۱۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
سود و زیان شرکتهای خودروسازی برای مدیران فرقی ندارد!
بهره وری پایین؛ بلای جان صنعت خودرو

سود و زیان شرکتهای خودروسازی برای مدیران فرقی ندارد!

خلخالی، کارشناس بازار خودرو گفت: در حال حاضر ضرورت سرمایه گذاری روی امور تحقیق و توسعه صنعت خودروسازی احساس نمی شود چون مدیریت دولتی است و مدیران خودشان را خیلی در سود و زیان این بنگاه اقتصادی مسئول نمی دانند.

بازار؛ گروه صنعت و معدن: بیشتر کارشناسان اقتصادی خصوصا کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که عدم ورود تکنولوژی های پیشرفته به صنعت خودروسازی کشور سبب بهره وری بسیار پایین این شرکتهای خودروساز شده است، آنها می گویند ورود توسعه تکنولوژی در این صنعت می توانست توفیقات زیادی از جمله ارتقای کارآیی، کاهش عوامل تولید مازاد و بهای تمام شده هر خودرو را برای کشورمان به ارمغان بیاورد.

کارشناسان صنعت خودروسازی تنها عوامل داخلی شرکتهای خودروساز همچون نیروی مازاد را دلیلی بر نبود بهره‌وری نمی‌دانند بلکه عواملی همچون سیاست‌گذاری‌های کلان، قانون کار یا به‌طور کلی هزینه‌هایی که از بیرون به صنعت خودرو تحمیل می‌شود را منجر به افت کارآیی در خودروسازی‌ها می دانند.

از آنجا که امروزه صنعت خودرو مرزهای کشورهای مختلف را در نوردیده، رقابت و ادامه بقا در این صنعت با توجه به استانداردهای جهانی بسیار پیچیده شده، بنابراین مهم‌ترین شاخص ارزیابی هر تولیدی، تحلیل رشد بهره‌وری و کارآیی است. از آنجا که صنعت خودرو یکی از مهم‌ترین صنایع در کشور به شمار می‌آید بنابراین شناسایی عوامل موثر بر تولید بهره‌ور اهمیت بسیاری دارد.

 بر این اساس خودروسازان داخلی در شرایطی همواره از پایین بودن میزان بهره‌وری در شرکت‌های خود رنج می‌برند که کارشناسان تاکید دارند، اولین قدم به‌سوی ارتقای بهره‌وری در این صنعت شناسایی عوامل موثر بر کاهش بهره‌وری است.

به عقیده کارشناسان مهم‌ترین عوامل پایین بودن بهره‌وری در خودروسازان داخلی مالکیت دولتی، قدیمی بودن خطوط تولید و نبود دانش روز و از همه مهم‌تر نیروی انسانی مازاد در این شرکت‌ها است. مواردی که خودروسازان باید به‌منظور بهره‌ور کردن تولید خود توجه جدی به آن داشته باشند.

رشد قیمت ها منطقی است
در همین خصوص ابوالفضل خلخالی، کارشناس بازار خودرو گفت: به اعتقاد بنده باید تمامی بازارها رشد طبیعی خود را داشته باشند وقتی نرخ ارز چندین برابر شده است و قیمت مواد اولیه نیز که تابع نرخ ارز است از افزایش زیادی برخوردار بوده بنابراین باید قیمت خودرو نیز به تبع این عوامل واقعی شود.

وی افزود: خودرو یکی از بخش های اصلی سبد خانوار محسوب می شود برای این که ما بخواهیم فشار اقتصادی روی مردم را کنترل کنیم روی قیمت خودرو دست گذاشتیم که این امر سبب می شود که به تولیدکنندگان خودرو لطمه بخورد.

این کارشناس بازار خودرو اظهار نمود: اگر خودروسازان لطمه بخورند سعی می کنند به طریق نادرست دیگر جلو این لطمه خوردن خود را بگیرند که این امر نیز تاثیرات به شدت بدتری بر بازار خودرو می گذارد و خودروسازان  دست به هر کاری می زنند تا بتوانند خودشان را حفظ کنند.

خلخالی افزود: طبیعتا تولید کنندگان کوچک و آنهای که نمی توانند رقابت کنند از بین می روند ولی آنهای که  باقی می مانند به همان روش مورد ذکر  به بازار خودرو و اقتصاد لطمه وارد می کنند، در نتیجه باید قیمت واقعی بشود تا اقتصاد کشور را واقعی کنیم و از تولید کنندگان حمایت کنیم.

وی تصریح کرد: التهاب بازار یک بخشی ناشی از نوسانات قیمت ارز در بازار است و بخش دیگر به کمبود عرضه خودرور در بازار بر می گردد، بنابراین باید تولید افزایش یابد تا عرضه نیز به تبع آن افزایش یابد بدون هیچ شکی ملزوم این کار حمایت از قطعه سازان است تا این قطعات به دست تولیدکنندگان خودرو برسد.

این کارشناس بازار خودرو با اشاره به مشکلات صنعت قطعه سازی نیزیادآور شد: گلوگاه مهم در صنعت قطعه سازی تامین ارز است چون در این صورت آنها می توانند مواد اولیه را وارد کرده و تیراژ خود را بالاتر ببرند و تولید خودرو را افزایش بدهند که این گلوگاه در بانک مرکزی، ثبت و سفارش ها و بحث تامین ارز مشکل دارد بنابراین باید برای رفع آن چاره ای اندیشید.

خلخالی گفت: طبیعتا لازم است به سمت بومی سازی و شرکتهای دانش بنیان و موسسات دانشگاهی برویم تا این نهادها به سمت تولید داخلی قطعات مورد نیاز صنعت خودرو بروند و چون تیراژ این قطعات بالاست طبیعتا صرفه اقتصادی خوبی نیز دارند، باید مدلهای تامین مالی را ببینیم تا از شرکت های نوپا حمایت های واقعی شود تا داخلی سازی صورت گیرد.

وی  اذعان داشت: از طرف دیگر متاسفانه بحث تحقیق و توسعه در کشور نادیده گرفته می شود که علت اصلی این امر خودروسازی دولتی است بنابراین اگر ما به سمت خصوصی شدن شرکت های خودرویی پیش برویم چون این شرکتهای اقتصادی برای کسب درآمد بیشتر حتما به سمت R&D(تحقیق و توسعه) می روند و این امر تبدیل به ضرورت می شود.

این کارشناس بازار خودرو بیان داشت: در حال حاضر این ضرورت احساس نمی شود چون مدیریت دولتی است و مدیران خودشان را خیلی در سود و زیان این بنگاه اقتصادی مسئول نمی دانند چون تفکرشان این است که کارمندی که شاید بزودی تغییر کند و دولت نیست برایش سود و زیان مهم نیست در نتیجه این سازوکارها بهره وری در صنعت خودرو وجود ندارد.

خلخالی در پایان گفت: بنابراین باید به سمت حمایت جدی از خودروسازان خصوصی برویم و به سمت خودروسازی خصوصی برویم تا بحث تحقیق و توسعه جدی گرفته شود.

کد خبر: ۲۸٬۸۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha