۱۹ تیر ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۰
ضایعات کشاورزی با صنایع تبدیلی به ۱۰ درصد کاهش می یابد
سرمایه صنایع تبدیلی پشت هفت خوان مجوزها

ضایعات کشاورزی با صنایع تبدیلی به ۱۰ درصد کاهش می یابد

در حالی که بسیاری می‌گویند صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی دچار ضعف است، اسدی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز معتقد است این صنایع اصلا متناسب با حجم تولید نیست و استفاده از صنایع استاندارد تبدیلی ضایعات بخش کشاورزی را به ۱۰ درصد کاهش دهد.

گروه کشاورزی؛ بازار: مسعود اسدی، عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در خصوص ضرورت صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی اظهار داشت: برخی می گویند ما در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی ضعف داریم اما بنده معتقدم ما در بخش کشاورزی اصلا صنایع تبدیل و تکمیلی نداریم! یعنی میزان و درصد آن بقدری نسبت به حجم تولیدات ما پایین است که در حقیقت می توان آن را ندیده فرض کرد.

اسدی افزود: متاسفانه دولت های مختلف به هیچ وجه هیچ علاقه‌ای به تلاش و سرمایه گذاری در این بخش و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی روی نیاورده اند و تنها خودشان را پشت تولید گندم پنهان کرده‌اند. در حالی که کلیت نظام باید از وزارت جهاد کشاورزی سوال کند که هر ساله این حجم عظیم از محصولاتی که از بین می رود چه دلیل دارد که اقدامی برای آماده سازی صنایع تبدیلی و تکمیلی نکرده‌اند.

این فعال بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: مسئولان باید بدانند که از بین رفتن محصولات کشاورزان به معنای راندن یک بخش مولد و پویا به طبقه سربار جامعه، طبقه آویزان به اقتصاد و حاشیه نشینی در مناطق شهری است.

اسدی گفت: ما حدود ۲۰ سال است که هر سال شاهد هستیم محصولات کشاورزی در یک فصل روی دست کشاورز می ماند و به اجبار محصولات امحا می‌شود و در فصل دیگری محصولات بقدری گران می‌شود که مصرف کنندگان برای خرید یک کیلو گوجه، پیاز یا دیگر محصولات به عسرت و سختی می افتند.

 اسدی، عضو شورای مرکزی خانه کشاورز: از بین رفتن محصولات کشاورزان به معنای راندن یک بخش مولد و پویا به طبقه سربار جامعه، طبقه آویزان به اقتصاد و حاشیه نشینی در مناطق شهری است

با قوانین دست و پاگیر دست و پای سرمایه گذاران بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی را بسته‌اند
عضو شورای مرکزی خانه کشاورز تصریح کرد: آنچه مشخص است این است که دولت زیرساختهای صنایع کشاورزی را فراهم نکرده است و علاوه بر آن در بخش تجارت و بازرگانی، برند سازی هم کوتاهی کرده است.

اسدی افزود: متاسفانه دولت در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی نه تنها کاری نکرده است بلکه با وضع قوانین دست و پا گیر عملا کاری کرده است که اگر کسی بخواهد در این زمینه سرمایه‌گذاری کند باید از هفت خوان اخذ مجوزها، تاییدیه ها، اخذ وام، و غیره بگذرد.

وی ادامه داد: دلیل این امر نیز شاید این باشد که چون صنایع تبدیلی و تکمیلی اقتصادی است که زمینه رانت در آن کم است برخی مسئولین علاقه ندارند انرژی و توان شان را روی این مسائل بگذارند. به عبارت دیگر راه اندازی یک کارخانه صنایع تبدیلی یا تکمیلی با ۲-۳ میلیارد تومان سرمایه جذابیتی برای مسئولان کشور ندارد.

اسدی در پاسخ به این سوال که به نظر شما اگر بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی استانداردی در کشور راه بیفتد تا چند درصد می تواند ضایعات را کاهش دهد، گفت: اگر صنایع تبدیلی و تکمیلی به حجم مفید و کافی برسد، به نظر من میزان ضایعات بخش کشاورزی حداکثر ۱۰ درصد می شود.  

چون صنایع تبدیلی و تکمیلی اقتصادی است که زمینه رانت در آن کم است برخی مسئولین علاقه ندارند انرژی و توان شان را روی این مسائل بگذارند

صادرات فله‌ای محصولات در خلاء صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی
محمودزاده، نایب رئیس اول کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در بحث صنایع تبدیلی کمی کار شده است اما مشکل اصلی ما در این زمینه به بحث سورتینگ، درجه بندی و بسته بندی محصولات برمی‌گردد.

محمودزاده افزود: در واقع مساله اصلی در بخش کشاورزی مساله ضعف در صنایع بسته بندی و سورتینگ و درجه بندی محصولات است که باعث می شود محصولات تولیدی خوب و باکیفیت ما به صورت فله‌ای و با بسته های نامنظم و غیر استاندارد با قیمت های پایین از کشور خارج شود و کشورهای دیگر این محصول را به نام خود با بسته های شکیل و درجه بندی های خوب ارائه کنند.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال محصول سیب ما را به صورت فله‌ای و بدون درجه بندی و بسته بندی کشور ترکیه می برد و در کشور خود درجه بندی می‌کند و با بسته های شکیل و بازارپسند به نام تولید خود صادر می‌کند و چندین برابر ما از این محصول بهره اقتصادی می‌برد.

محمودزاده، نایب رئیس اول کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم: منابع طبیعی را به دلیل برداشت منابع معدنی از دست می دهیم اما کمترین درآمد را از این محل داریم چون فرآوری نمی‌کنیم و ارزش افزوده‌ای نداریم

ما برای دولت از نظر قانونی تعیین تکلیف کرده‌ایم که در بحث صنایع تبدیلی چه کار باید انجام دهد
نماینده مردم مهاباد در مجلس یازدهم گفت: مساله اینجا است که حتی در بخش معدن نیز این کار انجام می‌شود؛ یعنی مواد معدنی به صورت خام از کشور خارج می شود و در کشورهای دیگر فراوری و تبدیل می شود و با چندین برابر درآمد بیشتر به نام این کشورها صادر می شود.

محمودزاده گفت: متاسفانه منابع طبیعی را به دلیل برداشت منابع معدنی از دست می دهیم اما کمترین درآمد را از این محل داریم چون فراوری نمی‌کنیم و ارزش افزوده‌ای نداریم. همانطور که گفتم در مورد محصولات کشاورزی هم همین روند است.

وزارت جهاد کشاورزی و صنعت معدن که در خصوص توسعه ظرفیت‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی مسئولیت دارند برای آن چندان وقت نمی گذارند و اهمیت نمی دهد و این نوعی کنار گذاشتن قانون است که باعث می شود بخش رها شود

نایب رئیس اول کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که کمیسیون کشاورزی برای بحث صنایع تکمیلی و تبدیلی چه برنامه ای دارد، گفت: همانطور که می دانید ما نمایندگان دو مسئولیت مهم داریم؛ یکی قانون نویسی و دیگری نیز نظارت است. ما در بحث صنایع تبدیلی و تکمیلی قانون داریم به طوری که در بحث صنایع تبدیلی در برنامه ششم توسعه از ماده ۳۰ به بعد به بخش کشاورزی می پردازد و ما برای دولت از نظر قانونی تعیین تکلیف کرده‌ایم که در بحث فرآوری و صنایع تبدیلی چه کار باید انجام دهد و چقدر باید ظرفیت های این بخش را توسعه دهد. اما متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی و صنعت معدن که در این بابت مسئولیت دارند چندان وقت نمی گذارند و اهمیت نمی دهد و این نوعی کنار گذاشتن قانون است که باعث می شود بخش رها شود.

محمودزاده در پایان گفت: مجلس می تواند زمینه قانونی اجرای پروژه‌ها را برای دولت فراهم کند و اگر دولت هم اجرایی نکرد از بعد نظارتی وارد شود.

کد خبر: ۲۸٬۶۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha