۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۵
بازار ساز سایه بازار ارز آزاد شد/ نوسان روزانه قیمت ارز زیاد شد
گزارش «بازار» از روزهای پر التهاب ارز؛

بازار ساز سایه بازار ارز آزاد شد/ نوسان روزانه قیمت ارز زیاد شد

دلار صرافی ها این روزها در حالی جا پای دلار آزاد گران می گذارد که چنین روندی به فعالان بازار و سفته بازان در گران تر شدن ارز بازار آزاد کمک می کند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: میدان فردوسی تهران و حوالی آن روزهای شلوغی را سپری می کند. معامله گران ارز با در دست داشتن بسته های اسکناس ایران چک و یا عکس دلارهای پرس شده خریدار ارز بوده و تعداد آنها از رهگذاران بیشتر است. فعالان این بازار با مشاهده تابلو صرافی ها که قیمت انواع ارز را با نرخی نزدیک به بازار آزاد درج کرده اند مطمئن شده اند که گویا قرار نیست بانک مرکزی در بازار دخالت و برای تعادل قیمت ها و ساماندهی بازار اقدام به عرضه ارز کند. در چنین شرایطی قیمت ها در بازار آزاد بالا رفته و بازار ساز ارز نیز بدنبال آن حرکت می کنند.
فعال بودن بازار داد و ستد ارز و التهاب قیمت ها اکنون سفته بازان و سرمایه داران خرد و کلان را به این بازار کشانده است، سفته بازان برای سود آنی و سرمایه گذاران برای حفظ ارزش سرمایه هایشان همچنان در حال تبدیل ریال با انواع ارز بخصوص دلار شده اند.

اشتباه بازار ساز در گران کردن نرخ ارز صرافی ها
اشتباه بانک مرکزی در افزایش نرخ ارز صرافی ها برای جلوگیری از التهاب بازار این است که با گران شدن نرخ ارز در صرافی ها بازار آزاد نیز قیمت ها را گرانتر می کند و صرافی بانک مجبور می شود تا رهرو قیمت ارز آزاد در بازار شود. اکنون با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، قیمت‌ها در صرافی‌های بانکی نیز صعودی شده طوری که  قیمت دلار در صرافی‌های بانک‌ها ۲۱هزار و ۸۵۰ تومان و قیمت یورو ۲۴هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شده است. این در حالی است که قیمت دلار دیروز در صرافی‌های بانک‌ها ۲۱ هزار و ۶۵۰ تومان و قیمت یورو ۲۴ هزار تومان تعیین شده بود.

دلار صرافی ها ۲۱ هزار و ۸۵۰
امروز صرافی‌های بانکی قیمت دلار را برای فروش به مردم با افزایش ۲۰۰ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۱ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۲۱ هزار و ۷۵۰ تومان خریداری می‌کنند.
البته دیروز صرافی ها قیمت دلار را برای فروش به مردم ۲۱ هزار و ۶۵۰ تومان اعلام کردند. و این کالا را از مردم با قیمت ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان می خریدند.
همچنین قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها با افزایش ۲۰۰ تومانی نسبت به روز کاری قبل ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومان است. البته دیروز قیمت خرید یورو در صرافی بانک ها ۲۳ هزار و ۸۵۰ تومان بود.
اکنون که قیمت ارز در بازار آزاد سیر صعودی را در پیش گرفته تلاش بازار ساز نیز به ‌منظور کاهش قیمت بین صرافی‌های بانکی و بازار آزاد انجام شده است؛ بازار ساز این ‌بار بدون توجه به رشد قیمت‌ها، با ثبت رکوردهای بالا و بی‌سابقه در تابلوی صرافی‌ها، سعی دارد مانع از ورود تقاضای کاذب و سفته‌بازی به صرافی‌های بانکی شود.



بانک مرکزی در بازار ارز هوشمندانه عمل کند
عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «بازار» درباره رویکرد بانک مرکزی نسبت به بالابردن قیمت دلار در صرافی بانک ها برای جلوگیری از افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، گفت: بانک مرکزی باید این روزها که قیمت ارز در بازار آزاد صعودی است هوشمندانه عمل کند و بدنبال بازار آزاد در قیمت گذاری دلار نباشد.
محمد حسن نژاد با بیان اینکه منابع ارزی کشور محدود است و در عرضه آن باید حساس بود اظهار داشت: زدن چوب حراج به پشتوانه ارزی کشور بدون کار کارشناسی اشتباه است، بانک مرکزی باید طوری بازار را مدیریت کند که مانع از هدر رفت منابع ارزی کشور به نفع عده ای خاص شود.

آمد و رفت دلار در ۳ کانال قیمتی طی یک روز
وی خاطرنشان کرد: افرایش نرخ ارز در صرافی بانکها ها زمانی که بازار آزاد قیمت ها را شتابان بالا می برد، اشتباه است چرا که بازار آزاد می داند که بازار ساز به دنبال آن در قیمت گذاری راه می افتد در چنین شرایطی حرکت در چنین مسیری نه فقط قیمت ها را در بازار ارز بالا می برد بلکه باعث هدر رفت منابع ارزی کشور نیز می شود.
به گزارش بازار، قیمت دلار امروز با نوسان بالایی در بازار آزاد همراه بود. نرخ این کالا صبح امروز کاهشی شد و تا حدود ۲۰  هزار ۵۰۰ تومان نیز رسید. البته دلار خیلی نتوانست در کانال ۲۰ هزار تومان قرار گیرد که حوالی ظهر به یکباره و برای لحضاتی کانال ۲۲ هزار تومان را تصاحب کرد اما  این قیمت خیلی دوام نیاورد و بالاخره آخرین قیمت دلار برای امروز ۲۱ هزار و ۹۰۰ تومان رقم خورد.

کد خبر: ۲۸٬۲۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha