۱۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴
 سکه بازهم ۱۰ میلیون و نیم را رد کرد/ سیگنال غلط بازار ساز به بازار آزاد قیمت ها!
گزارش میدانی «بازار» ار نوسان قیمت ارز در بازار؛

سکه بازهم ۱۰ میلیون و نیم را رد کرد/ سیگنال غلط بازار ساز به بازار آزاد قیمت ها!

قیمت انواع ارز امروز برخلاف روزهای گذشته هم در بازار آزاد و هم صرافی بانک ها افزایش یافت، این افزایش قیمت موجب شد تا قیمت سکه دوباره به ۱۰ میلیون و نیم برسد و دلار آزاد نیز ۲۲ هزار ۵۵۰ تومان شود.

اسدالله خسروی؛ بازار: با وجودی که طی ۲ روز گذشته قیمت سکه و ارز رشد آنچنانی نداشت و در مقاطعی از زمان نیز بهای این کالاها کاهشی بود اما امروز تقاضا برای خرید آن در بازار بالا رفت و قیمت انواع ارز و سکه افزایشی شد.
افزایش قیمت ها در بازار سکه امروز امروز در حالی اتفاق افتاد که قیمت سکه عصر روز دوشنبه به یکباره فرو ریخت و از ۱۰ میلیون ۵۰۰ هزار تومان به زیر ۱۰ میلیون رسید. در این میان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران طی گفتگویی با «بازار» علت ارزانی سکه را کاهش سطح میزان تقاضا و تاثیر برخی اخبار در فضای مجازی نسبت به کاهش قیمت این کالا در بازار عنوان کرد، البته دیروز دوباره با وجود تقاضای اندک برای خرید قیمت سکه اما با رشد خزنده ای همراه شد ولی قیمت سکه تمام بهار آزادی همچنان زیر ۱۰ میلیون قرارگرفت.

دلار ۲۲ هزار ۵۵۰ تومانی و یوروی ۲۵ هزار ۲۰۰ تومانی در تابلو صرافی بانک ها
امروز برخلاف دو روز گذشته، تقاضا برای سکه در بازار بدنبال رشد نرخ ارز افزایشی شد و با حدود ۶۰۰ تومان افزایش، قیمت این کالا بازهم به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان رسید.
معامله گران سکه و ارز امروز در حالی با رشد قیمت ها در بازار مواجه اند که قیمت دلار ۲۲ هزار ۵۵۰ تومانی و یوروی ۲۵هزار ۲۰۰ تومانی در تابلو صرافی بانک ها نقش بسته است.
این افزایش قیمت ارز در صرافی بانک ها نشان از رشد قیمت ارز در بازار آزاد این کالا دارد و بازار ساز برای نزدیک کردن قیمت ها به بازار آزاد دنباله رو قیمت بازار آزاد شده است.
البته خیلی از اقتصاددانان و خبرگان مالی معتقدند سیاست افزایش نرخ ارز توسط بازار ساز برای جلوگیری از افزایش قیمت این کالا تاکنون پاسخگو نبوده است.
 

پیروی از بازار آزاد سیاستی غلط است زیرا زمانی که مردم دلار ۲۲ هزار تومانی را در تابلو صرافی بانک ها مشاهده می کنند به این یقین می رسند که قیمت ها افزایشی است و این روند باعث گرانتر شدن قیمت در بازار آزاد ارز و شکل گیری تورم انتظاری می شود

بازار ساز ارز برای کاهش قیمت ها کارایی ندارد!
محسن صادقی کارشناس مالی در گفتگو با «بازار» گفت: زمانی که قیمت ارز در بازار آزاد افزایشی است بالابردن قیمت ارز در صرافی بانک ها سیاستی اشتباه و بی نتیجه است چرا که بازار ساز رهرور قیمت گذاری بازار آزاد می شود.

وی افزود: زمانی که مردم دلار ۲۲ هزار تومانی را در تابلو صرافی بانک ها مشاهده می کنند به این یقین می رسند که قیمت ها افزایشی است و این روند باعث گرانتر شدن قیمت در بازار آزاد ارز و شکل گیری تورم انتظاری می شود.
این کارشناس مالی خاطرنشان کرد: دولت و بانک مرکزی باید از ابزارهای دیگر برای ممانعت از رشد قیمت ارز در بازار استفاده کند یکی از این راهها مجاب کردن صادرکنندگان به آوردن ارزهای خارجی به داخل و برنامه ریزی درست و هوشمندانه بانک مرکزی در تامین نیاز متقاضیان واقعی ارز در بازار است.
صادقی حرکت بازار ساز ارز با گران کردن قیمت این کالا متناسب با گرانی آن در بازار ارز را سیاستی نامعقول عنوان کرد و افزود: وقتی قیمت ارز در صرافی بانک ها افزایش می شود سیگنال گرانتر شدن آن به بازار آزاد داده می شود.

دلار گران سکه و طلا را گران کرد
افزایش قیمت ارز در بازار داخلی و افزایش قیمت جهانی طلا از جمله دلایل رکوردشکنی‌های این روزهای طلا و سکه در بازار است؛ قیمت سکه در روزهای اخیر رکوردهای بالایی را به ثبت رسانده است اما با وجود افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه تقاضای اضافی وارد این بازار نشده است و فعالان این بخش می‌گویند که قیمت‌ها متأثر از افزایش شدید قیمت دلار، رشد کرده‌اند.  
هم اکنون در بازار آزاد  قیمت دلار ۲۲ هزار و ۵۵۰ تومان، یورو ۲۵ هزار و ۲۰۰تومان و درهم امارات ۶ هزار و ۱۵۰ تومان اعلام شده است.
گزارش خبرنگار ما در بازار حاکی است که صرافی‌های بانک‌ها امروز قیمت دلار را برای فروش به مردم با افزایش ۳۰۰ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۲ هزار و ۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۲۱ هزار و ۸۵۰ تومان خریداری می‌کنند.
همچنین قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها با افزایش نسبت به روز کاری قبل ۲۴ هزار و ۲۴۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومان است.

طلای ۱۸ عیار ۹۵۸ هزار و ۶۰۰ تومان
قیمت طلا و سکه نیز که تابع نوسان قیمت ارز و انس جهانی هستند امروز در بازار گران شدند. قیمت سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید اکنون ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.
همچنین قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم ۹۵۰ هزار و ۶۰۰ تومان، قیمت سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۵۲۸ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.
قیمت نیم‌سکه بهار آزادی نیز ۵ میلیون و ۲۵۰هزار تومان، ربع ‌سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۶۰ هزار تومان و سکه گرمی یک‌ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین و داد و ستد می شود.

امروز نیز بانک‌های عامل قیمت دلار را برای کمتر از ۲۰۰۰ دلار،   ۲۱ هزار و ۲۶۸ تومان و ۸ ریال، قیمت یورو را ۲۳ هزار و ۹۹۲ تومان و ۷ ریال  و قیمت پوند انگلیس را ۲۶ هزار و ۷۱۳ تومان و ۶ ریال برای خرید از مردم اعلام کرده‌اند. قیمت دلار، قیمت یورو و قیمت پوند نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است. همچنین قیمت خرید دلار برای بیش از ۲۰۰۰ دلار، ۲۱ هزار و ۸۵۰ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومان است.
 

قولی که رئیس کل به نمایندگان مجلس داد؛ بازار را سامان می بخشم!
به گزارش بازار، نمایندگان مجلس اخیرا با دعوت از رئیس کل بانک مرکزی به خانه ملت، خواهان علل افزایش نرخ ارز در بازار و چاره جویی برای ساماندهی این بازار آشفته شدند. همتی هفته گذشته با حضور در کمیسیون اقتصادی مجلس، قول داد بازار را سامان بخشد و با فشار به صادر کنندگان برای بازگشت ارزهای صادراتی، اقدام به برنامه ریزی برای تعادل قیمت ها در بازار ارز کند. اما با گذشت چندین روز از این زمان نه فقط اقدام در خور توجه ای در بازار ارز نشده است بلکه قیمت ها روز به روز افزایش می یابد افزایش قیمتی که تورم را تشدید و باعث افزایش سطح عمومی قیمتها در بازار می شود.

کد خبر: ۲۸٬۶۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha