۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰
دست درازی دولت به منابع، تراز بانکها را برهم می ریزد
رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خورازمی:

دست درازی دولت به منابع، تراز بانکها را برهم می ریزد

شقاقی، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خورازمی با بیان اینکه دولت دربرداشت از منابع بانکی دست به دورزدن می زدند، شیوه تأمین مالی مبهم دولت راموجب ناترازی بانک ها دانست.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، وحید شقاقی رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی گفت: آمارها تأیید می کند که طی ۲ سال اخیر بدهی دولت به نظام بانکی افزایش شدیدی داشته است.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی گفت: دولت زمانی به منابع بانک مرکزی دست درازی می کرد و با روش های استقراض از بانک مرکزی پایه پولی را افزایش می داد. از زمانی که جلوی این روش گرفته شد دولت ها یک تخطی می کنند.

شقاقی با اشاره به شیوه این تخطی دولت ها برای تأمین مالی اظهار داشت: گرایش دولت ها به سمت نظام بانکی رفته است، بر این اساس، دولت از نظام بانکی به شیوه های مختلفی همچون تسهیلات تکلیفی به کسب درآمد می پردازند. این موضوع به ناترازی بانک ها اضافه می کند در حالی که الان مهم ترین مشکل در نظام بانکی همین ناترازی است.

این اقتصاددان با بیان اینکه در حال حاضر یک نوع دور زدن دولت در برداشت منابع بانکی وجود دارد، گفت: در عمل از منابع بانکی برداشت می شود و بانک ها هم در عمل ناترازی خود را از سیستم بانک مرکزی جبران می کنند.

وی تأکید کرد: راه حل – مربوط به بدهی دولت به بانک ها- این است که دولت روش تأمین مالی اش را مشخص کند تا زمانی که روش درآمدی دولت مبهم باشد شاهد این وضعیت هستیم در حالی که این وضعیت به ناترازی سیستم بانکی افزوده است.

کد خبر: ۲۸٬۰۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha