۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵
ابهام های ادامه دار درباره صندوق دارا دوم
بازار گزارش می دهد؛

ابهام های ادامه دار درباره صندوق دارا دوم

هنوز زمان دقیقی از عرضه صندوق دارا دوم مشخص نیست.

بازار؛ گروه بورس: آخرین بار اوایل تیرماه برای عرضه باقی‌مانده سهام دولت برای پالایشگاه‌ها عنوان‌شده بود. در حال حاضر اما به نظر می‌رسد خودرو و فلزی‌ها پیش از پالایشی‌ها عرضه شوند. باوجوداین همچنان زمان دقیقی برای عرضه ETFهای جدید مشخص نشده است. در آخرین اظهارات علی صحرایی، مدیرعامل شرکت بورس تهران در پاسخ به این سوال که دومین عرضه صندوق‌های قابل معامله (ETF) در بازار بورس چه زمانی خواهد بود، عنوان کرد: ازآنجاکه متولی صندوق‌های قابل معامله وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارتخانه‌های مربوط هستند، در هرزمانی که آن‌ها اعلام آمادگی کنند بورس تهران هم اقدامات لازم را در جهت حضور آنها در بورس انجام می‌دهد. وی در ادامه افزود: طبق اطلاعات دریافتی، دومین صندوق قابله معامله که قرار است در بورس عرضه شود مربوط به صنایع فلزی و خودرویی است.

بنا به گفته صحرایی، مرحله دوم واگذاری سهام دولتی در قالب ETF ، نوبت به صندوق‌های خودرویی و فلزی می‌رسد و قرار است باقی‌مانده سهام دولت در ایران‌خودرو، سایپا، فولاد مبارکه اصفهان و ملی مس ایران در این مرحله به عموم عرضه شود.

این در حالی است که عباس معمارنژاد معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی  احتمال داد که واحدهای صندوق قابل معامله بورسی بعدی که بسته به این‌که کارهای اجرایی کدام ETF زودتر انجام شود، یا ETF پالایشی خواهد بود یا ETF فلزی و خودرویی خواهد بود.

این ابهامات در حالی است که هنوز زمان دقیق و مشخصی هم برای عرضه صندوق‌ها اعلام‌نشده است. معمارنژاد گفته که این عرضه این صندوق به همراه مابقی دارا یکم  اواخر تیر یا اوایل مردادماه ارائه خواهد شد.

به گفته معاون امور بیمه و بانک وزارت امور اقتصادی و دارایی سقف خرید صندوق‌های دارا دوم  ۵ میلیون تومان است.

وی در توضیح این نکته که در مورد اینکه بعد از عرضه واحدهای صندوق واسطه‌گری مالی یکم موسم به ETF مالی، بقیه سهام دولت چه شد، گفت: با فروش واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری مالی یکم در مرحله اول ۵٫۸ هزار میلیارد تومان پول از مردم جمع‌آوری  و به خزانه واریز شد.

او گفته که بررسی‌های برای  بقیه واحدهای مانده صندوق واسطه‌گری مالی در حال انجام است که مابقی سهام دولت در بانک‌های تجارت، بانک ملت و بانک صادرات و  بیمه البرز و بیمه اتکایی امین عرضه شود.

معمار نژاد با تاکید بر این‌که مجوزهای لازم دراین‌باره گرفته‌شده است، گفت: باوجود مجوزها فقط باید فرایند اجرایی آن تعریف شود که افراد با کد ملی بتوانند تا سقف ۵ میلیون تومان از واحدهای صندوق واسطه‌گری مالی یکم با تخفیف دریافت کند و کسانی که قبلا این واحدها را در سقف ۲ میلیون تومان خریده‌اند، بتوانند تا ۳ میلیون تومان دیگر هم از واحدهای جدید صندوق واسطه‌گری مالی یکم خریداری کنند.

معاون وزیر اقتصاد خرید این واحدها از طریق درگاه‌های بانک‌ها و کارگزاری‌های بورس ممکن‌ است. وی با اشاره به بازده ای 170درصدی صندوق دارایکم گفت: ارزش باقیمانده صندوق واسطه‌گری مالی یکم ۲۵ هزار میلیارد تومان است و با توجه به این‌که در عرضه قبلی واحدهای این صندوق هر واحد ۱۰ هزارتومانی که به مردم فروخته شد، اکنون به قیمت روز ۲۷ هزار تومان معامله می‌شود، پیش‌بینی می‌شود مردم دوباره از خرید واحدهای این صندوق استقبال کنند.

کد خبر: ۲۹٬۱۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha