۲۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۶
درخواست افزایش قیمت خودرو به جریان افتاد/ موافقت آقای سرپرست با گرانی دوباره ماشین
چرا پراید ۹۰ میلیونی دیگر شوکه کننده نیست؟

درخواست افزایش قیمت خودرو به جریان افتاد/ موافقت آقای سرپرست با گرانی دوباره ماشین

با وجود گذشت حدود دو ماه از ممنوعیت درج قیمت در فضای مجازی و رشد تولید و برنامه پیش فروش، افزایش قیمت خودرو ادامه دارد. فعالین بازار می گویند در صورت ادامه روند رشد قیمت دلار  و صدور مجوز گرانی از طرف شورای رقابت، باید منتظر قیمت های خیره‌کننده‌ای در بازار خودرو بود.

بازار؛ گروه صنعت: با وجود اینکه کمتر از دو ماه از آخرین تغییرات قیمتی خودرو سپری نشده، درخواست دوباره گرانی ماشین به جریان افتاده است. یک مقام مسئول در صنعت خودروسازی که نخواست نامش فاش شود، به بازار گفت: قیمت ارز مصرفی خودروسازان از ۱۱ هزار تومان در اسفند پارسال حالا به بالای ۲۰ هزار تومان افزایش یافته و بهای مواد اولیه هم متناسب با بهای دلار چند برابر شده است. در چنین شرایطی تولید با قیمت‌های قبلی برای خودروسازان ممکن نبود و طی درخواستی خواهان تغییر قیمت محصولات خود شده‌اند.

 درخواستی که فعالین این صنعت می‌گویند که سرپرست جدید ساختمان سمیه هم به دنبال اجرایی شدن آن است. مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازی به بازار می‌گوید: آقای وزیر کاملا در جریان قیمت تمام شده تولید خودرو در کشور بوده و قبول دارند که ادامه تولید با قیمت‌های فعلی حاصلی جز زیان و ورشکستگی بیشتر خودروساز و به تبع آن زنجیره تامین ندارد.

البته این تنها فعالین این صنعت نیستند که حالا به دنبال گرانی دوباره خودروهای داخلی هستند.  دو روز پیش بود که مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صنعت تلویحا موافقت مسئولان وزارت صمت با گرانی خودرو را اعلام کرد: «وزارت صمت با منطقی کردن قیمت خودرو موافق بوده و در حال دنبال کردن این موضوع است چرا که قیمت ورودی و خروجی صنعت خودرو تطابق ندارد و معتقدیم قیمت خودرو برای تداوم موضوع تولید اشتغال زایی و جلوگیری از خروج ارز از کشور باید منطقی شود.»

از آن سو رضا شیوا رئیس شورای رقابت هم گفته که خودروسازان مجاز هستند که هر ۳ ماه یک بار درخواست تغییر قیمتی خود را به این شورا ارسال و بر اساس مستندات جدید در رابطه با قیمت تمام شده محصولات تصمیم گیری کرد.

در حال حاضر بسیاری از فروشنده‌ها منتظر تعیین تکلیف دوباره قیمت خودرو هستند. فعالین بازار می‌گویند: در صورتی که دولت فکری برای بازار ارز نکند و خودروسازان به خواست خود برای گرانی محصولات دست پیدا کنند، بار دیگر قیمت‌های نجومی‌ را در بازار شاهد خواهیم بود

بازار در انتظار قیمت‌های جدید
اما در حالی مسئولان به دنبال افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو  هستند که قیمت‌ها در بازار آزاد دوباره سر به فلک گذشته است. با این تفاوت که دیگر مردم از شنیدن خبر پراید ۹۰ میلیونی خیلی متعجب نشده و به نابسامانی در بازار خودرو عادت کرده‌اند. فعالین بازار می‌گویند به دنبال افزایش قیمت دلار حتی بسیاری از فروشندگان حتی با این قیمت‌ها هم دیگر راضی به فروش نیستند. به گفته آنها، هرگاه قیمت ارز و سکه بالا می‌رود کمی ‌بعدتر شاهد رشد شدید قیمت‌ها در بازار خواهیم بود. ضمن اینکه زمزمه‌هایی هم از تغییر قیمت کارخانه محصولات ایران خودرو و سایپا نیز به گوش می‌رسد.

به گفته یکی از فعالان بازار، بسیاری از فروشنده‌ها منتظر هستند تا ببینند ایران خودرو و سایپا تا چه اندازه قیمت محصولات خود را افزایش می‌دهند و روند صعودی قیمت دلار تا کی ادامه خواهد داشت تا بتوانند قیمتی متناسب با این دو فاکتور برای محصولات خود ارائه دهند.

نادری بر این باور است، در صورتی که دولت فکری برای بازار ارز نکند و خودروسازان به خواست خود برای گرانی محصولات دست پیدا کنند، بار دیگر قیمت‌های نجومی‌ را در بازار شاهد خواهیم بود.

 تولید خودرو از ابتدای امسال تا کنون ۱۷ درصد رشد کرده و تحویل ماشین به مشتریان هم ۳۳ درصد بیشتر شده است. همچنین  تعداد خودروهای ناقص کف کارخانه که در مدت مشابه سال گذشته ۱۸۳ هزار دستگاه بوده حالا تنها ۹۳ هزار دستگاه است که نشان دهنده افت حدود ۴۸ درصدی است

پیدا کنید، عامل گرانی خودرو را!؟
بر اساس آخرین آماری که مسئولان وزارت صمت اعلام کرده‌اند میزان تولید خودرو از ابتدای امسال تا کنون ۱۷ درصد رشد کرده و تحویل ماشین به مشتریان هم ۳۳ درصد بیشتر شده است. از آن طرف طبق آمارهای اعلامی ‌از طرف صادق نیارکی معاون وزیر صمت تعداد خودروهای ناقص کف کارخانه که در مدت مشابه سال گذشته ۱۸۳ هزار دستگاه بوده حالا تنها ۹۳ هزار دستگاه است که نشان دهنده افت حدود ۴۸ درصدی است. با این اوصاف تولید این روزها در شرایط بهتری نسبت به گذشته قرار دارد و نمی‌توان گرانی‌های این روزهای بازار را گردن کاهش تولید انداخت.

البته مسئولان وزارت صمت دلال‌ها و واسطه‌ها را متهم اصلی افزایش قیمت‌ها می‌دانند. متهمانی که برای مقابله با آنها درج قیمت خودرو در فضای مجازی غیر قانونی اعلام شد. حالا با گذشت حدود دو ماه از این ممنوعیت، بازار خودرو کماکان بر موج رشد قیمت سوار شده و فعلا کوتاه‌ بیا هم نیست. به نظر می‌رسد که عامل گرانی خودرو را در جای دیگر باید جست.

ندری اقتصاددان: تصور دولت این بود که با ورود نقدینگی به بازار سرمایه و رشد بورس، التهابات دیگر بازارهای را می‌تواند کنترل کند. این درحالی است که تمامی ‌بازارها به یکدیگر وصل بوده و رفتاری متناسب با هم از خود نشان می‌دهند

تورم قربانی خروج از رکود شد
بازارها یکی پس از دیگر در حال ثبت رکوردهای جدید هستند. متوسط قیمت هر مترمربع خانه ظرف ۳ ماه رشد بیش از ۵ میلیون تومانی را تجربه کرده و از آن طرف سکه در آستانه ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قرار گرفته است. ارزی که روزگاری رسیدن قیمت آن به ۲۰ هزار تومان ترس به جان بسیاری می‌انداخت، حالا از مرز ۲۲ هزار تومان گذشته است. در بازار خودرو هم با وود اینکه آمارهای اعلامی ‌از افزایش تولید و عرضه خودرو حکایت می‌کند، تب تند رشد قیمت‌ها هنوز فروکش نکرده است.

بسیاری از کارشناسان دلیل اصلی رشد قیمت‌ها را نقدینگی می‌دانند.  بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی میزان نقدینگی کشور تا پایان بهار امسال به ۲۶۵۱ هزار میلیارد تومان رسیده است که این رقم نسبت به بهار سال ۹۸ معادل ۳۳.۹ درصد رشد داشته است. با این وجود عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی مدعی است که اجازه نداده است که رشد نقدینگی به افزایش تورم در کشور منجر شود.

کامران ندری اقتصاد دادن که معتقد است دولت کنترل تورم را فدای ایجاد رونق کرده است، در اینباره به بازار می‌گوید: تصور دولت این بود که با ورود نقدینگی به بازار سرمایه و رشد بورس، التهابات دیگر بازارهای را می‌تواند کنترل کند. این درحالی است که تمامی ‌بازارها به یکدیگر وصل بوده و رفتاری متناسب با هم از خود نشان می‌دهند.

او که معتقد است اولویت اصلی دولت در شرایط فعلی باید کنترل تورم باشد، ادامه داد: سیاست‌های بانک مرکزی در ماه‌های گذشته تنها به تورم بیشتر دامن زده است. در واقع در حال حاضر نه تنها خبری از ایجاد رونق در اقتصاد نیست بلکه در مسیر رسیدن به ابرتورم قرار گرفته‌ایم.

مدرس خیابانی سرپرست وزارت صمت: افزایش قیمت خودرو در ماه‌های نخست سال ناشی از شکاف میان عرضه و تقاضا بود که این شکاف با اجرای طرح‌های پیش فروش و فروش فوری و بیشتر شدن تحویل خودرو در سه ماهه نخست سال تاحدودی کاهش یافت

ابراز رضایت آقای سرپرست از وضعیت بازار
آشفتگی بازار خودرو که آتشش گریبان رضا رحمانی وزیر قبلی ساختمان سمیه را گرفته، به نظر می‌رسد که حالا حالا درست شدنی نیست. هر چند که سرپرست جدید وزارت صمت بر این باور است که وضعیت بازار خودرو بهتر شده است. حسین مدرس خیابانی به تازگی اعلام کرده که افزایش قیمت خودرو در ماه‌های نخست سال ناشی از شکاف میان عرضه و تقاضا بود که این شکاف با اجرای طرح‌های پیش فروش و فروش فوری و بیشتر شدن تحویل خودرو در سه ماهه نخست سال تاحدودی کاهش یافت.

او با بیان اینکه با محدودیت‌های در نظر گرفته شده برای ثبت نام در طرح‌های پیش فروش خودرو متقاضیان واقعی در قرعه کشی شرکت کردند، افزود: گرانی خودرو در روزهای اخیر ماحصل افزایش شاخص‌های کلان اقتصادی است زیرا این شاخص‌ها بر قیمت مواد اولیه تولید و سایر نهاده‌ها اثرگذار است.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است با کاهش شاخص‌های کلان اقتصادی مانند ارز، قیمت خودرو نیز کاهش می‌یابد.

حالا باید منتظر ماند و دید که سکاندار جدید ساختمان سمیه از پس از کنترل بازار خودرو برمی آید یا  اینکه وعده‌های او هم همچون همتای سابق خود هیچ گاه عملیاتی نمی‌شود.

کد خبر: ۲۸٬۹۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مینا IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
      0 0
      خیلی جالبه که خودتون قیمت کارخونه رو افزایش میدین بعد وعده کاهش قیمت تو بازار رو میدین بخدا ما دیگه از گرون شدن ناراحت نمیشیم از دروغ خسته شدیم ...