۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
چشم اروپایی ها به دنبال فرش بختیاری/ چنبره کرونا بر دارهای قالی
بازار گزارش می دهد

چشم اروپایی ها به دنبال فرش بختیاری/ چنبره کرونا بر دارهای قالی

شهرکرد- فرش بختیاری یکی از مشهورترین فرش های دستبافت کشور به شمار می رود که شهرت آن جهانی شده است و در کشورهای اروپایی بازار بسیار خوبی دارد.

بازار؛ گروه استان ها: چهارمحال و بختیاری یکی از استان های پیشرو در تولید فرش دستبافت کشور و جهان بوده است. استفاده از رنگ های طبیعی تهیه شده از محصولات باغی و کشاورزی و دامی و پشم مرغوب موجب شده است که فرش این استان یکی از با کیفیت ترین فرش های دستباف کشور و جهان شود.

فرش های دستباف استان چهارمحال و بختیاری در چهار سبک بختیاری، یلمه، نـاییــنی و گبه تولید می شود. فرش بختیاری یکی از مهمترین فرشهای تولیدی در کشور است که شهرت بالایی در خارج از کشور دارد.

فرش بختیاری با توجه به نوع تولید و کیفیت بالا و رنگ های ثابت توانسته در خارج از کشور در کشورهای غربی مانند آلمان، آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس شهرت و معروفیت بالایی کسب کند. فرش تولید چهارمحال و بختیاری به همت دستان زنان عشایر و خانه دار در شهرها و روستاهای چهارمحال و بختیاری بافته می شود و توسط صادرکنندگان به کشور های اروپایی صادر می شود.

فرش های صادراتی این استان از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و قیمت های میلیونی در سطح کشور دارند.

فرش تولیدی چهارمحال و بختیاری به واسطه بهره گیری از پشم مرغوب با رنگ پذیری بالا  جزو با کیفیت ترین فرش های تولیدی کشور است

یکی از  فروشندگان فرش دستبافت در چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه فرش تولیدی چهارمحال و بختیاری شهرت جهانی دارد، گفت: ماده اولیه فرش دستبافت پشم است که پشم از مهمترین محصولات صنعت دامپروری استان چهارمحال و بختیاری است.

علی حسینی بیان کرد: پشم تولیدی استان از مرغوب ترین پشم ها است که رنگ پذیریی بالایی دارد و همین امر سبب شده است که فرش تولیدی چهارمحال و بختیاری عمر بسیار بالایی داشته باشد.

این فعال بخش صنعت فرش بیان کرد: استفاده از پشم مرغوب و رنگ آمیزی آن با رنگ های گیاهی در کنار هنر بافندگان موجب شده است که  فرش های دستبافت با کیفیت بسیار بالا تهیه شود که که بیشتر این فرش ها صادراتی هستند.

وی تاکید کرد: قیمت فرش های اصیل چهارمحال و بختیاری افزایش یافته است و برخی فرش ها قیمت های بالای ۱۰۰ میلیون تومان دارند.

این فروشنده فرش  دستبافت تاکید کرد: هم اکنون فرش های دستبافت معمولی در این استان از ۱۵ میلیون تا۶۰ میلیون تومان با توجه به اندازه قیمت می خورد.

حسینی گفت: بسیاری از فرش های باکیفیت تولید هنرمندان شناخته شده استان پیش خرید می شود.

صادرات فرش تولیدی چهارمحال و بختیاری به آلمان، آمریکا
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه  فرش تولیدی چهارمحال و بختیاری به آلمان، آمریکا و کشور های حوزه خلیج فارس صادر می شود، بیان کرد: آلمان یکی از مهمترین مقصد های صادرات فرش های چهارمحال و بختیاری است.

علیرضا جیلان بیان کرد: کیفیت بالا و زیبایی فرش بختیاری موجب شده است که فرش تولیدی این استان شهرت جهانی پیدا کند و بازار بسیاری خوبی در کشور های اروپایی کسب کند.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری بیان کرد: بخش قابل توجهی از فرش تولیدی این استان نیز در بازار امارات و پاکستان فروخته می شود.

راه‌اندازی دهکده فرش در این استان مورد توجه قرار گرفته است که نقش مهمی می تواند در راستای توسعه صنعت فرش بافی در این استان داشته باشد

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری بیان کرد: راه‌اندازی دهکده فرش در این استان مورد توجه قرار گرفته است که نقش مهمی می تواند در راستای توسعه صنعت فرش بافی در این استان داشته باشد.

وی افزود: برای راه‌اندازی دهکده فرش در این استان به ۳۲۰ میلیارد ریال اعتبار و سرمایه‌گذار بخش خصوصی نیاز است.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری ادامه داد: واحد های ریسندگی، ابزارسازی، رنگرزی، قالی‌شویی، پشم‌شویی و...در دهکده فرش چهارمحال و بختیاری مستقر می شوند.

سالانه بیش از ۲۰۰ هزار متر مربع فرش در این استان تولید می شود
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: ۵۰ هزار مترمربع فرش دستباف در چهارمحال و بختیاری در سال جاری تولید شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: سالانه بیش از ۲۰۰ هزار متر مربع فرش در این استان تولید می شود که ۸۰ درصد فرش های تولیدی قابلیت صادرات دارد.

وی تصریح کرد: شیوع کرونا موجب تعطیلی کارگاه تولید فرش دستباف شد و این امر نقش مهمی در کاهش تولید طی سه ماه گذشته در این استان شد.

وی تاکید کرد: ۲۰ کارگاه تولید فرش در این استان در پی شیوع کرونا و تعطیلی دچار خسارت و زیان شدند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری ادامه داد: حمایت های لازم از کارگاه های تولید فرش و بافنده های فرش انجام می شود.

وی گفت: ۱۰۰هزار بافنده فرش در این استان فعالیت می کنند.

فرش دستبافت چهارمحال و بختیاری از دیر باز نقش مهمی در اشتغال مردم این استان داشته است و زندگی بسیاری از مردم وابسته به این صنعت بوده است. با حمایت از فرش دستبافت باید زمینه حفظ این صنعت را در استان فراهم کرد تا این هنر به آیندگان منتقل شود و فرش های ماشینی جای این صنعت را نگیرد.

کد خبر: ۲۸٬۸۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha