۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
ویروس غول‌کُش؛ کشورهای قدرتمند، بزرگ‌ترین زیان‌دیدگان کرونا!
هزینه ۲۱.۸ هزار میلیارد دلاری به اقتصاد دنیا

ویروس غول‌کُش؛ کشورهای قدرتمند، بزرگ‌ترین زیان‌دیدگان کرونا!

دانشگاه ملی استرالیا مطالعه ای در مورد هزینه های کوتاه مدت و میان مدت همه گیری کرونا انجام داده است که طبق این مطالعه دنیا تا سال ۲۰۲۵ با تبعات اقتصادی این بحران دست به گریبان خواهد بود.

بازار؛ گروه بین المللبا تداوم حضور ویروس کرونا در زندگی روزانه مردم، هر روز ارزیابی های تازه ای در مورد هزینه های آن به اقتصاد دنیا ارایه می شود . اخیرا دانشگاه ملی استرالیا برآوردی در مورد هزینه های  اقتصادی این بحران انجام داده است که تصویر ترسناکی از آینده اقتصاد را به نمایش می گذارد. دانشگاه ملی استرالیا شش سناریوی مختلف را برای همه گیری ویروس کرونا در دنیا معرفی کرد که بر طبق بدترین سناریو در سال جاری اقتصاد دنیا بالغ بر ۲۱.۸ هزار میلیارد دلار زیان خواهد کرد.

 این سناریو ها بر مبنای موج های مختلف بیماری تهیه شده است . در اولین سناریو تصور شده است که دنیا تا  انتهای نیمه اول سال ۲۰۲۰ این ویروس را کنترل کرده است و دیگر ما موج های بزرگ دیگری از بیماری نخواهیم داشت و در بدترین سناریو تصور شده است که دو موج دیگر در سال جاری و دو موج بیماری در سال ۲۰۲۱ وجود خواهد داشت.

پروفسور وروین مک کیبین که مسول تهیه این گزارش بوده است به نشریه ساینس دیلی گفت:«در بهترین سناریو هم اقتصاد دنیا در سال جاری بالغ بر ۱۴.۷ هزار میلیارد دلار زیان می کند و ارزش آن کاهش پیدا می کند.»

وی ادامه داد:«  هزینه تحمیل شده به اقتصاد دنیا تحت هر شش سناریو بسیار زیاد است و می تواند ضربه بزرگی به اقتصاد وارد کند.مدل های ما نشان می دهد اگر دنیا نتواند این ویروس را کنترل کند و موج های دیگر بیماری به بزرگی موج کنونی باشند، هزینه تحمیل شده به اقتصاد دنیا با سرعت بالایی افزایش پیدا می کند  و هر چه موج های بیماری بیشتر باشد، اقتصاد هم آسیب بیشتری می بیند.»

 استاد اقتصاد دانشگاه ملی استرالیا  با تاکید بر این نکته که همه گیری ویروس کرونا شوک منفی بسیار بزرگی به اقتصاد دنیا وارد کرده است افزود:« مدلسازی ما هم نشان داد که این شوک بسیار بزرگ است و هر چه طولانی تر باشد، تاثیرات منفی اقتصادی آن بیشتر خواهد بود.»

سناریوهای بلند مدت هم نگران کننده است
 این دانشگاه تنها به بررسی وضعیت اقتصادی دنیا در کوتاه مدت نپرداخت بلکه وضعیت اقتصادی دنیا در میان مدت را نیز مورد مطالعه قرار داده است.طبق این مطالعه تبعات اقتصادی این همه گیری حداقل تا سال ۲۰۲۵ در اقتصاد دنیا وجود خواهد داشت و هر چه زودتر بتوانیم این ویروس را از زندگی خود خارج کنیم، سریعتر می توانیم به رشد اقتصادی باز گردیم.

دانشگاه ملی استرالیا در تحقیق اخیر خود وضعیت اقتصادی دنیا در بازه ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ را مورد بررسی قرار داده است و دریافت اگر اولین و خوش بینانه ترین سناریو اتفاق بیفتد و دنیا بتواند و دنیا بتواند در نیمه اول سال جاری این بحران را کنترل کند،اثر موج دار ناشی از این بحران تا ۵ سال در اقتصاد مشاهده می شود و فعالیتهای اقتصادی تا این زمان نمی توانند به وضعیت قبل برگردند و کارایی گذشته را داشته باشند. در این سناریو اقتصاد دنیا تا سال ۲۰۲۵ میلادی بالغ بر ۱۷.۵ هزار میلیارد دلار زیان خواهد دید.

اما در بدبینانه ترین سناریو  که بالغ بر دو موج دیگر بیماری در سال جاری و دو موج در سال ۲۰۲۱ وجود خواهد داشت  ولی تنها در اولین سال ما شاهد تعطیلی فعالیتهای اقتصادی باشیم، زیان تجمعی اقتصاد تا سال ۲۰۲۵ میلادی به مرز ۳۵.۳ هزار میلیارد دلار می رسد.

 کدام کشورها بالاترین زیان را تجربه می کنند؟
دانشگاه ملی استرالیا تاثیر این بحران روی کشورهای مختلف با توجه به میزان همه گیری و شدت آسیب وارد شده به آنها در نیمه اول سال جاری را نیز مدلسازی کرده است. طبق این مدلسازی  کشورهای امریکا، روسیه و چین بیشترین زیان اقتصادی را متحمل خواهند شد و به ترتیب ۲ هزار میلیارد دلا،۲.۸ هزار میلیارد دلار و ۱.۹ هزار میلیارد دلار زیان می بیننند. این  ارقام نشان دهنده زیان اقتصادی این کشورها در بهترین  حالت یا خوش بینانه ترین سناریو است. تحت این سناریو زیان اقتصادی استرالیا در سال ۲۰۲۰ برابر با ۱۱۷ میلیارد دلار است و زیانی که طی ۵ سال متحمل می شود به رقم ۱۷۲ میلیارد دلار می رسد. در بدترین سناریوی ممکن زیان اقتصادی این کشور در بازه پنج ساله مورد مطالعه بالغ بر ۳۰۶ میلیارد دلار پیش بینی شده است.

پژوهشگران ارشد این پروژه اعلام کردند که مدلسازی آنها تایید کرده است دنیا برای مقابله با اثرات اقتصادی این بحران باید رابطه اقتصادی  نزدیکتری با یکدیگر داشته باشند و تلاش کنند تا این بحران را سریعتر و کم هزینه تر پشت سر بگذارند. از طرف دیگر همه گیری ویروس کرونا به ما نشان داد که مشکلات زیادی در ساختارهای سازمانی ودولتی در سراسر دنیا به خصوص کشورهای صنعتی و توسعه یافته وجود دارد و ما باید در صدد اصلاح این ضعف ها بر بیاییم تا از پاندمی های بعدی به خوبی گذر کنیم.یکی از بزرگترین ضعف ها  کم بودن سطح همکاری های بین المللی و استفاده از ابزار تحریم برای متقاعد کردن کشورها برای همسو شدن با آنها است.این سیاستهای شکست خورده می تواند در موفقیت دنیا در مبارزه با ویروس کرونا هم اثر بدی داشته باشد زیرا دنیا در این بحران در کنار هم است و یک کشور به تنهایی نمی تواند از این بحران عبور کند.

کد خبر: ۲۸٬۳۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha