۲۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸
اقتصاد ژاپن کوچک می شود
در نتیجه شیوع کرونا؛

اقتصاد ژاپن کوچک می شود

نتایج یک نظرسنجی نشان داد، در نتیجه شیوع ویروس کرونا، اقتصاد ژاپن با سریعترین سرعت در چند دهه اخیر کوچک خواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از صدا و سیما، نتایج یک نظرسنجی در روز جمعه نشان داد، اقتصاد ژاپن تا مارس سال ۲۰۲۱ با سریعترین روند در چند دهه کوچک می‌شود و دولت را وادار خواهد کرد یک بسته محرک اقتصادی را برای کاهش دادن پیامدهای منفی شیوع ویروس کرونا تدوین کند.

بسیاری از پاسخ دهندگان به این نظرسنجی پیش بینی کردند گام بعدی سیاست‌های بانک مرکزی ژاپن توسعه محرک‌های اقتصادی خواهد بود البته آن‌ها معتقد نبودند شیوع کرونا امسال در بخش بانکی ژاپن بحران ایجاد می‌کند.

پیش بینی می‌شود اقتصاد ژاپن به عنوان سومین اقتصاد بزرگ دنیا در این سال مالی ۵.۳ درصد کوچک شود. نظرسنجی انجام شده از بیش از ۳۰ اقتصاددان بین روزهای سوم تا نهم ژوئیه نشان می‌دهد اقتصاد ژاپن در مقایسه با داده‌های در دسترس در سال ۱۹۹۴ بیشترین کاهش را داشته است.

بر اساس این نظرسنجی اقتصاد ژاپن سال آینده ۳.۳ درصد رشد خواهد کرد. این نظرسنجی نشان می‌دهد اقتصاد ژاپن پس از کاهش ۲۳.۹ درصدی در سه ماهه دوم که در ژوئن پایان یافت، در سه ماهه کنونی در تقویم سال ۲۰۲۰, ۱۰ درصد رشد خواهد داشت.

آتسوشی تاکِدا اقتصاددان برجسته در موسسه تحقیقاتی ایتوچو گفت دو تا سه سال طول خواهد کشید تا فعالیت‌های اقتصادی در ژاپن به سطح عادی بازگردد، زیرا بازارهای خارجی احتمالا همچنان بابحران شیوع کرونا مواجه خواهند بود.

دو سوم از اقتصاددانانی که در این نظرسنجی شرکت کرده اند، انتظار دارند ژاپن امسال بسته محرک دیگری را برای کاهش مشکلات شرکت‌ها و خانواده‌ها تدوین کند. تا کنون ژاپن دو بسته محرک اقتصادی به ارزش ۲.۲ تریلیون دلار ارائه کرده است.

آراتا اوتو اقتصاددان بازار در سوسایت جنرال سکیوریتیز ژپن (Societe Generale Securities Japan) انتظار دارد بسته محرک اقتصادی دیگر در حدود ۱ تا ۲ درصد تولیدناخالص داخلی ژاپن خواهد بود.

در سراسر دنیا، بیش از ۱۲ میلیون نفر به ویروس کرونا مبتلا شده اند و بیش از نیم میلیون نفر بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده اند. در ژاپن بیش از ۲۱ هزار نفر به کرونا مبتلا شده اند و بیش از ۹۰۰ نفر جان خود را از دست داده اند.

بیش از ۹۰ درصد از اقتصاددانانی که در این نظرسنجی شرکت کرده اند، معتقد بودند سیاست‌های حمایتی برای شرکت‌هایی که بیشترین آسیب را دیده اند باید برای مقابله با نگرانی‌ها درباره سیستم مالی ژاپن کمک کند.

۲۶ نفر از اقتصاددانانی که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند، در پاسخ به سوالی درباره گام بعدی بانک مرگزی ژاپن گفتند انتظار دارند بانک مرکزی ژاپن محرک‌های اقتصادی را توسعه می‌دهند و ۱۸ نفر از آن‌ها گفتند تدوین این بسته محرک اقتصادی در امسال رخ می‌دهد و ۵ نفر هم پیش بینی کردند این اقدام سال آینده انجام می‌شود.

منابع گفته اند، انتظار می‌رود بانک مرکزی ژاپن در ارزیابی نرخ (سود) در این هفته دیدگاه خود را درباره احیای تدریجی اقتصاد از آسیب‌های ناشی از شیوع کرونا حفظ می‌کند هرچند نگرانی‌ها درباره موج دوم شیوع کرونا وجود دارد.

کد خبر: ۲۸٬۹۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha