۱۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
قیمت طلای جهانی  دوباره اوج گرفت
به رغم رشد بازارهای سهام در جهان؛

قیمت طلای جهانی دوباره اوج گرفت

در شرایطی که بازارهای سهام در اغلب کشورها روند افزایشی دارد و به نظر می رسد امید در این بازارها وجود دارد، افزایش قیمت طلا این پیام را به اقتصاد دنیا می دهد که تنش هنوز ادامه دارد و روزهای سختی در انتظار اقتصاد جهان است.

بازار؛ گروه بین المللما در دوره عجیبی زندگی می کنیم. دوره ای که بازارهای سهام در کشورهای صنعتی به خصوص بازار وال استریت به دلیل امیدواری نسبت به آینده اقتصاد دنیا هر روز رشد می کنند ولی از طرف دیگر سرمایه گذاران بزرگ  به دلیل نگرانی در مورد بحران کنونی و تهدید بروز موج دوم بیماری کرونا و تبعات اقتصادی و انسانی این بحران، در مورد تصمیم های سرمایه گذاری خود دست نگه داشته اند و تصمیمات مهم را به آینده موکول کرده اند. آینده ای که وضعیت این ویروس و عملکرد آن روشن شده باشد و تاثیر این بحران روی اقتصاد مشخص باشد.

اما این وضعیت روی بازار طلا هم  تاثیر گذاشته است. بازاری که می توان از آن به عنوان بازار سالهای بحران نام برد. از ابتدای همه گیری ویروس کرونا در جهان قیمت این فلز زرد رنگ در دنیا روند افزایشی به خود گرفته است و در روزهای اخیر قیمت طلا در بازارهای جهانی رکورد شکست.

به گزارش سایت گلدپرایس در روز هفتم جولای سال جاری هر اونس طلا در بازار جهانی به ۱۸۰۰ دلار رسید ( در لحظه مخابره این مطلب هر انس طلا ۱۸۱۱ دلار است) که بالاترین  قیمت از سپتامبر سال ۲۰۱۱ تا کنون بوده است و نشان داد که بحران کنونی از بحران سال ۲۰۱۱ تاثیر گذارتر و بزرگتر است. مساله نگران کننده دیگر این است که قیمت طلا، روند افزایشی در پیش گرفته و هر روز به سقف قیمت ۱۹۰۰ دلار که رقمی بی سابقه در طول تاریخ است نزدیک می شود.  

این سایت در ادامه گزارش خود نوشت: «بررسیها نشان می دهد از ابتدای سال جاری تا کنون قیمت طلا در بازار جهانی ۱۹ درصد رشد کرده است و اگر بحران کرونا ادامه داشته باشد و در این سال قیمت طلا ۱۰ درصد دیگر هم رشد می کند.»

طلا، سرمایه گذاری روزهای بحران
افزایش قیمت طلا در بازار جهانی یک پیام به بازارها می دهد. سی ان ان در این زمینه نوشت: «افزایش قیمت طلا در بازار جهانی این پیام را به دنیا می دهد که بحران ادامه دارد. حتی اگر بازارهای سهام رشد می کنند و سیاستمداران شرایط اقتصادی دنیا را با ثبات و در حال رشد ارزیابی کنند بازهم افزایش قیمت طلا خبر می دهد که روزهای سخت اقتصادی دنیا پایان نیافته است و پیش بینی های اخیر مبنی بر رسیدن قیمت هر اونس طلا به مرز ۱۹۰۰ دلار هم از روزهای پر التهاب پیش رو می گوید.»

سایت گلد پرایس هم در گزارش اخیر خود به بررسی تغییرات قیمت طلا در سالهای اخیر پرداخت و نوشت: «طلا را می توان فلزی معرفی کرد که در سالهای بحران اقتصادی، بحران های مالی و حتی تنش های سیاسی رشد می کند. طلا، فلز سالهای سخت است و هر سالی که دنیا تنش بیشتری دارد، قیمت این فلز بیشتر رشد می کند.»

این رسانه ادامه داد: «در سال ۲۰۰۸ میلادی و بعد از اینکه لمنبرادرز  ورشکسته شد، قیمت طلا در بازار جهانی رشد کرد و این رشد تا ابتدای سال ۲۰۰۹ میلادی ادامه یافت. این روند افزایشی ادامه یافت تا اینکه در سال ۲۰۱۱  رکورد قیمت طلا در بازار شکسته شد. در این زمان  دلیل افزایش قیمت طلا بحران بدهی های دولتی در اروپا و ورشکستگی دولتی در یونان و اسپانیا و شماری از کشورهای قاره سبز بود.»

قیمت طلا به تصمیمات فدرال رزرو بستگی دارد
جرالد اسپراو، سرمایه گذار ارشد در موسسه سرمایه گذاری اسپراو بر این باور است که وضعیت تورمی در امریکا و کشورهای صنعتی فاکتوری اثرگذار روی تصمیم های سرمایه گذاری است. او در این مورد به سی ان ان گفت: «هم اکنون تورم در کشورهای صنعتی به پایین ترین سطح خود رسیده است و در آینده تنها مسیری که تورم می تواند طی کند، مسیر افزایشی است. در این صورت بازار طلا تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.»

وی در ادامه در مورد تاثیر تصمیم های فدرال رزرو روی بازار طلا گفت: «تا زمانیکه فدرال رزرو نرخ بهره بانکی را در سطح بسیار پایین نگه دارد، یعنی نگرانی در مورد وضعیت  اقتصادی بالا است و آینده اقتصادی کشور پر تنش است. فدرال رزرو از این طریق سعی می کند تا با تزریق نقدینگی و ایجاد انگیزه وام گیری زمینه را برای افزایش نرخ رشد اقتصادی و توسعه فعالیتهای اقتصادی در کشور فراهم کند. در این شرایط قیمت طلا در بازار جهانی روند افزایشی خود را ادامه می دهد و کاهشی در کار نیست.

بازار طلا هم به کرونا ارتباط دارد
در نهایت باید در نظر داشت که بازار طلا هم مانند تمامی بازارهای دیگر به شرایط کرونایی حاکم بر اقتصاد دنیا ارتباط دارد. وضعیتی که به دلیل همه گیری یک ویروس ایجاد شده است و اقتصاد را دچار تنش کرده است. نگرانی های زیادی که در اقتصاد دنیا وجود دارد و سرمایه گذاران را از ادامه فعالیت سرمایه گذاری باز داشته است، باعث شد تا بازار طلا به عنوان بازاری برای حفظ ارزش پول کشورها رشد کند و این رشد ادامه خواهد داشت تا تنشی که امروزه وجود دارد پایان یابد. با این تفاسیر به نظر می رسد  بازار طلا هم مانند اقتصاد دنیا منتظر واکسن کرونا است تا بتواند به ثبات بازگردد.  

کد خبر: ۲۸٬۸۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha