۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
روزهای طلایی  انرژی های تجدید پذیر در دنیای کرونایی
همزمان با سقوط ۱۱۰ میلیارد دلاری سرمایه گذاری در نفت محقق شد

روزهای طلایی انرژی های تجدید پذیر در دنیای کرونایی

غول های بادی در تلاش هستند اثرات منفی بیماری همه گیر کووید ۱۹ را کاهش دهند.

فاطمه محمدی پور؛ بازار : «استنلی رید» در طی مقاله ای که در نیویورک تایمز منتشر شد، می نویسد : بعد از یک سفر دو ساعته با قایق به لوئستافت،   شهری ساحلی در سواحل شرقی انگلیس، آسیاب های بادی غول پیکر با بیش از ۵۰۰ متر ارتفاع قابل مشاهده بودند. در بالای برجها تکنسین ها با کلاه ایمنی و لباس های محافظ قرمز و سیاه دیده می شدند که دستگاه ها را به خوبی تنظیم کرده و آنها را به سیستم برق انگلیس وصل می کردند.

 انگلیس از ماه مارس به علت شیوع بیماری کووید ۱۹ در قرنطینه بود اما کار و فعالیت در این مزرعه بادی همچنان ادامه داشت.  در اوایل شیوع این بیماری همه گیر شرکت های حمایت کننده آسیاب های بادی چندان مطمئن نبودند به کار خود ادامه دهند. بنابراین وقتی شیوع کرونا در اروپا شتاب گرفت، مدیران پروژه های انرژی های تجدید پذیر تصمیم به توقف یک روزه فعالیت نمودند و با توجه به این مهم که اقدامات جدید بهداشتی و ایمنی به ناچار منابع را هدر می دهد، تصمیم جهت اجرای پروژه ها بسیار سخت بود.  

در نهایت فعالیت و کار بعد از یک روز تعطیلی از سر گرفته شد و متوقف نشد. عواقب ناشی از بیماری همه گیر کروناویروس بسیاری از مشاغل را به سمت تعطیلی کشاند و به طور خاص صنعت نفت و گاز از این بحران مبهوت شد - با سقوط قیمت ها که در پی آن مجبور شده اند به شدت تولید را کاهش داده و کارگران را اخراج کنند. اما تولیدکنندگان انرژی پاک در تلاش هستند در این شرایط  پروژه های خود را عملی کرده و در اسرع وقت سرمایه گذاری خود را شروع کنند. لازم به ذکر است که بزرگترین پنل انرژی خورشیدی اروپا در غرب اسپانیا در طی همین بحران ایجاد شد.

کارگران و تکنسین های مزرعه بادی در لوئستافت با استفاده از قایق به توربین های  بادی منتقل می شوند. تاکنون افرادی که در این مزرعه کار می کنند مبتلا به  ویروس کرونا  نشده اند. هم اکنون تمام ۱۰۲ توربین در منطقه ای در حدود ۲۵ مایل دور از ساحل نصب شده و کار می کنند. تیغه های تقریباً ۲۵۰ فوتی در بالای این هیولاها می توانند برق کافی را برای  حدود ۶۰۰، ۰۰۰ خانه فراهم کنند.  

تقاضا برای تجهیزات این پروژه ها به کارخانجات و صنایع فشار وارد می کند تا لوازم ضروری آنها را تامین کنند. به عنوان مثال، سیستم های بادی وستاس در تلاش است یک شبکه جهانی را در بر گیرد که شامل کارخانه هایی در کلرادو، چین، دانمارک و مناطق دیگر باشد که در طی این بحران عمدتاً باز هستند. «هنریک اندرسن»، مدیر اجرایی وستاس گفت: ما متفاوت شروع کردیم و می گوییم از بهانه کووید ۱۹ استفاده نکنید. باید گفت این مزرعه بادی اقدامات مختلفی برای ایمن نگه داشتن کارگران انجام داده است از جمله اینکه اتاق هایی که در بالای توربین ها قرار دارند، اقدامات ایمنی خصوصاً در ناهارخوری آنها به وضوح قابل مشاهده است و کارمندان برای کاهش شلوغی، در طی شیفت غذا می خورند و افراد به صورت مورب در کنار یکدیگر می نشینند.

این همه گیری مطمئناً موانعی نیز برای این شرکت ها به وجود می آورد. اوضاع وخیم بهداشت و سلامت در ایتالیا و محدودیت های مسافرتی در هند ناشی از شیوع بیماری کووید ۱۹ مانع از انعقاد قرارداد و اجرای پروژه های انرژی تجدید پذیر می شوند. صنعت انرژی سبز خاطرات بدی از بحران مالی سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ دارد به عنوان مثال در آن زمان وستاس مجبور شد ده کارخانه را تعطیل کند یا بفروشد و یک سوم نیروی کار خود را از دست بدهد. بقیه پروژه ها نیز به همین شکل آسیب دیدند.

تحلیلگران می گویند اگرچه صنعت انرژی تجدیدپذیر از اثرات همه گیری در امان نیست، اما به احتمال زیاد این صنعت بهتر از بقیه صنایع می تواند به کار خود ادامه دهد. می توان گفت چشم انداز منابع تجدید پذیر با وجود همه محدودیت های کووید ۱۹ کاملاً انعطاف پذیر به نظر می رسد. دلایل اصلی اختلاف این است که صنایع انرژی تجدید پذیر بازیکنان قوی تری ایجاد می کنند و همچنان به کاهش هزینه ها ادامه می دهند.

مدیران صنعت معتقدند که انرژی تجدیدپذیر در حال حاضر جریان اصلی  نه بازیگر حاشیه ای بوده و این مهم به آنها شانس بیشتری برای قوی شدن در طی این بحران می دهد. هنگامی که اقتصاد ها، دولتها و مشتریان به دنبال گزینه های انرژی الکتریکی هستند، گزینه  انرژی سبز قطعا بهترین گزینه خواهد بود زیرا نه تنها گازهای گلخانه ای کمی منتشر می کند و باعث تغییرات در آب و هوای کره زمین نمی شود بلکه اغلب ارزان تر هستند.

پیش بینی می شود تقاضا برای انرژی پاک با افزایش تولید و حمل و نقل بیشتر شود. هزینه های تولید پایین - باد و آفتاب - و اولویت بندی برخی دولتها دلایل اصلی این است که آژانس بین المللی انرژی پیش بینی می کند منابع تجدید پذیر تنها منابع انرژی در سال جاری خواهند بود که شاهد رشد آنها خواهیم بود.

باید گفت زمانی که اقتصاد جهانی از رکود عمیق بیرون آمد می تواند از نظر نحوه استفاده از انرژی با توجه به منبع اصلی انتشار گازهای گلخانه ای متفاوت از نسخه قبل از بیماری همه گیر کووید ۱۹ عمل کند. کار کردن در خانه ممکن است برای بسیاری از افراد تبدیل به عادت پایدار شود و استفاده از خودرو هایی با سوخت  بنزینی برای رفت و آمد را کاهش دهد. از طرفی  سفرهای بین المللی ممکن است سالها جذابیت خود را از دست دهد زیرا مردم قصد دارند در خانه خود بمانند تا زمانی که واکسنی برای ویروس تهیه نشود.

اکنون شرکت های نفت و گاز در مواجهه با کاهش تقاضا برای محصولات خود و پایین آمدن قیمت ها، سرمایه گذاری را حدود یک چهارم یا ۱۱۰ میلیارد دلار کاهش می دهند. تأخیر در تصمیمات سرمایه گذاری ممکن است به نفع انرژی باد و خورشیدی باشد زیرا هزینه های آنها در حال کاهش است.

متخصصان محیط زیست می گویند عموم مردم متوجه تاثیرات مفید این بیماری همه گیر شده اند و خواهان ادامه تعطیلی برخی فعالیت ها هستند. مردم آسمان آبی شفاف را تجربه کرده اند و می خواهند راه هایی برای حفظ آن پیدا کنند.

کد خبر: ۲۷٬۸۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha