۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷
سرایت عادتهای بد خودروسازها به صنایع فولادی/ دولت درک درستی از معادن ندارد
در گفت‌وگو تفصیلی با بازار مطرح شد

سرایت عادتهای بد خودروسازها به صنایع فولادی/ دولت درک درستی از معادن ندارد

رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران، گفت: دولت نباید عادت‌های بدی که در گذشته برای خودروسازی کشور مرسوم بوده را برای صنایع دیگر به کار گیرد وبا توجه به شرایط جدید تحریم ها باید به مدل های جدید صادرات تن بدهد.

بازار- محمد فکوری: مهرداد اکبریان اظهار کرد: معادن سنگ آهن ایران از حدود ۱۸ سال پیش یعنی از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۸ همواره در حال سوددهی بوده‌اند که عمده این رشد و سوددهی حاصل از صادرات این محصول از کشور بوده، از این رو بازار داخلی نقش خود را از سال ۱۳۹۲ به بعد ایفا کرده و قبل از سال ۱۳۹۲ هر توسعه‌ای که در بخش معدن شاهد بودیم بر پایه بازار صادراتی بوده است.

رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران، در گفت و گو با خبرنگار بازار افزود: از سال ۱۳۹۲ بازار داخلی با دخالت دولت در جهت تکمیل زنجیره فولاد به ترویج فرهنگ تولید کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی و مواد مورد نیاز در زنجیره فولاد پرداخته و چون رشد در همه سطوح متوازن نبوده و اهتمام لازم را در برخی بخش‌ها نداشته است در این راه با مشکلات جدی مواجه شده است.

افزایش ظرفیت تولید کندله و کنسانتره در کشور

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر تولید گندله و کنسانتره خوبی در کشور انجام شده است به صورتی که کشور در سال ۹۷، ظرفیت تولید ۴۳ میلیون تن کنسانتره و ۳۵ میلیون تن گندله را داشته که این ارقام تا پایان امسال به ۵۴ میلیون تن کنسانتره و حدود ۳۹ میلیون تن گندله خواهد رسید و در پایان سال ۱۳۹۹ این اعداد به ۶۱ میلیون تن گندله و حدود ۶۰ میلیون تن کنسانتره افزایش خواهد یافت.

اکبریان افزود: این اعداد در مقابل سال ۹۲، افزایش بسیار چشمگیر را تجربه کرده اما باید گفت این رشد در همه بخش‌ها یکسان نبوده و معادن کشور از این رشد عقب ماندند و همانطور که در جریان هستید شروع به کار معدن از اکتشاف اولیه تا بهره برداری تماما از راه بروکراسی دولتی می گذرد که سختگیری‌های بی مورد وزارت صمت در بخش معدن باعث شده، تولید پشتوانه که همان بهره برداری از معادن در جهت برقراری توازن در زنجیره تولید است، ضعیف شود که نگرانی‌هایی از کمبود برخی محصولات در چرخه قابل لمس است.

وی تصریح کرد: فعال سازی معادن بهتراست در اختیار کنسرسیوم‌های موفق که عملکرد ثابت و قابل قبولی در گذشته دارند؛ قرار گیرد.

کمبود سنگ آهن نتیجه سوء مدیریت شرکت‌های فولادی

رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران، با بیان اینکه نبود و کمبود محصولی مانند سنگ آهن برای شرکت‌های بزرگ فولادی نشان از مدیریت و برنامه‌ریزی نادرست این شرکت‌ها بوده است، گفت: در این حوزه اشکالی متوجه بخش معدن نبوده و حال اگر بخواهیم به هر قیمتی این شرکت‌ها را تامین کنیم لازمه آن تشکیل کارگروه‌های کوچک تامین با حضور افرادی که می‌توانند مواد مورد نیاز این شرکت‌ها را تامین کنند و کارشناسان شرکت‌ها، بوده و انجمن‌ هم می‌تواند به عنوان تشکل‌ تخصصی بر این موضوعات مدیریت داشته باشد.

این فعال بخش معدن ادامه داد: موضوع دیگری که قابل توجه است وجود مکانیزم قیمت‌گذاری بوده که باید با توجه به عرضه و تقاضا تایین شود و اگر اینگونه نباشد یکی از طرفین احساس ضرر می کند و دولت باید مکانیزم عرضه و تقاضا را فعال کند و شفاف سازی قیمت را انجام دهند زیرا قیمت‌ها در سال‌های اخیر فراز و فرود فراوانی داشته است.

وی اظهار کرد: دخالت دولت در قیمت‌گذاری به حالت دستوری باعث می‌شود تعادل بازار از بین برود و یک یا دو طرف معامله احساس ضرر می‌کنند لذا دولت باید با برنامه ریزی دقیق  از قیمت‌گذاری دستوری و دخالت در مکانیزم عرضه و تقاضا دست بردارد و به درک درستی از فعالیت معادن برسد

اکبریان درباره وضعیت فعلی ماشین‌آلات و تکنولوژی در معادن سنگ آهن، بیان کرد: وضعیت تکنولوژی معادن و ماشین‌آلات در معادن سنگ آهن بسیار سطحی بوده و همچنان معادن با ماشین‌آلات قدیمی و چندین ساله به فعالیت خود ادامه می‌دهند و با توجه به تحریم‌ها و عدم ورود ماشین‌آلات با تکنولوژی روز به معادن کشور استفاده از روش‌های نوین در معادن امکان‌پذیر نبوده است.

انتقاد انجمن سنگ آهن از وزارت صمت

رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران با انتقاد از سیاست‌ سال‌های اخیر دولت و وزارت صمت در ارتباط با تولید، صادرات و معادن سنگ آهن کشور، اظهار کرد: با توجه به سیاست‌هایی که دولت و وزارت صمت در ۲ سال‌ اخیر برای سنگ آهن اتخاذ کرده قیمت تمام شده تولید این کالا افزایش یافته و متعاقبا قیمت این محصول صادراتی تا حد زیادی بالا رفته و برخی معادن کوچک، دچار کاهش تولید و یا تعطیلی شده‌اند.

معادن کوچک دیگر توجیه اقتصادی ندارند

وی تصریح کرد: قیمت تمام شده در واحدهای کوچک بسیار بالاتر از واحدهای بزرگ مقیاس بوده و برآوردها نشان می‌دهد که قیمت تمام شده واحدهای بزرگ، حدود ۳۰درصد کمتر از واحدهای کوچک بوده و با توجه به فشارهای نهادهای دولتی حدود ۳۰ درصد دیگر به این قیمت‌ها اضافه شده که با توجه به بالا رفتن ۶۰درصدی قیمت‌ تمام شده در معادن کوچک عملا توجیه اقتصادی برای فعالیت این معادن وجود ندارد.

این فعال بخش معدن با اشاره به سرعت بالای راه اندازی واحدهای تولید فولاد در کشور، بیان کرد: سرعت بالای راه اندازی واحدهای تولید فولاد توسط دولت، سرمایه‌های کشور را با سرعت بالا به فولاد تبدیل می‌کند و اگر نتوانیم مدیریت درستی برای این حجم از تولید داشته باشیم این سرمایه‌ها را هدر داده‌ایم.

وزارت صمت باید به سراغ پلن C برود

اکبریان ادامه داد: با توجه به تحریم‌های چند باره شرکت‌های فولادی به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک عملا دست فولاد کشور از صادرات کوتاه خواهد شد و وزارت صمت برای این موضوع باید به سراغ پلن C برود زیرا پلن A و B برای مواقع معمولی و خاص بوده اما در حال حاضر کشور در وضعیت اضطرار قرار دارد که یک روش جدید برای تولید و صادرات را می‌طلبد.  

عادت بد خودروسازی را به سایر صنایع منتقل نکنیم

رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران در پایان تاکید کرد: دولت نباید عادت‌های بدی که در گذشته برای خودروسازی کشور مرسوم بوده و به شکست انجامیده را در صنایع دیگر به کار گیرد و تولید بی وقفه فولاد بدون در نظر گرفتن زیر ساخت‌ها و مسائل مرتبط، مانند تولید خوردو، بدون در نظر گرفتن راه و ایمنی جاده ها در سال‌های گذشته بوده است که دولت باید از این امر دوری کند.

 گفتنی است ایران در سال جاری رتبه نهم ذخایر سنگ آهن در جهان را دارد و ۲ درصد ذخایر جهانی سنگ آهن در ایران قرار دارد، جداول آماری دوره ۹ ماهه سال ۱۳۹۷، نشان می دهد که میزان استخراج سنگ آهن خام بالغ بر ۴۸ میلیون و ۷۵۹ هزار و ۹۸۶ تن، تولید سنگ آهن ۲۷ میلیون و ۳۱ هزار و ۶۸۹ تن و محصول ارسالی برای مصرف ۲۶ میلیون و ۹۷۳ هزار و ۴۸۶ تن بود.    

کد خبر: ۲٬۸۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha