۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۲
انفعال تیم اقتصادی، عامل افزایش قیمت ارز
نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مطرح کرد

انفعال تیم اقتصادی، عامل افزایش قیمت ارز

خدابخشی، نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: خلا قانونی برای مدیریت نقدینگی و کنترل بازار نداریم و ابزار اجرایی به طور کامل در اختیار دولت قرار دارد و آنها باید از روند افزایشی قیمت‌ها در کشور جلوگیری کنند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، محمد خدابخشی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس،  یکی از مهمترین دلایل افزایش نرخ ارز را در روزهای اخیر عدم مدیریت بهینه نقدینگی در کشور دانست و گفت: حجم بالای نقدینگی موجود در جامعه در شرایط کنونی رکود حاکم بر اقتصاد و عدم هدایت درست آن، موجب شده تا این نقدینگی به سمت برخی بازارها مانند ارز، مسکن، خودرو و ... هجوم برده و باعث افزایش قیمت این کالاها شود.

وی ادامه داد: سرازیر شدن نقدینگی به این بازارها در شرایطی است که ما در واحدهای تولیدی با مشکل نقدینگی مواجه هستیم یعنی واحدهای نیمه فعال و راکد به دلیل نداشتن سرمایه در گردش و نقدینگی بعضا در حالت رکود و تعطیلی قرار دارند.

لزوم هدایت نقدینگی به سمت بازار هدف توسط دولت
خدابخشی تصریح کرد: در شرایطی نقدینگی به سمت بازارهای ارز، طلا، مسکن و خودرو سرازیر شده که ما برای اجرای پروژه‌های عمرانی کشور به شدت با کمبود بودجه مواجه هستیم و بسیاری از پروژه‌های عمرانی به دلیل عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران تعطیل یا نیمه تعطیل شده‌اند.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس با بیان اینکه مدیریت نقدینگی در اختیار وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی است، اظهار کرد: تیم اقتصادی دولت باید مدیریت نقدینگی را براساس سیاستگذاری‌های درست پیش ببرد تا این نقدینگی به سمت بازارهای هدف هدایت شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه انفعال دولت موجب افزایش قیمت ارز و بروز مشکلات اقتصادی در کشور شده است، بیان کرد: مشکلات کنونی اقتصاد به دلیل عملکرد ضعیف تیم اقتصادی دولت بوجود آمده است و این اوضاع کمترین ارتباطی به تحریم‌ها دارد و دولت باید هرچه سریعتر از حالت انفعال خارج شده و کنترل بازار و مدیریت نقدینگی را به شکل مطلوب در اختیار بگیرد.

حضور تیم اقتصادی در مجلس برای ارائه توضیحات
وی ادامه داد: کمیسیون برنامه و بودجه براین اساس برای بررسی مشکلات اقتصادی بویژه بحث ارز از رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد و دارایی طی این هفته دعوت کرده تا آنها برنامه‌های خود را درباره نحوه مدیریت نقدینگی و بازار برای نمایندگان مجلس تشریح کنند.

خدابخشی ضمن تاکید براینکه خلا قانونی در زمینه مدیریت نقدینگی و کنترل بازار نداریم، گفت: ابزار اجرایی به طور کامل در اختیار دولت قرار دارد و آنها باید با روش اصولی مدیریت نقدینگی و کنترل بازار را در اختیار گرفته و از روند افزایشی قیمت‌ها در کشور جلوگیری کنند.

کد خبر: ۲۸٬۰۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha