۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲
دلار در آستانه ۲۲ هزار تومان! / اقدام ضربتی نشود قیمت ها بالاتر هم می روند
«بازار» گزارش می دهد؛

دلار در آستانه ۲۲ هزار تومان! / اقدام ضربتی نشود قیمت ها بالاتر هم می روند

بازار داد و ستد انواع ارز و سکه در بازار همچنان داغ است و با وجود رشد روزانه نرخ این کالاها اما تقاضا برای خرید آن همچنان بالاست.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: صرافی ها و واحدهای فروش سکه و ارز این روزها میزبان مشتریانی بوده که اکثر آنها خریدار طلا، ارز و سکه هستند، آنها برای سود وارد این بازار نشده اند بلکه با خرید کالاهای ارزشی نظیر سکه،  طلا و ارز درصدد حفظ ارزش سرمایه هایشان بوده چرا که می بینند هر روز ارزش پول ملی در حال نزول است.
به طور مثال با وجودی که نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با «بازار» رشد قیمت ها در بازار سکه، ارز و طلا را در چند روز اخیر بسیار بالا می داند و به سرمایه گذاران توصیه می کند که با احتیاط اقدام به خرید این کالاها کنید اما رشد میزان تقاضا و آگاهی خیلی ها از تورم انتظاری ناشی از رشد نرخ ارز و تاثیر آن بر افزایش نرخ تورم و کاهش ارزش ریال سرمایه گذاران را به بازار فردوسی و محدوده سبزه میدان کشانده تا داد و ستد ارز و سکه با قیمت بالا همچنان ادامه دار باشد.
‌قیمت سکه و ارز امروز در تابلو صرافی ها لحظه به لحظه در تغییر بود، تغییری که با ثبت رکوردهای جدید همراه و نرخ انواع ارز و سکه را گران نشان می داد.

گرانی ارز تشدید کننده همه کالاها در بازار
دکتر آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی در گفتگو با «بازار» افزایش قیمت ارز و سکه را تشدید کننده گرانی در بازار همه کالاها و خدمات عنوان کرد و افزود: اگر جلو افزایش قیمت ها با سیاست های خاص کارشناسانه گرفته نشود، قیمتها در آینده نزدیک در بازار بشدت بالا می رود و  فشار زیادی به مردم وارد می شود.
وی افزود: افزایش قیمت کالا و خدمات در بازار بدنبال رشد شتابان نرخ ارز علاوه بر کاهش شدید قدرت خرید مردم و ایجاد تورم انتظاری در کشور، فعالان اقتصادی را دچار سرگیجه کرده و برنامه ریزی های آنها را برای تولید و یا مبادلات و معاملات اقتصادی به هم می ریزد.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: بانک مرکزی باید اقدامات لازم را برای مهار قیمت ارز و سکه در بازار بکار گیرد و درصورتی که مانعی جلو افزایش قیمت ها در این بازار نشود رشد قیمتهای ارز و سکه ادامه دار خواهد بود.

 صرافی ها هم گران کردند
به طور مثال هم اکنون  در بازار آزاد  قیمت دلار ۲۱ هزار و ۸۵۰ تومان، یورو ۲۴ هزار تومان و درهم امارات ۶ هزار و ۸۰ تومان اعلام شده است. همچنین صرافی‌های بانک‌ها امروز قیمت دلار را برای فروش به مردم با افزایش ۶۰۰ تومانی نسبت به روز کاری قبل ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۲۱ هزار و ۳۵۰ تومان خریداری می‌کنند.
علاوه بر این قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها با افزایش ۵۵۰ تومانی نسبت به روز کاری قبل ۲۳ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان است.
این روزها صرافی بانک ها به جای اینکه نرخ خود را ارزان کنند پا جای پای قیمتها در بازار آزاد می گذارند و قیمت ها را بالا می برند.
به طور مثال قیمت ارز در صرافی‌های بانکی امروز چند بار تغییر کرد. صرافی‌های بانکی از صبح تا نیمه ظهر طی سه نوبت نرخ خرید و فروش ارز را تغییر داده‌اند.
امروز بانک‌های عامل قیمت دلار را برای کمتر از ۲۰۰۰ دلار،   ۲۰ هزار و ۸۸۰ تومان و ۳ ریال، قیمت یورو را ۲۳ هزار و ۵۱۵ تومان و ۶ ریال و قیمت پوند انگلیس را ۲۶ هزار و ۱۰۸ تومان و ۵ ریال برای خرید از مردم اعلام کرده‌اند. قیمت دلار، قیمت یورو و قیمت پوند نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است.
همچنین قیمت خرید دلار برای بیش از ۲۰۰۰ دلار، ۲۱ هزار و ۳۵۰ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان است.

رکورد زنی لحظه ای سکه در بازار
طلا و سکه نیز امروز در پی افزایش نرخ ارز در بازار گران شدند. هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم ۹۴۱هزار تومان،  قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰میلیون و ۵۰۰هزار تومان است.  
در بازار آزاد هم قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم ۹۴۱ هزار و ۶۰۰ تومان،  قیمت سکه طرح قدیم ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.
قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۳ میلیون تومان و سکه گرمی یک‌میلیون و ۵۵۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.
قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۹۴۱ هزار و ۶۰۰ تومان، هر گرم طلای ۲۴ عیار یک‌میلیون و ۲۴۰ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴  میلیون و ۸۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۷۷۵ دلار معامله می‌شود.
به گزارش بازار، معلوم نیست قیمت طلا، ارز و سکه در روزهای آینده به چه سرنوشتی دچار شوند. اکنون  با وجودی که قیمت ها در این بازار افزایشی است اما رشد تقاضا نیز در بازار بالاست بنابراین چنین رویکردی نشان از روزهای خوبی برای آینده و بازار و قیمت ها ندارد.

کد خبر: ۲۸٬۰۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha