۲۴ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۴
فناوری اطلاعات رکن اصلی بهبود فضای کسب‌وکار است؛ حمایت از کسب‌وکارهای حوزه فاوا در استان سمنان
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

فناوری اطلاعات رکن اصلی بهبود فضای کسب‌وکار است؛ حمایت از کسب‌وکارهای حوزه فاوا در استان سمنان

سمنان- امروزه با تقویت و گسترش زیرساخت‌های ارتباطی، کسب‌وکارهای اینترنتی نیز جایگاه ویژه‌ای در بازار کار به دست آوردند و اکنون حمایت از کسب‌وکارهای حوزه فاوا به‌عنوان یک ضرورت در جامعه احساس می‌شود.

بازار، گروه استان‌ها: با تقویت زیرساخت‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات در کشور بسیاری از جوانان به‌سوی ایجاد کسب‌وکارهای اینترنتی ترغیب شدند و از این راه کسب درآمد می‌کنند.

اما از سویی دیگر شیوع کرونا در کشور فرصت خوبی را برای ایجاد تحولی عظیم در حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی فراهم کرد و منجر به تقویت فعالیت استارتاپ ها و بهبود فضای کسب‌وکار اینترنتی شد؛ اما فعالان این حوزه با مشکلاتی نیز مواجه هستند که رفع این مشکلات نقش مؤثری در رونق اشتغال و اقتصاد ایفا می‌کند.

حمایت از کسب‌وکارهای نوین و اینترنتی در استان سمنان نیازمند ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی و تقویت آن‌ها است و این مهم‌ترین مطالبه فعالان این بخش است؛ دراین‌باره با سید یاسر حسن‌پور مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سمنان به گفتگو نشستیم.

* چه اقداماتی برای حمایت از کسب‌وکارهای حوزه فاوا در استان انجام‌شده است؟
کارگروه حمایت از کسب‌وکارهای حوزه فاوا در استان سمنان باهدف بهره‌گیری از پتانسیل و ظرفیت‌های دستگاه‌های تابعه وزارت ارتباطات تشکیل‌شده است که پیگیری اجرای طرح بوم واره در استان و حل چالش‌ها و خدمت‌رسانی بهتر به شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات در دستور کار این کارگروه قرار گرفت؛ این در حالی است که ادارات کل ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌توانند نقش زیادی در توسعه و پیشرفت حوزه فناوری اطلاعات در استان‌ها داشته باشند.

* طرح بوم واره چه طرحی است؟
طرح بوم واره در استان، امکان حل چالش‌ها و خدمت‌رسانی به شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات را ایجاد می‌کند و اساس کار آن حمایت از شرکت‌های بزرگ و کوچک حوزه فناوری اطلاعات است.

 در مرحله اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی و حمایت از کسب‌وکارهای نوپا با مشکلاتی مواجه بوده‌ایم که با بهره‌گیری از پتانسیل و ظرفیت‌های هر یک از دستگاه‌های تابعه وزارت ارتباطات و اجرای طرح بوم واره بخشی از این مشکلات رفع شد.

* از نقش فناوری اطلاعات در ایجاد توسعه پایدار و بهبود فضای کسب‌وکار بگویید
استفاده از خدمات قابل‌ارائه توسط تمام دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت به‌عنوان سبد حمایتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فعال در حوزه فناوری اطلاعات لازم و ضروری است و شناسایی و تجمیع خدماتی که  هر یک از دستگاه‌های تابعه می‌توانند در جهت حمایت، تسهیل و توسعه کسب‌وکارهای بومی ارائه دهند و هم‌افزایی خدمات قابل‌ارائه، می‌تواند گامی مؤثر در جهت بهبود فضای کسب‌وکار و حل چالش‌های آن‌ها باشد.

دراین‌بین نقش فناوری اطلاعات به‌عنوان معیاری برای سنجش میزان توسعه‌یافتگی جوامع وبرتری در عصر حاضر بسیار مشهود است و امروزه فناوری اطلاعات، همپای حوزه ارتباطات و حتی در جایگاهی گسترده‌تر از آن در تمامی عرصه‌های اجتماعی و به‌ویژه در ایجاد کسب‌وکار و فرصت‌های شغلی می‌تواند سبب رشد و پویایی اقتصاد دانش‌بنیان و تجارت الکترونیک شود.

* چه بسترهایی برای رونق کسب‌وکارهای نوین فراهم‌شده است؟
طرح سکوی تجارت الکترونیک پست با عنوان اختصاری «ستاپ» با محوریت ایجاد بستر لازم برای رونق کسب‌وکارهای نوین در استان سمنان اجرایی می‌شود و زمینه گسترش فعالیت مشاغل اینترنتی در استان به‌تبع اجرای این طرح فراهم خواهد شد.

حمایت از شرکت‌های فعال در حوزه تجارت الکترونیک و ایجاد اشتغال با استفاده از خدمات ارزش‌افزوده پستی، ارائه خدمات به تولیدکنندگان و ارائه‌دهندگان محصولات جهت فروش، تبلیغات، بازاریابی، جلب و جذب مشتری و ارائه خدمات پس از فروش ازجمله رویکردهای مهمی است که در اجرای این طرح دنبال می‌شود.

با اجرای این طرح بخش خصوصی می‌تواند از امکانات مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سطح استان استفاده کند و این در حالی است که تجهیزاتی شامل زیرساخت‌ها، ناوگان حمل‌ونقل و شبکه مویرگی  توزیع پست استان برای توسعه تجاری کاربردهای بسیاری دارد.

بسته‌های پیشنهادی در طرح‌ حمایتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موسوم به ایران نوآفرین از دیگر اقدامات حمایتی این نهاد از کسب‌وکارهای اینترنتی است که می‌توانند سرویس‌های پستی  و همچنین سرویس برخط استعلام نشانی استاندارد و مکان محور را با تخفیف‌های مناسبی دریافت کنند.

* زیرساخت‌های ارتباطی در استان سمنان چگونه است؟
تمام شهرهای استان زیرپوشش نسل سه و چهار تلفن همراه هستند و سال گذشته در استان سمنان علیرغم محدودیت‌ مالی با گذر از تحریم‌های یک‌جانبه، در بخش‌های مختلف ارتباطات و فناوری اطلاعات با پیشرفت‌ها و دستاوردهای قابل‌توجهی همراه بود تا پیش درآمدی برای شروع سال جدید با عنوان سال جهش تولید باشد.

این در حالی است که سال گذشته ازلحاظ توسعه شاخص‌ها در حوزه‌های گوناگون ارتباطی به‌ویژه بحث زیرساخت‌ها، پیشرفت‌هایی قابل‌توجهی را شاهد بود و این مهم را مردم به‌خوبی احساس کردند.

توسعه و راه‌اندازی سایت‌های LTE در مناطق شهری، روستایی و جاده‌ای با سرمایه‌گذاری ۳۴۱ میلیون ریال توسعه و راه‌اندازی سایت‌های ۳G و ۴G در مناطق شهری و جاده‌ای با سرمایه‌گذاری ۷۹۱ میلیارد و ۶۴۰ میلیون ریال ازجمله پروژه‌های مهمی است که در سطح استان سمنان اجرا و افتتاح‌شده است.

پروژه توسعه ظرفیت شبکه انتقال به میزان ۹ گیگابایت بر ثانیه با سرمایه‌گذاری ۲۹ میلیارد و ۵۴۰ میلیون ریال، توسعه شبکه فیبر نوری در استان، نصب و راه‌اندازی تجهیزات مربوط به POTS، نصب و راه‌اندازی سوئیچ پرظرفیت دیتا، ADSL و افزایش ظرفیت دیتا با سرمایه‌گذاری ۱۲۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال از دیگر طرح‌های افتتاحی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان سمنان است.

* وضعیت اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات چگونه است؟
با توجه به‌ضرورت اجرای ماده ۶۷ قانون برنامه ششم توسعه بنی بر توسعه زیرساخت‌های خدمات الکترونیکی در مناطق محروم و روستایی کشور و پیگیری جدی وزیر ارتباطات، در حال حاضر ۸۹ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان سمنان به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند.

افزایش ضریب نفوذ دسترسی به شبکه ملی اطلاعات و شبکه اینترنت پرسرعت انجام‌شده است که پروژه هوشمند سازی مدارس روستایی نمونه‌ای از این اقدامات مهم است.

در سال تحصیلی جدید به علت  بحران شیوع ویروس کرونا، نیاز به ارتباط مجازی بین دانش‌آموز و معلم و خدمات آموزش آنلاین، بیش‌ازپیش دیده می‌شود با تکمیل پروژه اتصال مدارس روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات در سطح استان، این نیاز برطرف شده و دانش‌آموزان روستاهای متصل به شبکه ملی اطلاعات می‌توانند به‌صورت مجازی تحصیل‌کرده و از خدمات متنوع قابل‌ارائه در این بستر بهره‌مند شوند.

شمار روستاهایی که در استان به این بستر دسترسی دارند به ۳۷۹ روستا رسید و این طرح با مشارکت و سرمایه‌گذاری مشترک وزارت ارتباطات و شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل دو میلیارد و ۵۰ میلیون تومان اجرا شد.

* چه تعداد مدرسه روستایی در استان از اینترنت برخوردار هستند؟
طرح هوشمند سازی مدارس با استفاده از فنّاوری ADSL و همکاری شرکت مخابرات منطقه سمنان اجرا می‌شود و تاکنون ۱۵۰ مدرسه روستایی استان به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت متصل شدند.

توسعه زیرساخت‌های خدمات الکترونیکی در مناطق محروم و روستایی و همچنین انعقاد تفاهم‌نامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با وزارت آموزش‌وپرورش به‌منظور افزایش ضریب نفوذ اتصال در دستور کار قرار دارد.

ارائه سرویس‌های موردنیاز مابقی مدارس روستایی که قابلیت اتصال با فنّاوری ADSL را ندارند بر اساس برنامه زمان‌بندی‌شده و از طریق ظرفیت اپراتورهای همراه انجام خواهد شد.

این طرح تا پایان مردادماه سال جاری ادامه خواهد داشت و برنامه هوشمند سازی مدارس یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها در راستای تحقق دولت الکترونیک در کشور به شمار می‌رود و کاهش شکاف دیجیتالی و بهبود بسترهای ارتباطی در مناطق کمتر توسعه‌یافته روستایی در اولویت برنامه‌های وزارتخانه و اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سمنان قرار دارد.

کد خبر: ۲۹٬۱۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha