۱۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۴
افزایش تولید داروی مکمل و کاهش واردات در سال‌های اخیر
رییس سازمان غذا و دارو عنوان کرد

افزایش تولید داروی مکمل و کاهش واردات در سال‌های اخیر

شانه ساز، رییس سازمان غذا و دارو با تاکید بر رویکرد این سازمان نسبت به تسهیل روند تولید داخل گفت: میزان تولید مکمل در سال ۱۳۹۸ به ۱۰۵ میلیون بسته رسید که نسبت به سال قبل از آن، افزایش ۱۰۰ درصدی داشت.

به گزارش بازار به نقل از وزارت بهداشت، محمدرضا شانه ساز در افتتاحیه هشتمین همایش مکمل های غذایی و رژیمی و نهمین همایش طلای سبز اظهار کرد: استفاده از ماسک و محلول و ژل ضدعفونی مهمترین سلاح‌ ‌برای مقابله با کروناست.

 وی افزود: خوشبختانه در این برهه از زمان هر فرآورده دارویی که شانس مقابله با کرونا را دارد بلافاصله در داخل کشور تولید می کنیم یا این فراورده‌ها آماده تولید می شود.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: تولیدکنندگان باید ظرفیت های بالقوه را به ظرفیت های بالفعل تبدیل کنند، در حوزه داروهای طبیعی و سنتی اگرچه قدم های بلندی برداشته ایم اما این میزان، یک درصد ظرفیت تولید هم نیست و شاهد هدر رفت منابع طبیعی هستیم.

وی با بیان اینکه اگر توانستیم ایام بحران کرونا را پشت سر بگذاریم نتیجه تلاش تولیدکنندگان بود، گفت: هر روز جلساتی برای رفع موانع تولید داشتیم تا بتوانیم ارز آوری داشته باشیم و تولیدکنندگان ایرانی در دنیا تبدیل به برندی مشهور شوند.

رییس سازمان غدا و دارو گفت: معتقدیم باید تولید تسهیل شود، امروز برای صدور یک پروانه طبیعی و مکمل ۳۵ روز زمان از تولیدکننده می گیریم و همه اینها نتیجه تلاش شبانه روزی برای تسهیل بوده است و  امیدواریم این زمان کمتر شود.

شانه ساز با اشاره به آمار تولید مکمل در کشور، اظهار کرد: باید توجه کرد که در سال ۱۳۹۶ مجوز حدود ۲۴ میلیون و ۷۵۰ هزار بسته مکمل را ارائه دادیم. در سال ۱۳۹۷ این میزان به ۵۵ میلیون بسته رسید. در سال ۱۳۹۸ نیز به ۱۰۵ میلیون بسته رسید که افزایش ۱۰۰ درصدی داشت. در سه ماهه اول امسال نیز مجوز ۴۵ میلیون بسته مجوز گرفته و وارد بازار شده است که این موضوع نشان دهنده توجه به تولید است.

وی اظهار داشت: در حوزه واردات نیز از ۴۲ میلیون بسته در سال ۱۳۹۶ به ۲۷ میلیون در سال ۱۳۹۷ رسید که کاهشی ۴۰ درصدی داشت و به حدود ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار بسته در سال ۱۳۹۸ و در سه ماهه ابتدایی امسال نیز به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بسته رسیده که روندی کاهشی را داشته است.

شانه ساز افزود: در حوزه مکمل های تغذیه ای و ورزشی در سال ۱۳۹۶ از نظر دلاری ۱۷۴ میلیون دلار واردات داشتیم که در سال ۱۳۹۷به ۱۰۵ میلیون دلار کاهش یافت. همچنین در سال ۱۳۹۸ به ۷۲ میلیون دلار رسید که البته ارز آن نیمایی شد. در سه ماهه ابتدایی امسال نیز حدود هشت میلیون دلار برای واردات مکمل داشتیم. این عملکرد در راستای شعارهای تولید محقق شده است.

همچنین ارز دلاری واردات مواد اولیه ما در سال ۱۳۹۶ حدود ۲۸.۵ میلیون دلار بود که در سال۱۳۹۷ به ۴۰ میلیون دلار رسید و در سال ۱۳۹۸ به ۸۲ میلیون دلار رسید و امسال امیدواریم که به حدود ۱۹۲ میلیون دلار برسیم.

رییس سازمان غذا و دارو گفت: ما در حوزه داروهای گیاهی بسیار عقب هستیم و می بینیم که چاقی و دیابت بیداد می کند و در سنین باردار ی و سالمندی کم خونی و پوکی استخوان داریم و خانم ها باید از مکمل ها استفاده کنند متاسفانه اتفاق های بدی در سالن های ورزشی رخ می‌دهد و باید در زمینه مصرف مکمل های ورزشی و عوارض آنها باید اطلاع رسانی کنیم.

شانه ساز با اشاره به تلاش شرکت‌های دانش بنیان در تولید برخی محصولات دارویی و مکمل برای نخستین بار در دنیا اظهار کرد: اکنون با سیر کثیر درخواست تولیدات دانش بنیان برای تولید محصولاتی برای نخستین بار در دنیا دمواجه هستیم و به دنبال رجیستر و ثبت جهانی آنها هستیم و ادعاهای این داروها قابل پیگیری و موجب افتخار کشور است و ما به دنبال تولید اقلامی هستیم که برای اولین بار در دنیا عرضه می شود و در حوزه داروهای طبیعی حرف های بیشتری در این زمینه داریم.

کد خبر: ۲۸٬۶۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha