۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
افزایش  ۱۵ تا  ۲۰ درصدی قیمت خودرو با اسم  دلار ۲۲ هزار تومانی!
«بازار» از تبعات رشد نرخ ارز بر بازار خودرو گزارش می دهد؛

افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت خودرو با اسم دلار ۲۲ هزار تومانی!

کارشناسان معتقدند؛ با رسیدن به سطح دلار ۲۲ هزار تومانی بهای خودرو نیز در بازار آزاد افزایش می یابد این رشد قیمت که ناشی از هزینه های بالا برای تامین مواد اولیه است، قطعه سازان را نیز با مشکل مواجه می کند.

اسدالله خسروی بازار: افزایش قیمت ارز خودرو را گران و تولید این کالا را کم می کند چرا که هزینه های ساخت و تامین مواد اولیه برای قطعه سازان خودرو با دلار نزدیک به ۲۲ هزار تومان بالا می رود.
دلاری که گران شدن آن تاثیر مستقیم خود را بر افزایش سطح عمومی قیمت ها در بازار به جای گذاشته و صنعت گران، فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان همچنین زندگی مردم را با مشکل جدی مواجه کند.
واردات محور بودن کشور برای تامین برخی کالاها بخصوص مواد اولیه مراکز تولید و بنگاه های اقتصادی از یک طرف و تاثیر منفی کاهش ارزش پول ملی و ضعیف شدن ریال که قدرت خرید مردم را بشدت کاهش می دهد از سوی دیگر نگرانی هایی را ایجاد کرده است که با تداوم افزایش نرخ ارز همه کالا و خدمات در بازار گران و گرانتر شود.

قیمت خودرو تابع خودرو ساز نیست و از ارزش ریال پیروی می کند
عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران در گفتگو با «بازار» می گوید: ارز گران، کالاها را در بازار گران و برای صنایع و بخش تولید ایجاد مشکل می کند. به طور مثال با وجودی که خودرو سازان هم اکنون با زیان اقدام به تولید خودرو می کنند، رشد قیمت ارز و رسیدن قیمت دلار به بیش از ۲۱ هزار تومان صنعت خودرو سازی را در آستانه تعطیلی قرار می دهد چرا که هزینه های تولید در این صنعت بسیار بالاست.
امیر حسن کاکایی با بیان اینکه قیمت خودرو مدت هاست تابعی از قیمت خودرو در خودروساز نیست و عمدتا از ارزش ریال تبعیت می کند، افزود: افزایش قیمت ارز بخصوص دلار که به کاهش ارزش پول ملی منجر می شود باعث افزایش قیمت ها در بازار شده این در حالی است که قیمت خودرو در کارخانه به شکل دیگر است و تولید کننده با ضرر خودرو تولید می کند.

با توجه به گرانی ارز بی شک قیمت نهاده های تولید بالا می رود که این روند به گرانی خودرو در بازار و کاهش تولید این کالا در کشور منجر خواهد شد


وی به زیان ۴۰ هزار میلیارد تومانی صنعت خودروسازی کشور در چند سال اخیر اشاره کرد و افزود: اکنون که خودروساز برای تامین مواد اولیه، ارز ۱۶ هزار تومانی می گیرد با زیان کار می کند حال با توجه به گرانی ارز بی شک قیمت نهاده های تولید بالا می رود که این روند به گرانی خودرو در بازار و کاهش تولید این کالا در کشور منجر خواهد شد.
این کارشناس خودرو افزود: هم اکنون برای توسعه خطوط تولید صنعت خودرو در کشور مشکل مالی وجود دارد که در صورت توجه برای تولید بیشتر با هدف تامین نیاز مردم به خودرو، از این پس هزینه های زیادی به خودرو ساز تحمیل می شود. با افزایش میزان هزینه ها برای تولید خودرو قیمت این کالا در بازار آزاد بالا می رود چرا که خودروساز توان ساخت خودرو با هزینه های زیاد را ندارد.

نارضایتی مردم از گرانی خودرو در بازار
این استاد دانشگاه با بیان اینکه قیمت خودرو در بازار آزاد هم زمان با افزایش قیمت ارز افزایش می یابد، افزود: همین الان نیز مردم از قیمت بالای خودرو در بازار بسیار ناراضی هستند. البته  باید گفت؛ علت نارضایتی ها از جایی دیگر نشات می گیرد چرا که در پی تورم بالا و کاهش ارزش پول ملی قدرت مردم کاهش یافته است این در حالی است که حقوق و دستمزد آنها تقریبا ثابت است.
وی با بیان اینکه با دلار حدود ۲۲ هزار تومانی قیمت خودرو حتما در بازار آزاد میانگبن ۱۵ تا ۲۰ درصد گران می شود، افزود: قیمت خودرو با ارز ۱۲ هزار تومانی سال ۹۷ در فروردین ماه ۲۱ میلیون (کارخانه) و ۲۳ میلیون تومان (در بازار آزاد) بود اما با افزایش قیمت ارز در اسفند ماه همین سال به ۴۷ میلیون در بازار رسید. در چنین شرایطی با گرانی ارز نمی توان مانع افزایش قیمت خودرو شود.
کاکایی خاطرنشان کرد: تولید خودرو در کشور هم اکنون نصف میزان تقاضاست و قیمت دستوری هم برای ممانعت از گرانی خودرو با قیمت کنونی دلار کاری را به پیش نمی برد.

با گرانی ارز نمی توان مانع افزایش قیمت خودرو شد.  تولید خودرو در کشور هم اکنون نصف میزان تقاضاست و قیمت دستوری هم برای ممانعت از گرانی خودرو با قیمت کنونی دلار بی فایده است

دستیابی قشر متوسط به پراید هم سخت شد
وی افزود: گرانی خودرو اول به زیان مردم به دلیل کاهش قدرت خرید و ارزش ریال و در نهایت ضرر تولید کنندگان در برخی صنایع چون خودرو منجر می شود چرا که دستیابی به این کالا برای قشر متوسط به پایین جامعه نیز سخت می شود.
این کارشناس خودرو افزود: واقعیت های اقتصادی بیانگر این است که گرانی دلار و ارز هم برای تولید کننده و هم مصرف کننده مشکل آفرین بوده و تا زمانی که اقتصاد سر و سامان نگیرد و رشد اقتصادی حاصل نشود، نباید انتظار کاهش قیمت ها را در همه بازارها داشت.
عضو هئیت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران افق صنعت خودرو سازی را با رشد قیمت ارز روشن ندانست و افزود: اگر بانک مرکزی و وزارت اقتصاد فکری به حال اقتصاد کشور و ساماندهی نرخ ارز نکنند قیمت ها همچنان افزایشی و اقتصاد کشور رو به وخامت می رود.
وی افزود: به ازای هر خودرو که تولید می شود با توجه به افزایش هزینه های میانگین ۳۰ میلیون زیان برای ساخت هر خودرو به خودرو ساز تحمیل می شود که تداوم چنین کاری با افزایش قیمت دلار امکان پذیر نیست و این موضوع باعث گرانی سرسام آور خودرو در بازار آزاد می شود.

خودرو ساز و مردم زیر چرخ گرانی خودرو با دلار گران
بهرام شهریاری عضو سابق هیئت مدیره انجمن قطعه سازان در گفتگو با «بازار» گفت: افزایش قیمت ارز و رسیدن دلار به حدود ۲۲ هزار تومان مشکلات زیادی را در کل اقتصاد کشور ایجاد می کند که صنعت خودرو سازی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
وی افزود: با گران شدن ارز برنامه ریزیها برای فعالان اقتصادی به هم می خورد چرا که نمی شود قراردادی بست و یا معامله انجام داد.
این کارشناس خودرو با بیان اینکه با افزایش نرخ ارز مواد اولیه کارخانجات بشدت گران می شود افزود: تامین نیازها از خارج با عرض گران گرانی را به بازار می آورد و قیمت ها افزایش می یابند در چنین شرایطی هزینه های تولید افزایش و صاحبان صنایع و تولید کنندگان با مشکل پرداخت دستمزدها و ...فروش و...مواجه می کند.

خرید خودرو دست نیافتنی می شود!
وی خاطرنشان کرد: کاهش ارزش پول ملی در بخش قطعه سازی خودرو باعث شده است تا خیلی از کارگران قطعه ساز کار خود را ترک کنند چرا که با افزایش هزینه های تولید قدرت پرداخت دستمزد اضافه را به آنها ندارد و این افراد چون نمی توانند هزینه های زندگی خود را با حقوقی حدود ۳ میلیون تومان تامین کنند به بازار سرمایه و سایر شغلهای سفته بازی روی آوردهاند.
شهریاری عضو سابق هیئت مدیره انجمن قطعه سازان با بیان اینکه کاهش ارزش پول ملی باعث عدم حضور کارگران قطعه سازی به محل کارشان شده است افزود: این صنعت الان با کمبود نیروی کار ماهر مواجه است و نمی تواند کارگر قطعه ساز را پیدا کند که حقوقی متناسب با هزینه های زندگی و توان قطعه ساز دریافت کند.
وی با بیان اینکه به هم ریختگی اقتصاد کشور موجب شده است تا تعهدات، قراردادها و معاملات در این روزها سخت شود، افزود: از آنجایی که کسی نمی داند فردا چه اتفاقی در اقتصاد کشور رخ می دهد، معاملات علی الحساب شده و خریدها برای مواد اولیه با توجه به افزایش نرخ دلار سخت تر شده است.
این کارشناس خودرو افزایش قیمت ارز نه تنها خودرو بلکه تمام کالاها را در بازار گران می کند، افزود: خودرو سازان بدهکار قطعه سازان هستند البته پرداخت بدهی ها آنها به قطعه سازان با توجه به کاهش ارزش پول ملی روز به روز کاهشی می شود.

کد خبر: ۲۸٬۱۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha