تداعی می‌کند، اما واقعیت این است که کم‌آبی یا به عبارتی عدم بهره‌برداری درست از منابع آبی چند سالی است که این دشت را با معضلی به نام بحران آب مواجه کرده است.

معضلی که شاید چشم مردم و مسئولان قزوین را به روی منابعی تازه گشود، منابعی نظیر شاهرود و الموت رود که اگرچه سال‌ها است در کنار همین مزارع در حال جوش‌وخروش هستند اما گویا بهره‌وری مناسب از این آب‌ها در استان صورت نگرفته است.

بر همین اساس موضوع اجرایی شدن سهم آب قزوین از شاهرود، توجه به هدر رفت آب از الموت رود و انسداد چاه‌های غیرمجاز در چند سال گذشته به یک چالش تبدیل‌شده است و امروز مجمع نمایندگان استان قزوین در جلسه مشترک با مدیران دستگاه‌های خدمات رسان در حوزه تأمین انرژی راهکارهای مدیریت درست منابع استان را بررسی کنند.

انتقال آب در دست اقدام
نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی صبح یکشنبه در جلسه بررسی مشکلات انرژی آب و برق قزوین که در شرکت آب منطقه‌ای استان با حضور مسئولین استانی و شهرستانی برگزار شد، اظهار داشت: مسئله استفاده از آب شاهرود و الموت رود و انتقال آن به مناطق کم آب‌تر استان از مواردی است که طی چند سال گذشته به‌صورت جدی موردبحث قرارگرفته است اما هنوز کاملاً نتوانسته‌ایم این ایده را به اجرا برسانیم.

لطف‌الله سیاهکلی خاطرنشان کرد: آب شاهرود و الموت رود استان قزوین از گذشته به‌عنوان یکی از راه‌های تأمین آب برای مزارع مطرح بوده است اما با توجه به این‌که بخش الموت تقریباً یک منطقه پرآب محسوب می‌شود استفاده زیادی از این منابع نشده است و درنهایت آب این دو رود به گیلان و به خزر سرریز شده است.

وی تصریح کرد: مطالعه اتفاقاتی که در طی چند سال اخیر در حوزه آب‌های استان افتاده است نشان از این دارد که ما نتوانستیم از منابع آبی استان به‌خوبی بهره‌برداری کنیم و ازاین‌رو شاهد این هستیم که با بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آبی  سطح آب‌های زیرزمینی در استان کاهش جدی داشته است.

مبارزه با چاه‌های غیرمجاز باید منطقه‌ای پیگیری شود
نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: امروز اولویت استان ما کاهش چاه‌های غیرمجاز و استفاده از آب‌های سطحی و روان آب‌هاست.

سیاهکلی افزود: بیش از ۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز دریکی از شهرهای اطراف استان وجود دارد که نسبت به آن بی‌توجهی شده است و همین مسئله به آب‌های زیرزمینی استان لطمه وارد کرده است و به عبارتی می‌توان گفت این‌که امروز سطح آب‌های زیرزمینی ما تا حدود زیادی کاهش داشته نتیجه همین بی‌توجهی‌هاست لذا معتقدیم در حوزه حفظ منابع آبی نیاز است تا عزمی جدی صورت گیرد.

وی با ابراز اینکه اگر می‌خواهیم سطح آب‌های زیرزمینی را در قزوین مدیریت کنیم باید این عزم در منطقه‌ایجاد شود و با اجرای طرح‌های هماهنگ برای رفع مشکل کم‌آبی در منطقه تلاش کنیم، گفت: مشکلاتی که همین کم‌آبی در استان ایجاد کرده است موجب شده تا در برخی از شهرهای استان قزوین کیفیت آب شرب کاهش داشته باشد

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه آب‌وهوای نامساعد امروز یک دغدغه جدی برای مردم شهر آبیک است که با انتقال آب از سد طالقان می‌توانیم مشکل آب شرب مردم این منطقه را رفع کنیم، خاطرنشان کرد: پروژه انتقال آب سد طالقان به آبیک نیازمند اعتباراتی است که با تقسیم این اعتبارات از شرکت آب منطقه‌ای؛ اعتبارات تنش آبی و وزارتخانه‌ای امیدواریم بتوانیم مشکلات آب شرب آبیک را رفع کنیم.

ترسیم افق ۲۰ ساله در برنامه‌های تأمین آب شرب
نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به مشکلات کم‌آبی در منطقه تاکستان گفت: اگرچه قزوین ازنظر طبیعت استان کم‌آبی نیست اما مناطقی نظیر تاکستان با کم‌آبی مواجه است و مردم این بخش دچار مشکلاتی در کشاورزی هستند.

رجب رحمانی با بیان اینکه انتقال آب از سد طالقان از اولویت‌های امروز استان در حوزه مدیریت منابع آبی است که با اجرای طرح انتقال این پروژه می‌توانیم مشکلات این حوزه را مدیریت کنیم، گفت: اگر بتوانیم پروژه انتقال آب از سد طالقان به قزوین را به‌خوبی اجرا کنیم قطعاً نیاز تا ۲۰ سال آینده استان را نیز تأمین کرده‌ایم.

وی با اظهار اینکه وجود چاه‌های غیرمجاز در منطقه ابهر که نزدیکی زیادی با تاکستان دارد عامل بخش قابل‌توجهی از کم‌آبی در این شهرستان است که باید این مشکل به‌صورت ملی و منطقه‌ای موردبررسی قرار گیرد، افزود: منطقه تاکستان سهم قابل‌توجهی در تولیدات کشاورزی این استان دارد و باغات آن در کنار تأمین معیشت خانواده‌های زیادی از این منطقه صادرات و ارزآوری زیادی برای مردم این استان دارد.

نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی بیش از ۷۰۰ هزار کارگر فصلی در این باغات تأمین معیشت می‌کنند که کم‌آبی، خشک‌سالی و مشکلات تأمین آب می‌تواند برای تعداد زیادی از خانوارها مشکل‌آفرینی کند.

کد خبر: ۲۹٬۲۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha