۲۰ تیر ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۲
۴۰درصد ظرفیت مالیات ستانی کشور خالی است/ گرفتن مالیات از بورس منطقی نیست
کارشناس مطرح مالیاتی در گفتگو با «بازار» :

۴۰درصد ظرفیت مالیات ستانی کشور خالی است/ گرفتن مالیات از بورس منطقی نیست

غیبی پور، کارشناس مالیات می گوید: درآمدهای مالیاتی از چرخه اقتصاد کشور بسیار کم است و قابلیت افزایش ۴۰ درصدی دارد.

بازار گروه بانک و بیمه:‌ نبود زیرساخت های قوی و توجه به بخش مالیات در اداره امور کشور همچنین وجود اقتصاد زیر زمینی گسترده موجب شده است که درآمدهای مالیاتی کشوربه نسبت فعالیت های اقتصادی، رضایت بخش نباشد. هر چند شرایط تحریم و برورشیوع بیماری کرونا امسال مشکلاتی را هم برای صاحبان مشاغل و هم دولت دربخش مالیات ایجاد کرد اما ایران از ظرفیت بالایی درفعالیت های اقتصادی برخوردار است ولی سهم کمی از درآمد مالیاتی به نسبت تولید ناخالص داخلی دارد.
 

زیر ساخت های اخذ مالیات از عایدی سرمایه مهیا نیست
سیاوش غیبی پور اقتصاددان و کارشناس مطرح مالیات در گفتگو با «بازار» درباره برخی سیاست ها نسبت به کسب مالیات از مشاغل نظیر کسب مالیات ازعایدی سرمایه، گفت: اگر چه رویکرد مالیات ستانی از عایدی سرمایه رویکرد درستی است اما در عمل جمیع جهات آن باید در نظر گرفته شود، چرا که هنوز زیرساخت های چنین طرحی در کشور مهیا نیست و این طرح با توجه به برخورداری از زوایای وسیع در صورت اجرا برای دولت نمی تواند نان آور باشد چرا که با کیفیت زندگی مردم سر و کار دارد.
وی به برخی اظهار نظرها درخصوص مالیات ستانی از معامله گران در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: بورس بازاری شفاف و رسمی است و ورود نقدینگی به این بازار به سود اقتصاد کشور است چرا که مانع از ورود سرمایه ها و نقدینگی به بازارهای سفته بازی می شود. بازارهایی که معاملات زیادی درآن صورت می گیرد اما هیچ عایده ای برای دولت ندارد بلکه مشکل آفرین نیز هست زیرا سفته بازیها در بازارهای غیر رسمی افزایش قیمت ها را در بازار بدنبال دارد.


رویکرد غلط مالیات ستانی از فعالان بوس
این کارشناس خبره مالیاتی ادامه داد: بورس بازاری شفاف است و تمام معاملاتی که در آن انجام می شود کاملا مشخص و مستند است بنابراین دریک بازار شفاف و اصولی مالیات ستانی منطقی نیست. اما باید توجه داشت که چنانچه شخص یا گروهی در بازار سرمایه اقدام به نقل و انتقال کلی سهام و یا فروش شرکت ها دربازار سرمایه کنند، طبق قانون سازمان امور مالیاتی کشور این معامله مشمول پرداخت مالیات می شوند.
وی با بیان اینکه توجه و تمرکز سازمان امور مالیاتی باید در بخش هایی باشد که فعالیت ها غیررسمی و ناشفاف است، افزود: برخی ها اکنون با یک تماس تلفنی معاملات میلیاردی انجام می دهند بدون اینکه از سود کلان این معامله ریالی به دولت برسد. با این وجود تلاش برای شناسایی این افراد و نیز قانونمند کردن معاملاتی که کسب سود هنگفت از فعالیت های نامشخص دارند و به قانون تمکین نمی کنند باید مورد توجه قرار گیرد.
غیبی پور به وجود اقتصاد زیر زمینی گسترده و نیز قاچاق کالا اشاره کرد و افزود: فرار مالیاتی در این بخش ها اتفاق می افتد چرا که بخش عمده ای از فعالیت های اقتصادی در این کشور پهناور انجام می شود اما مسیر مشخصی ندارند. به طور مثال سازمان امور مالیاتی کشور از محل تولید ناخالص داخلی ۴۰ درصد ظرفیت مالیات ستانی خالی دارد این در حالی است که اگر ۱۰۰ درصد ظرفیت مالیات ستانی در کشور انجام شود نیازی به فروش نفت خام و وابستگی به پول آن نداریم.

انجام رصدهای مالیاتی به صورت الکترونیکی
وی افزود: سالها پزشکان وکلا و مشاوران با وجود درآمدهای هنگفتٰ اما به دولت مالیات نمی دادند اما با قانونمند شدن آن اکنون همه به قانون تمکین می کنند. بنابراین این ضعف امور مالیاتی بوده که سالیان سال این اقشار از عایده ای مناسبی که داشته اند اما به دولت مالیات نداده اند
وی اضافه کرد: اکنون صندوق های پرداخت پزشکان نصب شده و  تا ۴ سال آینده این صندوق ها برای مشاغل زیادی اجرا خواهد شد و کم کم توسعه می یابد تا رصدهای مالیاتی کاملا به صورت الکترونیکی انجام شود. البته اکنون نیز طرح اخذ مالیات عایدی درآمد از سرمایه در مجلس شورای اسلامی مطرح است و در صورت تصویب نهایی ماحصل این طرح به درآمدهای مالی دولت کمک می کند.  

کد خبر: ۲۸٬۸۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha